Στην Ηλικία μου Ακόμα κρύβομαι για να Καπνίσω – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Στην Ηλικία μου Ακόμα κρύβομαι για να Καπνίσω

(À mon âge je me cache encore pour fumer)


Είδος:
Έτος παραγωγής:
Διάρκεια: 90
Χώρα: Αλγερία, Γαλλία, Ελλάδα
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , , ,
Πρεμιέρα: 21-09-2017
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Στο σημείο που το ανατολίτικο άρωμα από τ’ Αλγέρι συναντά τον μεσογειακό ήλιο της Ελλάδας, εμφανίζεται ο Κώστας Γαβράς για να κάνει αυτό που γνωρίζει καλά όσο λίγοι.. κινηματογράφο. Ο Έλληνας καλλιτέχνης βρέθηκε για πρώτη φορά στο μακρινό Αλγέρι το 1969 για τα γυρίσματα του οσκαρικού “Ζ”. Τότε ήταν η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη που κέντρισε την προσοχή της κάμερας του πολυβραβευμένου σκηνοθέτη, κι όπως αποδείχθηκε μετέπειτα.. κι όλου το υπόλοιπου πλανήτη. Τούτη την χρονιά παρόλα αυτά το δρομολόγιο Ελλάδα-Αλγέρι πραγματοποιήθηκε με αντίστροφη φορά.

Πιο συγκεκριμένα, το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φέρνει στις αίθουσες του λιμανιού το φιλμ “Στην Ηλικία μου Ακόμα κρύβομαι για να Καπνίσω“. Μια διεθνή συμπαραγωγή (Γαλλία, Αλγερία, Ελλάδα) την οποία έφερε σε πέρας η εταιρεία παραγωγής «KG Productions», του Κώστα και της Μισέλ Γαβρά.

Το φιλμ της Rayhana Obermeyer ταξιδεύει -φαινομενικά τουλάχιστον και θα δείτε στην τελευταία παράγραφο γιατί- σε Αλγερινές πολιτείες διεισδύοντας στα μύχια του Ισλαμικού καθεστώτος κυρίως όσον αφορά τις “επιπτώσεις” του στο γυναικείο φύλλο. Η πλοκή του έργου ξεδιπλώνεται μέσα σ’ ένα χαμάμ. Η κάμερα της Rayhana φιλμάρει από κοντά ένα σύνολο ημίγυμνων γυναικών κάθε ηλικίας και κοινωνικής τάξης. Τον χώρο διευθύνει η Φατιμά(Hiam Abbass) έχοντας στο πλευρό της άξια βοηθό και φίλη, την αγαθή κι ονειροπόλα Σαιμέ(Fadila Belkebla). Ουσιαστικά, ο θεατής γίνεται μάρτυρας ενός, φαινομενικά, καθημερινού απογεύματος στο χαμάμ που τελικά αποδεικνύεται μοιραίο. Η άφιξη μιας νεαρής, ανύπαντρης εγκύου ανατρέπει τα πάντα και ταράζει την γλυκιά γαλήνη της ρουτίνας. Ας μην λησμονούμε πως σε μια κοινωνία που ασπάζεται τον ισλαμικό φονταμενταλισμό, το παραπάνω γεγονός θεωρείται θανάσιμο αμάρτημα.

tainiagavra_01

Μακριά από την ανδρική επιβολή, τούτο το γυναικείο συνονθύλευμα προσφέρει συζητήσεις βάθους και ουσίας,. Προσωπικές ιστορίες, εξομολογήσεις συναισθημάτων και διηγήσεις οδυνηρών περιστατικών κοινωνικής, πολιτικής και σεξουαλικής καταπίεσης που ακροβατούν μεταξύ υποταγής και την εξέγερσης.

Η Rayhana Obermeyer μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το διάσημο, ομώνυμο θεατρικό έργο στην προσπάθεια της να μεταφέρει στο πανί την αέναη σύγκρουση της ελευθερίας με την καταπίεση, της ευτυχίας με την θλίψη και των ονείρων με την.. μπούργκα που τα σκεπάζει. Η έμπειρη σκηνοθέτιδα κινηματογραφεί με πυρήνα τα περιορισμένα δικαιώματα του γυναικείου φύλλου υπό το καθεστώς του Ισλάμ. Θίγει πολύ εύστοχα επίκαιρες “πληγές” τούτου του “σάπιου” συστήματος με σαφείς αναφορές στον υποβαθμισμένο, σχεδόν ανύπαρκτο, ρόλος της γυναίκας σε μια τέτοια κοινωνία. Φανατισμός, τρομοκρατικές επιθέσεις και καμιά ελευθερία του λόγου συντελούν τους πυλώνες που στηρίζουν την κεντρική ιδέα του φιλμ.

Όσον αφορά το υποκριτικό κομμάτι του έργου, τα πράγματα είναι ηλίου φαεινότερα. Όλο το team, που αποτελείται κατά βάση από γυναίκες, δίνει ρεσιτάλ ερμηνειών. Καταπίεση, στερήσεις, κι ένας διαρκής αγώνας με σκυμμένο το κεφάλι ως ένδειξη υπακοής αντανακλάται στα θλιμμένα μάτια που οριακά ξεπροβάλουν στην σκιά της άγρυπνης επιτήρησης της μαντίλας.

1_1505

Επί της ουσίας, η ταινία με τον ιδιαίτερο τίτλο, ” Στην Ηλικία μου Ακόμα κρύβομαι για να Καπνίσω“, αξίζει την προσοχή και το βλέμμα μας. Αξίζει να γνωρίζουμε πως το μνημείο Μπέη Χαμάμ στην Θεσσαλονίκη φιλοξένησε, μεσούσης της θερινής περιόδου, την παραγωγή για την πραγματοποίηση των γυρισμάτων. Ελληνικό χρώμα λοιπόν σε μια ιστορία πλασμένη από τρυφερότητα, γέλιο, απελπισία και μάχη για επιβίωση σε μια κοινωνία που δεν σέβεται την εκθαμβωτική λάμψη του ωραίου φύλλου..