Nightcrawler - Νυχτερινός Ανταποκριτής – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Nightcrawler – Νυχτερινός Ανταποκριτής

Είδος: , ,
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , , , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4.00 out of 5)
Loading...

Είναι άραγε ένα πολιτισμικό χτύπημα στην καρδιά της ιδιοτέλειας και της απανθρωπιάς; Είναι το εξελικτικό μαχαίρι που ξύνει το κόκκαλο ενός σαπισμένου συστήματος; Ερωτηματικά για όλους τους θεατές έχει αυτή η αριστουργηματική ταινία ανεξάρτητης καλλιτεχνικής αξίας. Είναι σκληρή για το στομάχι και θρεπτική για το μυαλό.

Η ανεργία είναι σύμβουλος αναπόφευκτος και το διαδίκτυο εργαλείο επιβίωσης και εξέλιξης. Ένας βίαιος κλέφτης είναι το αρχικό πορτρέτο. Ο κεντρικός χαρακτήρας μοιάζει σαν μία παραμορφωμένη αντανάκλαση του διανοούμενου βιοποριστή, μια ψυχρή αλλοιωμένη εικόνα κάποιας αποσυντεθειμένης ευμορφίας. Το βλέμμα, οι κινήσεις, τα λόγια του, σου παραδίνουν μια πρωτότυπη προσωπικότητα που ακόμα και ο ηθοποιός δεν σου θυμίζει κάτι άλλο.

Η κρίση έχει “χτυπήσει” όλο το δυτικό κόσμο και ο κάθε ένας προσπαθεί να επιβιώσει και να αισχροκερδήσει με τον πιο ευρηματικό τρόπο. Ο Lou Bloom είναι ένας κλέφτης που ζήτα τίμια εργασία από τον κλεπταποδόχο του. Είναι ο άνεργος νέος που με διαδικτυακή μόρφωση και επιθετικότητα δρόμου θα αναμιχθεί σε μια σταδιοδρομία μέσα στην τέταρτη εξουσία του συστήματος, τα ΜΜΕ. Μια εξουσία βαθιά απολίτιστη και αήθης.

Η δημοσιογραφία έχει αξία μόνο όταν έχει ήθος και αλήθειες, αν της λείπουν τότε είναι χειραγώγηση, παραπληροφόρηση και προπαγάνδα. Αν πρόκειται και για χρήμα μαζί τότε αγγίζει τα όρια της τρέλας και της καταστροφής. Οι συμβολισμοί της ταινίας είναι πολλοί και εμφανείς. Πάρα πολλά μηνύματα για τον απλό άνθρωπο, τον απλό πολίτη να αναρωτηθεί τι θέλει από την ζωή του. Τελικά, όλοι εμείς θέλουμε την αρπακτική πυραμίδα ή τον βιώσιμο κύκλο; Έχει σημασία για τον κάθε άνθρωπο ή είναι η επιλογή μαζική μα ασυνείδητη;

Μια πολύ συνηθισμένη ερώτηση που εξηγεί πολλά για την ταινία είναι “μέχρι που θα έφτανε κάποιος για να κερδίσει το αμερικάνικο όνειρο;”, μόνο που το όνειρο δεν είναι απαραίτητα κάποιας εθνικότητας αλλά κάποιας ιδιοσυγκρασίας. Ποια είναι, άραγε, τα όρια που δεν πρέπει να ξεπεράσει κάποιος; Ορίζονται στην απληστία και στην ανηθικότητα ή στην επαγγελματική ανέλιξη;

Η ταινία είναι ιδανική για να βάλει τον θεατή να σκεφτεί τι θέλει να ζήσει, πως θέλει να ζήσει, πως θέλει να κοινωνικοποιείται με τους άλλους ανθρώπους με εποχές καπιταλιστικής κρίσης. Η όλη σκηνοθεσία είναι πολύ έντονη στο ψυχολογικό και συμβολικό συναισθηματισμό. Η πιο έντονη μορφή βίας είναι ψυχολογική και όλα τα ερεθίσματα σου οδηγούν την σκέψη για την δική σου θέση στην κοινωνία και που οδηγείται αυτή.

Οι ηθοποιοί ερμηνεύουν απίστευτα, σε σημείο να νομίζεις ότι τους βλέπεις για πρώτη φορά. Δεν είναι εύκολο αυτό γιατί οι βασικοί ρόλοι ενσαρκώνονται από μεγάλα ονόματα. Το φυσικό περιβάλλον αποδίδεται σε μια αστική μεγαλούπολη δυτικού τύπου χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αλλά με στοιχεία που θα αφορούσαν κάθε χώρα.

Οι ιστορίες είναι καθημερινές αλλά φτάνουν στα άκρα. Είναι ευτυχές να έχεις την τέχνη του κινηματογράφου να σου δείχνει τα άκρα, τα οποία στην πραγματικότητα οι άνθρωποι δεν τα φτάνουν γιατί είναι ευσυνείδητοι και πολιτισμένοι. Θαρρώ πως η ταινία είναι όσο σκοτεινή χρειάζεται για να φωτίσει την καρδιά και το πνεύμα. Χρειάζεται θάρρος μετά για να αναλυθούν και να επιλεγούν οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, κι όχι μόνο σ’ αυτά. Υπάρχει και το προσωπικό στοιχείο, η εμπειρία του καθενός που θα γεννήσει ξεχωριστές σκέψεις και ιδέες.

Πάνος Κουτέλας


Ο Jake Gyllenhaal είναι ένας freelance δημοσιογράφος που ασχολείται με το έγκλημα στον υπόκοσμο του Los Angeles. Η πρώτη ταινία του Dan Gilroy, σεναριογράφου πολλών επιτυχιών μεταξύ των οποίων και μία εκ των ταινιών του Bourne, φέρνει τον Gyllenhaal αντιμέτωπο με το έγκλημα αλλά και με την δύσκολη δουλειά του freelancing. 

Με την ολοκλήρωση της ταινίας οι παραγωγοί της έκαναν μια πανέξυπνη κίνηση βγάζοντας οnline σε ανύποπτο χρόνο και από έναν τυχαίο λογαριασμό στο youtube το πρώτο teaser της ταινίας όπου βλέπουμε τον Jake Gyllenhaal σε διάφορες συνεντεύξεις για δουλειά με όλες να καταλήγουν στο ότι “If you want to win the lottery, you have to make the money to buy a ticket!” δηλαδή “Αν θέλεις να κερδίσεις το λαχείο, θα πρέπει να βρεις τα λεφτά για να αγοράσεις ένα”. Τώρα πόσο παρακινητικό είναι αυτό για τους freelancers δε ξέρουμε.

Δείτε το βίντεο:

Να θυμίσουμε ότι κατά την διάρκεια μιας σκηνής κατά την οποία ο ηθοποιός μιλούσε στον εαυτό του στον καθρέφτη, μπήκε τόσο μέσα στον ρόλο που χτύπησε το χέρι του στον καθρέφτη, για να βρεθεί λίγο αργότερα στο νοσοκομείο για ράμματα.