Rebecca – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Rebecca

Είδος: ,
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο: , ,
Ηθοποιοί: , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 4.00 out of 5)
Loading...

Σε παραλληλισμό ονειρισμού και πραγματικότητας ξεδιπλώνεται το πρώτο αμερικανικό φιλμ του μεγάλου Άγγλου σκηνοθέτη Alfred Hitchcock, Rebecca.  Πρόκειται για μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος της  Daphne du Maurier , που οριοθέτησε τη συνάντηση της σκοτεινής και ατμοσφαιρικής σκηνοθεσίας του με το χολυγουντιανό μηχανισμό.

Η ταινία ξεκινά με το όνειρο, με μορφή ανάμνησης, της νεαρής πρωταγωνίστριας (Joan Fontaine), την εικόνα του Manderley. Το μεγάλο αυτό κτήμα, όπου ονειρεύτηκε πως επιστρέφει, ανήκει στον Maximilian de Winter (Laurence Olivier).Η συνάντηση των δύο ηρώων επιτυγχάνεται στο ξενοδοχείο όπου διαμένουν και οι δύο, ενώ η Fontaine  προσφέρει συντροφιά σε μια ηλικιωμένη γυναίκα που γνωρίζει τον de Winter. Μέσα σε λίγες εβδομάδες ερωτεύονται και αποφασίζουν να παντρευτούν, αφού ο de Winter είναι χήρος , οπότε και επιστρέφουν στο Manderley.

rebecca scene

Εκεί όμως η παρουσία της πρώτης κυρίας, της Rebecca de Winter, δεν έχει σβήσει. Η μαγευτική της προσωπικότητα είχε κατακτήσει τους πάντες γύρω της, ιδιαίτερα την οικονόμο  Mrs. Danvers (Judith Anderson), η οποία της παρείχε κάθε φροντίδαμε μητρική στοργή καθώς τη λάτρευε. Όλο το σπίτι λειτουργεί ακόμα με το ρυθμό της Rebecca και η νεαρή και αφελής Fontaine αδυνατεί να προσαρμοστεί και να κερδίσει την εμπιστοσύνη και την αγάπη του Maximilian. Στοιχειωμένη συνεχώς από την ανάμνηση της αινιγματικής πρώτης οικοδέσποινας προσπαθεί να τον γοητεύσει ώστε να καταφέρει να τον κάνει να ξεπεράσει το χαμό της πρώτης του αγάπης, μόνο που τα πράγματα, καθώς αποδεικνύεται στη συνέχεια, δεν είναι καθόλου όπως φαίνονται.

Πλημμυρισμένο με αντιθέσεις και συμβολισμούς, το φιλμ εκφράζει τη μοναδικότητά του σε κάθε πλάνο. Ήδη από την αρχή, ενώ βλέπουμε τον Maximilian να ατενίζει τη θάλασσα από έναν απόκρημνο βράχο, εντοπίζεται η  στατικότητα της ανάμνησης του θανάτου και του κενού που αυτός δημιουργεί. Με το νερό να εισάγει και να κινεί την αφήγηση και τη φωτιά να την σταματά, φαίνονται οι χαρακτήρες να έχουν υποταχθεί στις εξελίξεις και να αδυνατούν μέχρι τις τελευτείες αποκαλύψεις να αποκλίνουν έστω και λίγο από την αβάσταχτη πορεία τους. Μόνη ευτυχισμένη στιγμή των νεόνυμφων φαίνεται να είναι η μακρυνή εικόνα που κατέγραψαν με χειροκίνητη κάμερα στο ταξίδι του μέλιτος, και παρακολουθούν στην ολοσκότεινη έπαυλη.

rebecca scene 2

Τη Rebecca δεν τη βλέπουμε ποτέ, ωστόσο ο απόηχος της ύπαρξής της είναι που καθορίζει τη μοίρα του ερωτευμένου ζευγαριού. Το Manderley, ένα χρόνο μετά το θάνατό της εξακολουθεί να ζει στατικά στο παρελθόν σα να την προσμένει. Τα πράγματά της είναι ανέγγιχτα στη θέση που βρίσκονταν πάντοτε, προστατευμένα με το μανδύα της θλίψης της Mrs. Danvers. Εξαιρετική για ακόμη μια φορά η Judith Anderson στον ανατριχιαστικά γαλήνιο ρόλο της ως υπηρέτη του παρελθόντος, φρουρό της πλαστής ασυναγώνιστης φήμης της Rebecca, χαρακτηριστικό της κυριαρχίας της οποίας αποτελεί το γεγονός πως η πρωταγωνίστρια παραμένει ανώνυμη. Ο Hitchcock αποκλίνει σε κάποια σημεία από το βιβλίο της Daphne du Maurier, κυρίως κατά τη σκιαγράφηση των χαρακτήρων. Σημαντική διαφοροποίηση αποτελεί η αφαίρεση της ενοχής από τον Maximilian, καθώς στο βιβλίο ευθύνεται εκείνος για το θάνατο της Rebecca· στο φιλμ σκέφτεται να την σκοτώσει αλλά τελικά δεν το κάνει. Το ζευγάρι έτσι έχει μια αμυδρή ελπίδα να ζήσει ευτυχισμένο μακριά από τα στοιχειά του Manderley.

rebecca scene 1

Το Rebecca προτάθηκε για 11 όσκαρ, κατέκτησε όμως μόνο τα δύο. Ήταν όμως η μοναδική ταινία του Alfred Hitchcock που βραβεύτηκε ως καλύτερη ταινία, ενώ μάλιστα καθυστέρησε να βγει στις αίθουσες ώστε να μην συμπέσει στα βραβεία με το Gone with the wind.