Ο Γάιδαρος της Magdana – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Ο Γάιδαρος της Magdana

Είδος:

Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία: ,
Σενάριο:
Ηθοποιοί:

Γράφει:

Ο Tengiz Abuladze είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του Γεωργιανού κινηματογράφου. Αν και η φιλμογραφία του για χρόνια παρέμεινε αρκετά άγνωστη στο διεθνές κοινό, κατάφερε να καθιερωθεί με την ιδιαίτερη τριλογία του που χρειάστηκε περίπου 20 χρόνια για να την ολοκληρώσει.

Donkey 2

 Ο Abuladze πρωτογνωρίστηκε βέβαια με το κοινό εκτός της χώρας του ήδη από το 1955 με το ντεμπούτο του Magdanas Lurja (Ο Γάιδαρος της Magdana) που σκηνοθέτησε μαζί με τον Rezo Chkheidze. Η ταινία συμμετείχε στο Φεστιβάλ των Καννών του 1956 όπου και κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους.

Η ιστορία τοποθετείται σε ένα χωριό της Γεωργίας στα τέλη του 19ου αιώνα. Η χήρα Magdana (Dudukhana Tserodze) ζει σε ένα φτωχό σπίτι με τα τρία μικρά παιδιά της. Το μόνο τους εισόδημα έρχεται από το γιαούρτι που κάθε πρωί πουλάει στην αγορά της κοντινής τους πόλης. Μία μέρα και ενώ η μητέρα τους λείπει τα δύο μεγαλύτερα παιδιά της, ο εξάχρονος Mikho (Mikho Borashvili) και η τρίχρονη Kato (Nani Chiqvinidze) βρίσκουν στο δρόμο έναν άρρωστο γάιδαρο που δείχνει σε άσχημη κατάσταση. Τα παιδιά αποφασίζουν να τον περιθάλψουν, τον ονομάζουν Lurdja και με την βοήθεια όλου του χωριού η Magdana καταφέρνει να τον χρησιμοποιεί στην δουλειά της. Η ευτυχία τους όμως δεν δείχνει πως θα κρατήσει για πολύ.

Ο Γάιδαρος της Magdana είναι πρακτικά μια πολύ απλή και κατανοητή ιστορία. Οι σκηνοθέτες μένοντας πιστοί σε ένα πρώτο βαθμό στον αποδεκτό για την εποχή σοσιαλιστικό ρεαλισμό, τοποθετούν τους ήρωές τους σε δύσκολες μεν άλλα υπαρκτές καταστάσεις. Με την ταινία τους δείχνουν επίσης, καθώς βρίσκονται σε μια κρίσιμη καμπή στις αλλαγές της τεχνοτροπίας του Σοβιετικού κινηματογράφου, πως έχουν έντονες στιλιστικές επιρροές από τις βουβές ταινίες των προηγούμενων δεκαετιών. Η χαμηλή γωνία λήψης για τα κοντινά στα πρόσωπα των ηρώων και ιδιαίτερα στην Magdana καθώς και η καθαρά Ρώσικη κινηματογράφηση από απόσταση και ύψος στα κρίσιμα πλάνα εντείνουν αυτή την αίσθηση. Το θετικό με την ταινία είναι πως οι σκηνοθέτες δεν έμειναν εστιασμένοι στο παρελθόν καθώς ακολούθησαν μια άκρως νεορεαλιστική προσέγγιση στη δραματουργική εξέλιξη του δράματός τους. Έτσι ακόμα και σε μία τόσο γραμμικά απλή ιστορία απέφυγαν τους τόνους μελοδράματος που χαρακτήριζαν αρκετές από τις αθώες ταινίες της εποχής και προτίμησαν μια πιο σκληρή και ελαφρώς πιο ωμή απεικόνιση, πιο κοντά στην τάση των Ευρωπαϊκών ταινιών των αρχών του 1950. Αυτή η διαφορετικότητα προκάλεσε φυσικά ενδιαφέρον και αντιδράσεις.

Με την πρώτη τους ταινία οι Abuladze και Chkheidze δείχνουν ξεκάθαρα τις επιρροές τους αλλά και τις προσδοκίες τους. Καθώς είχαν μόλις αποφοιτήσει από το Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας (VGIK) επέστρεψαν στην Γεωργία και δούλεψαν αρχικά στο χώρο του ντοκιμαντέρ. Για το σενάριο στο Γάιδαρο της Magdana συνεργάστηκαν με τον συγγραφέα και ιστορικό του κινηματογράφου Carlo Gogodze. Η ταινία κινδύνεψε να μην κυκλοφορήσει ποτέ καθώς η τότε επιτροπή της λογοκρισίας δεν έδειχνε αρχικά ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα. Δεν ήταν απλά ακόμα μια εύπεπτη ταινία σοσιαλιστικού προβληματισμού και αυτό φαινομενικά δεν μπορούσαν να το επεξεργαστούν οι αξιωματούχοι. Όμως η επιτυχία που είχε η ταινία στις Κάννες και στο Εδιμβούργο σε συνδυασμό με τις ραγδαίες αλλαγές σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο στην ΕΣΣΔ και την αγάπη του Γεωργιανού κοινού για την ταινία εμπόδισαν μια πιθανή απαγόρευσή της.

Ένα αγροτικό δράμα εποχής ίσως φαίνεται αρκετά απαρχαιωμένο κρινόμενο αποκλειστικά με τα δεδομένα του σήμερα. Όμως ο Γάιδαρος της Magdana καταφέρνει να συγκινήσει μέσα από την ίσως υπερβολική του απλότητα. Είναι μία ταινία που δεν χρειάζεται κάποιου είδους επιπλέον επεξήγησης και αρκείται στο να κινηθεί κοντά στα συναισθήματα των θεατών.

Ο Tengiz Abuladze είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του Γεωργιανού κινηματογράφου. Αν και η φιλμογραφία του για χρόνια παρέμεινε αρκετά άγνωστη στο διεθνές κοινό, κατάφερε να καθιερωθεί με την ιδιαίτερη τριλογία του που χρειάστηκε περίπου 20 χρόνια για να την ολοκληρώσει.

Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 4.00 out of 5)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 0 αίθουσες
0 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


Η ταινία δεν παίζεται πλέον στις αίθουσες