Unsane - Στα δυνατά χαρτιά της Berlinale ο νέος Σόντερμπεργκ – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Unsane


Είδος:

Έτος παραγωγής:
Διάρκεια: 98
Χώρα: Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής
Σκηνοθεσία:
Σενάριο: ,
Ηθοποιοί: , , , , , ,

Γράφει:
Βαθμολογία Cinefreaks:

Η Sawyer Valentini είναι μια νεαρή γυναίκα που φεύγει από την πατρίδα της στη Βοστόνη για να ζήσει μόνη της στην Πενσιλβάνια, ώστε να ξεπεράσει το ψυχολογικό τραύμα που της άφησε ο stalker που την κυνηγούσε επί μήνες. Μην μπορώντας να διαχειριστεί τις νευρώσεις και τις φοβίες της, όμως, θα ζητήσει ψυχολογική υποστήριξη στο ψυχιατρικό ίδρυμα του Χάιλαντ Κρικ. Υπογράφοντας αυτό που νόμιζε πως είναι μια τυπική φόρμα, θα βρεθεί να νοσηλεύεται χωρίς τη θέλησή της και να προσπαθεί να αποδείξει σε γιατρούς και προσωπικό πως αυτά που βλέπει και βιώνει είναι πραγματικότητα και όχι προϊόν της φαντασίας της.

Μετά το περσινό, απολαυστικό hillbilly heist movie του, “Logan Lucky”, ο Steven Soderbergh επιστρέφει και κάνει πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό τμήμα της Berlinale (εκτός συναγωνισμού όμως), με ένα θρίλερ εξ ολοκλήρου γυρισμένο με iPhone. Δεύτερη iPhone ταινία που πήρε τόση δημοσιότητα, μετά το “Tangerine” του Sean Baker, και που φιλοδοξεί να καταστήσει τη δημοφιλή συσκευή τη νέα, καινοτόμο μέθοδο κινηματογράφησης, στο “Unsane” o Soderbergh, υπό το γνωστό ψευδώνυμο Peter Andrews, ακολουθεί την Claire Foy του “The Crown” σε έναν δαιδαλώδη, καφκικό λαβύρινθο γραφειοκρατίας και συστημικής αυθαιρεσίας, με ασφυκτικά κοντινά πλάνα, εναλλαγή στα φίλτρα και έντονες, κίτρινες αποχρώσεις, που δημιουργούν μια κλινική, νοσηρή αίσθηση, και συνθέτει μια κλειστοφοβική ατμόσφαιρα ψυχιατρικού θρίλερ, έχοντας σαφείς επιρροές από το σπουδαίο “Shock Corridor” του Samuel Fuller, αλλά και το “One Flew Over the Cuckoo’s Nest”.

Το “Unsane” ακροβατεί διαρκώς ανάμεσα στην πολιτική αλληγορία και δηκτική σάτιρα για την υπερβάλλουσα νοσηλεία και συνταγογράφηση του κερδοσκοπικού, ιδιωτικού αμερικανικού συστήματος υγείας και στο ψυχολογικό θρίλερ συνεχούς αμφισβήτησης των ρευστών ορίων μεταξύ ψευδαίσθησης και πραγματικότητας, με την πρωταγωνίστρια, και μαζί της τον θεατή, να αναρωτιέται αν το καφκικό Παράλογο που βιώνει είναι αποκύημα του τραυματισμένου της μυαλού και φαντασιακού ή η αδυσώπητα σκληρή πραγματικότητα. Παράλληλα, δε, ο Soderbergh κάνει ένα απόλυτα εύστοχο, αλλά και πολιτικά επίκαιρο, σχόλιο για το gaslighting, την κουλτούρα ενοχοποίησης του θύματος και την επιδεικτική αδιαφορία κοινωνίας και αρμόδιων αρχών για τις γυναίκες και τις μαρτυρίες τους. Η Claire Foy εντυπωσιάζει στον ρόλο της Sawyer, με μια δυναμική και γεμάτη νεύρο ερμηνεία μιας άλλοτε τρομοκρατημένης και ψυχικά διαλυμένης και άλλοτε αποφασισμένης και χειραφετημένης γυναίκας, με την αυταρχική νοσοκόμα Boles της Polly McKie, που φέρνει ξεκάθαρα στον νου τη νοσοκόμα Ratched της “Φωλιάς του Κούκου”, αλλά και τη φρενοβλαβή τρόφιμο Violet της Juno Temple, με τα κοτσιδάκια, την έντονη Νότια προφορά και το παρανοϊκό βλέμμα, να τραβούν επίσης τα βλέμματα.

Και όμως, ενώ ο Soderbergh είχε όλο το δυναμικό ώστε να απογειώσει τούτο εδώ το φιλμ, να διατηρήσει την παρανοϊκή αίσθηση αμφισβήτησης της πραγματικότητας και να εμβαθύνει στην πολιτική ανάλυση του κόνσεπτ του μικροσκοπικού Ατόμου ενάντια στο απρόσωπο, παντοδύναμο Σύστημα, σαν σε μια άλλη “Δίκη” του Kafka, το σενάριο των Jonathan Bernstein και James Greer επιλέγει να δώσει στο πιάτο τη λύση του μυστηρίου πολύ νωρίς μέσα στο φιλμ, από τη μέση του κιόλας, αποφεύγει τις αμφισημίες και τις πολλαπλές ερμηνείες και διολισθαίνει γρήγορα στην εύκολη οδό του πεζού ρεαλισμού και των συμβάσεων του θρίλερ αγωνίας. Βέβαια, το φιλμ λειτουργεί στην εντέλεια ακόμα και έτσι, και στο δεύτερο μισό ο Soderbergh ανεβάζει τους ρυθμούς και την ταχύτητα και καταφέρνει να σε κρατά πάντα στην άκρη της θέσης σου, όμως η αλήθεια είναι πως με αυτό το απροσδόκητα καλό πρώτο μισό η επιθυμία μας για περαιτέρω πειραματισμό του Soderbergh και μαζί της και οι προσδοκίες μας είχαν ανέβει υπερβολικά υψηλά.

Σε κάθε περίπτωση, το “Unsane” είναι μια εξαιρετική ταινία είδους, από έναν μαιτρ της αγωνίας και του σασπένς, όπως και μια απόλυτα επίκαιρη και relevant ταινία, στην εποχή του #MeToo, για την ψυχολογία του θύματος, μια ταινία που ξεχώρισε μέσα στην, κατά τα άλλα, μέτρια Berlinale.

 

 

Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 0 αίθουσες
0 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


Η ταινία δεν παίζεται πλέον στις αίθουσες