Pokot (Spoor) (Berlinale Κριτική Διαγωνιστικό) – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Pokot (Spoor) (Berlinale Κριτική Διαγωνιστικό)

Είδος:
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο: ,
Ηθοποιοί: , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4.50 out of 5)
Loading...

Η Duszejko (Agnieszka Mandat) ζει με τα δύο σκυλιά της, τη Lea και τη Bialka, σε ένα σπίτι στο δάσος κοντά σε μία μικρή, φαινομενικά ήσυχη πόλη με παράδοση στο κυνήγι, στα νότια σύνορα της Πολωνίας. Κάποια μέρα, παράξενα γεγονότα αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους: πρώτα χάνονται τα δύο σκυλιά της, μετά ο γείτονάς της βρίσκεται νεκρός στο σπίτι του. Αυτά τα γεγονότα ακολουθεί μία σειρά δολοφονιών, τις οποίες η αστυνομία δυσκολεύεται να εξιχνιάσει. Η Duszejko καλείται για κατάθεση, όμως το μόνο που έχει να πει αφορά τις παραβιάσεις και τη βιαιότητα των κυνηγών της πόλης της. Ευτυχώς δεν είναι τόσο μόνη όσο νιώθει. Γύρω της θα βρει στήριγμα σε ανθρώπους που μιλάνε την ίδια γλώσσα με εκείνη.

Τοποθετημένο σε ένα πανέμορφο φυσικό τοπίο που κόβει την ανάσα, το φιλμ της Holland είναι μία πολιτική μεταφορά που προσπαθεί να αφυπνίσει σχετικά με την πνευματική κρίση που πλήττει με τόσο δραματικό τρόπο την περίοδο που διανύουμε. Η πρωταγωνίστρια έχει ριχτεί σε έναν αγώνα υπεράσπισης των αδύναμων και αυτών που δεν έχουν δική τους φωνή. Είναι ο άνισος αγώνας ενός πολίτη απέναντι στην άρχουσα τάξη, απέναντι στην εκκλησία, την αστυνομία, την τοπική διοίκηση. Και είναι ο αγώνας για δικαιοσύνη μιας ηλικιωμένης γυναίκας (στην ηλικία της σκηνοθέτιδος) που υπερασπίζεται με κάθε κόστος τις ιδέες της, απέναντι σε διεφθαρμένους άντρες. Η μάχη για ευαισθησία και αλτρουισμό, με αντίπαλο το συμφέρον.

Δεν είναι τυχαίο ότι η συγγραφέας του μυθιστορήματος στο οποίο βασίστηκε η ταινία (Drive Your Plough Over the Bones of the Dead), Olga Tokarczuk, επιλέγει το θέμα του κυνηγιού για να μιλήσει για την αδικία στο βιβλίο της. Το κυνήγι, εκτός από μεταφορική, έχει και κυριολεκτική σημασία στην ιστορία. Είναι γεγονός ότι οι κυνηγοί είναι στη μεγάλη τους πλειοψηφία άντρες, επίσης όμως το κυνήγι αποτελούσε πάντα το σκηνικό μέσα στο οποίο παίρνονταν σημαντικές πολιτικές αποφάσεις. Ήταν δηλαδή ένα χόμπυ των ισχυρών ανδρών, κατά τη διάρκεια του οποίου, εκτός του ότι ένιωθαν ακόμη πιο ισχυροί, έκαναν και πολιτική.

Ο αγώνας της Duszejko είναι δίκαιος, καθότι πρόκειται για έναν πόλεμο που όμως – όπως ακούγεται και στην ταινία κάποια στιγμή – δεν τον ξεκίνησε εκείνη. Είναι παρόλα αυτά αποφασισμένη και αρκετά παθιασμένη ώστε να πάρει εκδίκηση για τη φύση, τα ζώα, τις γυναίκες και όλους όσοι υφίστανται οποιουδήποτε είδους καταπίεση.

Ποτέ δε μας γίνεται τελικά ξεκάθαρο αν παρακολουθούμε ένα θρίλερ, ένα ψυχόδραμα, μία μαύρη κωμωδία ή ένα παραμύθι. Όμως η ταινία δεν είναι μόνο ένα από αυτά, αλλά όλα αυτά ταυτόχρονα.