God Exists, Her Name Is Petrunya: Η ταινία από την Βόρεια Μακεδονία φαβορί για την Χρυσή Άρκτο (Berlinale Κριτική) – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija


Είδος:
Έτος παραγωγής:
Διάρκεια: 100
Χώρα: Βόρεια Μακεδονία, Βέλγιο, Κροατία, Σλοβενία
Σκηνοθεσία:
Σενάριο: ,
Ηθοποιοί: , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

“Πες του ότι είσαι 25” λέει η μαμά της στην Petrunya καθώς φεύγει για ακόμα μία συνέντευξη. Στην πραγματικότητα όμως είναι 31, έχει σπουδάσει ιστορία και δεν έχει βρει ποτέ της δουλειά μέχρι τώρα. Στην συνέντευξη θα δεχτεί λεκτική και σεξουαλική επίθεση που μοιάζει να είναι φυσιολογική στην περίπτωσή της. Στο δρόμο της επιστροφής, οι νέοι άντρες της κωμόπολης που ζει έχουν μαζευτεί στο ποτάμι για να πιάσουν το σταυρό που ετοιμάζεται να ρίξει ο παπάς την μέρα των Φώτων.

Η Petrunya πιο γρήγορη απ’ όλους και τυχερή θα πιάσει τον σταυρό, γεγονός που θα εκνευρίσει τους άλλους διαγωνιζόμενους και θα την φέρει κρατούμενη της αστυνομίας με κατηγορία ότι έκλεψε τον σταυρό, μια που το έθιμο είναι μόνο άντρες να μπορούν να τον πιάσουν. Στο μεταξύ το βίντεο της να πιάνει τον σταυρό θα γίνει viral, ενώ η τηλεόραση θα φτάσει για να καλύψει το γεγονός. Διαφθορά, προκαταλήψεις, σεξισμός, παρακράτος της εκκλησίας και μία σπουδή για ότι πάει στραβά όχι μόνο στην γείτονα χώρα, την Βόρεια Μακεδονία, αλλά και τα Βαλκάνια γενικότερα, μια περιοχή που καθαρά δεν έχει ζήσει διαφωτισμό και ο σκοταδισμός της εκκλησίας, μαζί με την διαφθορά και τον άκρατο σεξισμό, διαφεντεύουν τα πάντα.

H Teona Strugar Mitevska, γνωστή της Berlinale, καθώς έχει βρεθεί με ταινίες της πολλές φορές στο Panorama, φέτος βρίσκεται διαγωνιζόμενη για την Χρυσή Άρκτο και με την αξία της γίνεται μία από τις 7 γυναίκες σκηνοθέτες που διαγωνίζονται φέτος – αριθμός ρεκόρ. Η ταινία της μάλιστα είναι ίσως η πιο σχετική, όσον αφορά το κυρίαρχο θέμα του φετινού Φεστιβάλ του Βερολίνου: την ισότητα των δύο φύλων. Ενώ σε άλλες ταινίες συζητάμε για την σύγχρονη θέση των γυναικών και την εκπροσώπηση τους στον εταιρικό, πολιτικό, πολιτιστικό κόσμο, η ταινία από την Βόρεια Μακεδονία μας μεταφέρει σε κάτι που θυμίζει μεσαίωνα. Η ηρωίδα της σίγουρα θα μας θυμίσει πολύ στιγμές από την καθημερινή Ελληνική κοινωνία – δεν είναι δα και τόσο μακριά ούτε γεωγραφικά, πόσο μάλλον πολιτιστικά η Βόρεια Μακεδονία. Η υστερική μάνα που κυνηγά από πίσω το παιδί της, τι κι αν είναι στα 30 του, οι αρχαίοι σεξιστικοί κανόνες της εκκλησίας, η δικαιοσύνη που κάθε άλλο παρά ένα κράτος δικαίου εκπροσωπεί και όλα αυτά σε μία εξαθλιωμένη κοινωνία που ίσα ίσα τα βγάζει πέρα με την γάγγραινα της ανεργίας να κατατρώει την νεολαία της. Όλα αυτά μάλιστα είναι πιο ενισχυμένα καθώς βρισκόμαστε στην επαρχία και όχι στα Σκόπια.

Η ταινία στηρίζεται σε δύο πολύ ισχυρούς πυλώνες: ο ένας είναι το βγαλμένο από την ζωή σενάριο της Mitevska και ο άλλος είναι η υπέροχη ερμηνεία της πρωταγωνίστριας που καθηλώνει και βάζει πλώρη για βραβεία. Δεν είναι πρώτη φορά που ταινία από τα Βαλκάνια προσπαθεί να μας συστήσει τα αρνητικά της γειτονιάς μας – σαν ένας άλλος καθρέφτης. Για παράδειγμα το Death in Sarajevo τα είχε καταφέρει εξαιρετικά πριν δυο χρόνια, όντας μια γροθιά στην Ευρώπη. Η “Petrunya” όμως μπαίνει ακόμη πιο βαθιά στην Βαλκανική ιδιοσυγκρασία και τα καταφέρνει μια χαρά σε όλα τα επίπεδα.