Το γάλα – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Το γάλα



Γράφει:

Η ταινία αφορά τη ζωή της Ρήνας και των δύο γιων της, του Αντώνη και του Λευτέρη, που έχουν μεταναστεύσει στην Ελλάδα εδώ και χρόνια από την Τιφλίδα. Πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά ενός από τα πιο αξιόλογα έργα που έχει να επιδείξει το ελληνικό θέατρο των τελευταίων χρόνων, συγγραφέας του οποίου είναι ο Βασίλης Κατσικονούρης. Εναπόκειται, λοιπόν, στο σκηνοθέτη της ταινίας, τον Γιώργο Σιούγα, η ευθύνη να διαχειριστεί τις τρομερές δυσκολίες που συνεπάγεται ακριβώς αυτή τη μεταφορά από σκηνή σε κάμερα. Το αποτέλεσμα είναι, κατά τη γνώμη μου, αξιόλογο, χωρίς βέβαια να απουσιάζουν αστοχίες και υπερβολές που θα μπορούσαν να αποφευχθούν.

karkinos-kai-gala

Πρόκειται ξεκάθαρα για μια δυνατή και εις βάθος ψυχογραφία που δομείται πάνω σε ένα ισχυρό τρίπτυχο, αυτό των τριών βασικών προσώπων. Ο Αντώνης είναι ο μεγάλος αδελφός, παλεύει για τον βιοπορισμό του, προσπαθεί να ζήσει με αξιοπρέπεια και να βοηθήσει την οικογένειά του. Προσπαθεί επίμονα και με κάθε τρόπο να αφομοιωθεί από την ελληνική κοινωνία, σκοπεύει να παντρευτεί την Ελληνίδα Νατάσα και να ξεχάσει κάθε μικρή, ασήμαντη λεπτομέρεια από το παρελθόν του. Ο Λευτέρης, πάλι, ακολουθεί μία μάλλον αντίθετη πορεία. Εγκλωβισμένος μέσα στον κόσμο της μνήμης, επιστρέφει νοητικά με κάθε ευκαιρία στη χαμένη του πατρίδα και στις αναμνήσεις του προσπαθώντας σχεδόν εμμονικά να αναβιώσει ό,τι συναίσθημα του έχουν στερήσει στην τωρινή ζωή του. Και, νομίζω, ακριβώς αυτή είναι η λέξη-κλειδί για να προσεγγίσει κανείς τον ψυχισμό του Λευτέρη, η στέρηση, και όχι η διαγνωσμένη του σχιζοφρένεια. Η μορφή που έρχεται να επισφραγίσει το τραγικό τρίπτυχο είναι η μάνα, η Ρήνα. Αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες με σκληρότητα και τσαγανό, παλεύει την κοινωνική απομόνωση με κάθε τρόπο. Αυτό που την καθιστά στα μάτια μας τραγική είναι ο τρόπος που στέκεται μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον, προσπαθώντας να ισορροπήσει τις δύο διαμετρικά αντίθετες κατευθύνσεις των γιων της και τις επακόλουθες συγκρούσεις μεταξύ τους. Από τη μία ο Λευτέρης, με τις ιδιαιτερότητες του, την ψυχική του αρρώστια, την δίψα του για αγάπη και για αποδοχή, την αντισυμβατική –και σοκαριστική σε πολλά σημεία- συμπεριφορά του, και από την άλλη ο Αντώνης που, όσο και να αγαπά τον αδερφό του, όσο και να θέλει να τον βοηθήσει, συνειδητοποιεί μέρα με τη μέρα τα εμπόδια που μπαίνουν εξαιτίας του στην προσωπική του ανάγκη για ένταξη και αποδοχή.

megali

Το τραγικό της υπόθεσης είναι πως για ό,τι συμβαίνει στις ζωές αυτών των τριών ανθρώπων δεν φταίει κανένας τους. Ο Λευτέρης χαλά με την απροσάρμοστη συμπεριφορά του τον επικείμενο γάμο του Αντώνη, η μάνα τους ξεψυχά έχοντας στην αγκαλιά της το Λευτέρη να τη βυζαίνει, στραγγίζοντας και την τελευταία σταγόνα αγάπης που θα μπορούσε να του δώσει, ο Αντώνης αποφασίζει να στείλει τον αδερφό του σε ψυχιατρική κλινική αποποιούμενος τις ευθύνες του ως αδερφός.

Το έργο παίζει με το αρχέτυπο της μητέρας, της οικογένειας, της αγάπης. Υπάρχει, όμως, και έντονη συνδιαλλαγή με το αρχέτυπο της πατρίδας. Ο τρόπος που προσεγγίζονται τα τρία πρόσωπα ως μετανάστες είναι εξίσου βαθύς και ενδιαφέρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Λευτέρης επιμένει να μιλάει στα ρωσικά, ιδιαίτερα σε στιγμές φορτισμένες συναισθηματικά, τη στιγμή που ο Αντώνης, στην προσπάθεια του να φτιάξει τη ζωή του, προσπαθεί να ξεχάσει ότι δεν είναι Έλληνας –προφανώς στο μυαλό του το ένα συνεπάγεται το άλλο- και προσποιείται ότι δεν καταλαβαίνει πια τη μητρική του γλώσσα. «Μίλα κανονικά ρε» λέει στον αδερφό του κάθε φορά που εκείνος δεν μιλά ελληνικά.  Η μάνα παίζει και πάλι έναν ενδιάμεσο εξισορροπητικό ρόλο καθώς από τη μία θυμάται με νοσταλγία την παλιά της ζωή, τα τραγούδια, τα έθιμα που απαρνήθηκαν ερχόμενοι στον ξένο τόπο, ενώ από την άλλη σπεύδει να βεβαιώσει την Ελληνίδα νύφη της πόσο δύσκολο της είναι να θυμηθεί τα φαγητά της πατρίδας της, τη γλώσσα της, τις ρίζες της.

Η δραματική ένταση κορυφώνεται στην τελευταία σκηνή, κατά την οποία ο Αντώνης αφήνει τον αδερφό του στους «ανθρώπους με τα άσπρα χέρια». Ο πόνος του Αντώνη, η αδυναμία του να χειραγωγήσει την κατάσταση και να αποφύγει το αναπόφευκτο εκφράζεται με την επανάληψη, όλο και πιο δυνατά, μιας απλής φράσης την οποία, για πρώτη φορά, προφέρει στα ρωσικά. «Извини меня брат мой», «Συγγνώμη αδερφέ μου».  Οι συνδηλώσεις της σκηνής είναι αυτονόητες και αποτελούν καταληκτικά σχόλια για όλες τις προαναφερθείσες θεματικές του έργου. Ο τρόπος, πάλι, που ο Λευτέρης περνά στα χέρια των γιατρών έχει μία πολύ φορτισμένη συναισθηματική χροιά από τη σκοπιά και των δύο αδερφών και επιβεβαιώνει άλλη μία φορά την ψυχογραφική πρόθεση του έργου.

5

Στις λίγες αστοχίες της κινηματογραφικής αυτής απόπειρας συνυπολογίζω τις ατυχείς σκηνές που προσπαθούν να αποτυπώσουν τη ζωή του Λευτέρη στον «υπόκοσμο». Με μια εκνευριστικά επιφανειακή και στερεοτυπική προσέγγιση η κάμερα παρακολουθεί την «κάθοδο» του Λευτέρη σε κακόφημα μπαρ, συμμορίες και καβγάδες στον δρόμο, σε σκηνές που, κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσαν –και θα έπρεπε- να απουσιάζουν. Επιπλέον κάποιες σκηνές όπου για την απόδοση της έντονης συναισθηματικής κατάστασης των ηρώων επιστρατεύεται ένα είδος μαγικού ρεαλισμού, όπου στην ρεαλιστική πραγματικότητα εισβάλλουν στοιχεία φαντασίας, δεν κάνουν κάτι περισσότερο από το να δικαιολογούν την κινηματογραφική ταυτότητα της μεταφοράς και μόνο, κοινώς δεν έχουν ούτε αυτές λόγο ύπαρξης.

Κατά τα άλλα η απόπειρα του Σιούγα είναι αξιέπαινη, τόσο ως προς την απόδοση, όσο και ως προς το casting. Βλέπουμε πολύ καλές ερμηνείες, επιμελώς προστατευμένες από την υπερβολή και την επιτήδευση, με εκείνη του Προμηθέα Αλειφερόπουλου (στο ρόλο του Λευτέρη) να ξεχωρίζει. Σε τελευταία ανάλυση η ταινία δίνει μια απάντηση σε όλους αυτούς που, παρασυρμένοι από τη λογική της «ταμπέλας», θα θεωρούσαν αδύνατο ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από Το γάλα να είναι υπεύθυνος και για Τα μυστικά της Εδέμ ή τη Βέρα στο δεξί -ανάμεσα σε αυτούς και εγώ, ομολογώ.

Η παραγωγή έγινε από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τις εταιρείες CL Productions, Odeon και Faliro House Productions. Η ταινία προβλήθηκε και στο Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας.

Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 3.67 out of 5)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 0 αίθουσες
0 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


Η ταινία δεν παίζεται πλέον στις αίθουσες