Black Mirror - Season 5: Μήπως έσπασε ο καθρέφτης; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Black Mirror – Season 5: Μήπως έσπασε ο καθρέφτης;

TV, Αφιερώματα | 5-6-2019 |

Σε κάθε σεζόν του Black Mirror, μας συμβαίνει το ίδιο πράγμα. Βγαίνουν trailers. Ενθουσιαζόμαστε. Βλέπουμε τα επεισόδια. Μας καίγεται λίγο ο εγκέφαλος, και μετά καθόμαστε σε αναμμένα κάρβουνα μέχρι να βγει το επόμενο installment.

To ίδιο συνέβη και σήμερα 05/06/2019 που βγήκε η 5η σεζόν της σειράς. Βγήκαν τα trailers. Ενθουσιαστήκαμε. Είδαμε τα επεισόδια. Αλλά κάτι άλλαξε. Ο εγκέφαλος δεν μας κάηκε. Και τα κάρβουνα για να κάτσουμε μέχρι το επόμενο installment, δεν άναψαν όπως έπρεπε.

Μετά την έκπληξη του Bandersnatch, του πρώτου interactive επεισοδίου της σειράς (διάβασε την γνώμη μας εδώ), ήμασταν σίγουροι ότι η επερχόμενη 5η σεζόν θα μας αφανίσει, και θα μας αφήσει με το στόμα ανοιχτό. Περάσαμε στο ντούκου την ανακοίνωση ότι ο 5ος κύκλος θα αποτελείται μόνο από 3 επεισόδια, και είπαμε ότι θα περιμένουμε νωχελικά, για να βυθιστούμε και πάλι στον αρρωστημένα τεχνολογικά, ή τεχνολογικώς αρρωστημένο κόσμο, που τόσο περίτεχνα έχει χτίσει ο δημιουργός του, Charlie Brooker.

Όσο κι αν θέλαμε να βυθιστούμε όμως, κάτι μας κράτησε στην επιφάνεια. Και αυτό ήταν ότι κανένα από τα 3 επεισόδια της σειράς, δεν πλησίασε τα μεγέθη που ξέραμε μέχρι στιγμής. Είχε στιγμές. Και μόνο. Μόνες τους.

Πάμε όμως να δούμε τι συνέβη σε κάθε επεισόδιο, και προσοχή ΣΠΟΙΛΕΡΣ ΛΕΜΕ!


Smithereens

Ο Chris είναι πρώην δάσκαλος, και νυν οδηγός Uber. Κάθε μέρα περιμένει έχω από τα γραφεία ενός κολοσσού τεχνολογίας προκειμένου να τον μισθώσει κάποιος από την εταιρεία. Κι αυτό γιατί; Πριν από καιρό, ενώ οδηγούσε, με την αρραβωνιαστικιά του στη θέση του συνοδηγού, άφησε τα μάτια του από τον δρόμο για να τσεκάρει ένα notification σε μία φωτογραφία στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, της εταιρείας. Ένας μεθυσμένος οδηγός τους τράκαρε, με νεκρούς αυτόν, τους συνεπιβάτες του, αλλά και την αρραβωνιαστικιά του Chris. Κατηγορήθηκε για τους θανάτους, αλλά ο Chris αισθάνεται υπεύθυνος, γιατί κοίταξε την εφαρμογή. Την εφαρμογή που τόσο περίτεχνα έχουν δημιουργήσει, για να λειτουργεί σαν ναρκωτικό.

Όταν ένας υπάλληλος της εταιρείας, μισθώνει τον Chris να τον πάει στο αεροδρόμιο, το σχέδιό του ξεκινά. Απαγάγει τον υπάλληλο, με αντάλλαγμα να μιλήσει στον ιδιοκτήτη της εταιρείας, και δημιουργό του app, και να του πει την γνώμη του. Ότι φταίνε δηλαδή οι δημιουργοί των εφαρμογών, που μας έχουν κάνει να μην βλέπουμε τίποτε άλλο πέρα από την οθόνη μας. Για τα πάντα.

Κατά την διάρκεια της ομηρίας, η αστυνομία φαίνεται να καθυστερεί να συλλέξει στοιχεία. Οι διαχειριστές όμως της εφαρμογής, φαίνεται να μπορούν να συλλέξουν όλα τα στοιχεία της ζωής του, με τρομακτική ταχύτητα και ακρίβεια.

Good in theory, αλλά…

Όσο καλά κι αν έπαιξε ο Andrew Scott, ο οποίος ήταν μοναδικός και σπαραξικάρδιος, το θέμα έχει ειπωθεί στο Black Mirror, με πιο ενδιαφέροντα τρόπο. Η δύναμη των social media σαν καταστροφή της ζωής των εμπλεκόμενων (Nosedive), οι δημιουργοί παίζουν τον Θεό και την πατάνε (White Christmas).

Καλό επεισόδιο, δεν λέμε. Αλλά όταν αναγκάζεσαι να χαρακτηρίσεις ένα επεισόδιο του Black Mirror μόνο “καλό”, κάτι άσχημο παίζεται.


Striking Vipers

Δύο φίλοι από το κολέγιο, ο Danny και ο Carl, που έχουν χαθεί με τα χρόνια, θα συναντηθούν ξανά αργότερα στη ζωή τους, στα γενέθλια του Danny. Το αγαπημένο του χόμπι, τότε, ένα fighting video-παιχνίδι, το Striking Vipers, στο οποίο ο Danny έπαιζε πάντα με τον Lance, και ο Carl πάντα με την Roxette. O Carl λοιπόν, αποφασίζει να κάνει δώρο στον οικογενειάρχη, με γυναίκα και παιδί, Danny, την 10 έκδοση του παιχνιδιού, η οποία συνοδεύεται με virtual reality set, για ακόμα καλύτερη εμπειρία. Δεν παίζεις μόνο. Ζεις μέσα από τους χαρακτήρες.

Danny και Carl λοιπόν, αρχίζουν να παίζουν. Σε νεκρωμένη κατάσταση στον φυσικό τους χώρο, αλλά σε πλήρη διαύγεια στον εικονικό. Πάνω σε ένα play session, τα πράγματα ξεφεύγουν, και ο Lance κάνει σεξ με την Roxette. Με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται. Το ένα φέρνει το άλλο, και κάθε βράδυ “παίζουν” ο καθένας από το σπίτι του. Τι επιδράσεις έχει αυτό;

Ο Danny αρχίζει να μπαίνει σε μία διαδικασία να αμφισβητεί την σεξουαλικότητά του. Απομακρύνεται από την γυναίκα του, την αποφεύγει όταν εκείνη ζητά σεξ, και αρχίζει να αντιμετωπίζει τον Carl, σαν μία υπολανθάνουσα ερωτική σχέση. Εκείνος από την άλλη, δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα σεξουαλικά του καθήκοντα με την κοπέλα του, γιατί δεν μπορεί τίποτα να φτάσει την “εικονική” του εμπειρία. Ο Danny την ημέρα της επετείου του, αποφασίζει να κόψει δεσμούς με τον Carl, και να συνεχίζει την ζωή του, όπως πριν. Αντίθετα με τον Carl, που δεν μπορεί να αλλάξει άποψη.

Στα επόμενα γενέθλια του Danny, η γυναίκα του καλεί τον Carl στο σπίτι, χωρίς να γνωρίζει τίποτα, με τον δεύτερο να παρακαλάει τον πρώτο για μία τελευταία συνάντηση. Μετά την τελευταία τους επαφή στον κόσμο του παιχνιδιού, ο Danny προκαλεί τον Carl να συναντηθούν φυσικά, για να διαπιστώσουν αν όντως θέλουν ο ένας τον άλλον στην πραγματικότητα. Καταλήγουν στο τμήμα. Ο Danny εξηγεί τα πάντα στην γυναίκα του, για να καταλήξουμε εμείς στους τίτλους τέλους να δούμε, πώς η γυναίκα του έχει αποδεχτεί τα πάντα, αυτός με τον Carl, “συναντιούνται” μία φορά τον χρόνο στα πλαίσια του παιχνιδιού, κι εκείνη βρίσκει το πάθος που της λείπει, σε άλλους άνδρες.

Αν ο ποιητής ήθελε να μας πει περί σεξουαλικής απελευθέρωσης, δεν μας τα είπε καλά. Αν από την άλλη ήθελε να μας μιλήσει για τους κινδύνους και την τάση προς την εικονική πραγματικότητα, πάλι δεν μας τα είπε καλά. Μπορεί να ήθελε να μας μιλήσει για την χρήση της τεχνολογίας ανάμεσα σε ένα couple-dynamic. Λυπάμαι που το λέω, αλλά και πάλι δεν μας τα είπε καλά. Και κυρίως, και θα τα ξαναπώ, μας τα έχει πει καλύτερα. Playtest, The Entire History of You, San Junipero.

Ένα επεισόδιο που αξίζει να ξεχάσεις, και ίσως ένα από τα λιγότερα ενδιαφέροντα από όλες τiς σεζόν.


Rachel, Jack And Ashley Too

H Rachel και η Jack, μετά από τον θάνατο της μητέρας τους, ζουν με τον πατέρα τους. Η Jack έχει απομονωθεί στην μουσική του άκουγε η μητέρα της, ενώ η Rachel, έχει σαν είδωλο την pop-star Ashley O, η οποία βγάζει τραγούδια για να ενδυναμώσει τις νεαρές θαυμάστριές της. Η Ashley O, όμως δεν έχει την ίδια λαμπερή ζωή με εκείνη που παρουσιάζει μπροστά από της κάμερες.

Μετά τον θάνατο των γονιών της, η θεία της, Cathrine, έχει αναλάβει όχι μόνο να την μεγαλώσει, αλλά και να εκμεταλλευτεί όσο μπορεί την μουσικά συγγραφική της ικανότητα. Χτίζει μια καριέρα στην Ashley, γεμάτη δόξα, χρήμα, χάπια, παράνομες ουσίες, με αποκορύφωμα, το τεχνητό κώμα που της προκαλεί. Με μία νέα τεχνολογία, μπαίνουν στο μυαλό της, και καταγράφουν τα τραγούδια που μπορεί να σκέφτεται ενώ είναι σε κώμα, και συνεχίζουν την καριέρα της, ανενόχλητοι, προκειμένου να βγάλουν κι άλλα λεφτά.

Στο μεταξύ έχει κυκλοφορήσει στην αγορά η Ashley Too, μία κούκλα-βοηθός-τεχνητή νοημοσύνη, προς εκμετάλλευση της δημοτικότητας της τραγουδίστριας, την οποία η Rachel ζητάει για τα γενέθλιά της.

Η κούκλα παθαίνει βλάβη, και όταν η Jack με την Rachel θα την συνδέσουν σε έναν υπολογιστή, θα “ξεκλειδώσουν” μία ρύθμιση, που στην ουσία ξεκλειδώνει όλες τις δυνατότητες της Ashley Τοο. Δηλαδή, ενεργοποιείται η πραγματική της φύση, που δεν είναι άλλη από την 100% αληθινή Ashley. Με την βοήθεια των κοριτσιών, η Ashley Too, θα φτάσει “σπίτι” της, θα βγάλει από την πρίζα την πραγματική Ashley, με την δεύτερη να ξυπνά από το τεχνητό της κώμα, και βγάζει στην φόρα, όλα τα στραβά της θείας της.

Αλλάζει ύφος, αρχίζει να τραγουδάει ροκ σε τοπικά μαγαζιά, και για πρώτη φορά είναι ο εαυτός της.

Κι αν όλο αυτό σας θυμίζει κάτι, (εκτός από κάποια επεισόδια του Black Mirror, όπως τα Fifteen Million Merits, White Bear, Waldo Moment, Shut up and Dance), είναι σαν να βλέπεις ολόκληρη την βιογραφία της Miley Cyrus. Το κοριτσάκι που έκανε καριέρα σαν έφηβη, με το σπρώξιμο του οικογενειακού της περιβάλλοντος, η στιγμή που πνίγηκε από την εκμετάλλευση και έκανε τα μπαμ, μέχρι την στιγμή που αποφάσισε να κάνει αυτό που πραγματικά θέλει, ξεχνώντας παρελθόν και τα λοιπά.

Ναι κριτική στο σύγχρονο star system, στις περσόνες που ξεπηδούν από καλό marketing και social media. Κάτι καινούριο σε αυτό; Τίποτα. Και δυστυχώς, όσο κι αν μου αρέσει η Miley, εδώ ήταν “λίγη”.

Ωστόσο ήταν το μόνο επεισόδιο που είχε και κάποιες στιγμές comic relief.


Του Σαμαράιζ, (που λένε και στο χωριό μου):

Ίσως το λάθος να είναι δικό μας. Βλέποντας το Bandersnatch, αυξήθηκαν οι προσδοκίες μας, και ίσως να το θεωρήσαμε άδικα προπομπό, του που μπορεί να πάει η σειρά από εδώ και κάτω. Και δεν το λέμε από άποψη, διαδραστικότητας. Μιλάμε καθαρά σεναριάκα.

Κανένας δεν μπορεί να αρνηθεί την δουλειά, και το production value της σειράς.

Τα ερωτήματα όμως που δημιουργούνται είναι τα εξής: Το Black Mirror μας είπε Ό,ΤΙ είχε να μας πει; Μήπως στο παρελθόν άγγιξε όλα τα θέματα που θα μπορούσαν να μας αφορούν και στέρεψε;

Θα περιμένω νωχελικά και στην γωνιά μου την 6η σεζόν, για να γίνει το comeback, που δεν έγινε στην 5η.

Μέχρι τότε, θα βλέπω σε λούπα το Crocodile…

Διαβάστε περισσότερα για: