Kinsey – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Kinsey

22-12-2014 |

Είδος: , ,
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Ξεκινώντας να γράφω για το Kinsey σκέφτομαι ότι, σε μία αφαιρετική λογική, μία κενή σελίδα με μόνο την αφίσα της ταινίας θα ήταν αρκετή για να τα πει σχεδόν όλα… Ο τίτλος της ταινίας, απλός, λιτός και καθόλα περιγραφικός. Αυτό το πόνημα του Bill Condon έχει να κάνει, σε όλα του τα 118 λεπτά, με τον Alfred Kinsey, με την ιστορία του, τις καταβολές του, το έργο του και τέλος, την επίδραση σου στην σύγχρονη επιστήμη και στην σημερινή κοινωνία. Πολύ ωραία όλα αυτά, αλλά ποιος ήταν ο Alfred Kinsey, για το τον οποίο μας μιλά αυτή η βιογραφική ταινία? Ο υπότιτλος της αφίσας έρχεται και πάλι να τα πει όλα σε μία φράση: «Let’s talk about sex». Ιδού λοιπόν, τα έργα και οι ημέρες του πατέρα της σύγχρονης σεξολογίας, του ανθρώπου εκείνου που για πρώτη φορά εμφύτευσε στο μυαλό της συντηρητικής κοινωνίας της εποχής του ότι το σεξ μπορεί και οφείλει να αποτελεί πεδίο επιστημονικής μελέτης.

Δομικά η ταινία ακολουθεί τη συμβατική μορφή μιας οποιασδήποτε βιογραφικής ταινίας. Ξεκινάει από τα παιδικά χρόνια του Kinsey, συνεχίζει στην εποχή που ξεκινάει να χαράζεται το μονοπάτι της πορείας για την οποία ο Kinsey θα μείνει γνωστός στις επόμενες γενιές, περνάει στην εποχή της ακμής, της φήμης και της αίγλης, καταλήγει, με μαθηματική ακρίβεια, στην περίοδο της πτώσης, της χλεύης και της κριτικής και κλείνει με τον αισιόδοξο επίλογο, την σωτηρία του ήρωα και την λύτρωση του θεατή. Και μιας και αναφερόμαστε σε μία ταινία της οποίας κεντρική θεματική είναι η επιστήμη και η έρευνα, θα μπορούσε κανείς να πει και ότι η εξέλιξή της ακολουθεί τη δομή ενός ερευνητικού άρθρου: Εισαγωγή (παιδικά χρόνια και πρώτα χρόνια στο πανεπιστήμιο), Μεθοδολογία (ο Kinsey συλλαμβάνει την ιδέα της συστηματικής μελέτης της σεξουαλικής συμπεριφοράς), Αποτελέσματα (Εκδίδεται το πρώτο βιβλίο μαζί με τις πρώτες συνειδητοποιήσεις για τη σεξουαλική ζωή του ανδρός αρχικά και αργότερα της γυναίκας), Συζήτηση (οι πρώτες κριτικές, τα λάθη και τα σφάλματα που αρχίζουν να γίνονται εμφανή αλλά και το τελικό συμπέρασμα για τα οφέλη που αποκομίσθηκαν.)

Στην Εισαγωγή, βλέπουμε πως το περιβάλλον μέσα στο οποίο γαλουχήθηκε ο Kinsey, φαίνεται να έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην μετέπειτα σκέψη του. Ένα οικογενειακό περιβάλλον βαθιά πουριτανιστικό και προσκολλημένο σε ένα θρησκόληπτο συντηρητισμό, το οποίο απέτασσε κάθε έννοια σεξουαλικότητας και γνωριμίας του ανθρώπου με το σώμα του και την φυσική γενετήσια συμπεριφορά. Κόντρα στις πατρικές επιθυμίες, ο έφηβος Kinsey αποφασίζει να σπουδάσει βιολογία και αρχικά συνεπαίρνεται από τον κόσμο των εντόμων τα οποία αρχίζει να μελετάει συστηματικά. Στη Μεθοδολογία, μέσα από μία σειρά γεγονότων, τόσο μέσα όσο και έξω από την προσωπική του ζωή, ο Kinsey θα ανακαλύψει αυτό που για κάθε επιστήμονα αποτελεί πρόκληση για ένα νέο ερευνητικό ταξίδι: Ένα κενό στην βιβλιογραφία, ένα πεδίο ανεξερεύνητο. Ο Kinsey συνειδητοποιεί ότι κανείς ποτέ δεν είχε μελετήσει σε βάθος μία από τις φυσικότερες ανθρώπινες συμπεριφορές: το σεξ! Οποιεσδήποτε αναφορές στο θέμα μέχρι τότε βυθίζονταν κάτω από το πέπλο του συντηρητισμού, καταλήγοντας σε σεμνοτυφικές οδηγίες για το πώς να καταστήσει κανείς το σεξ όσο πιο αποστειρωμένο γίνεται. Χαρακτηριστικό στιγμιότυπο της ταινίας η αναφορά σε υποτιθέμενα εγχειρίδια έγγαμου βίου που απαγόρευαν ρητά την επαφή των γυναικείων γεννητικών οργάνων με οτιδήποτε άλλο πέρα από τα αντίστοιχα ανδρικά γεννητικά όργανα. «Εναλλακτικές» μορφές διέγερσης, όπως ο στοματικός έρωτας, περιβάλλονταν από φήμες περί πρόκλησης στειρότητας και άλλες ιστορίες από την κρύπτη. Στα Αποτελέσματα, μπροστά στις στρεβλώσεις που προκαλούσε η αμάθεια και η ημιμάθεια ο Kinsey αποφασίζει να πραγματοποιήσει το αδιανόητο για την εποχή του. Να καλέσει τον κόσμο να μιλήσει ανοιχτά για το τι κάνει στην κρεβατοκάμαρα του. Οι μνήμες από τη δική του παιδική ηλικία, αλλά και εμπειρίες από την προσωπική του σεξουαλική ζωή οι οποίες κατέρριπταν από πρώτο χέρι τις στρεβλωμένες επικρατούσες απόψεις της κοινωνίας, οδηγούν το Kinsey να θέσει υπό τον επιστημονικό φακό τις χιλιάδες ανθρώπινες ιστορίες που συνέλεξε μέσα από τις συνεντεύξεις του. Στοματικός έρωτας, αυτό-ικανοποίηση, ιδιαίτερες στάσεις στο σεξ, ομοφυλοφιλία, μοιχεία, ερωτικά όργια, πολλαπλοί ερωτικοί σύντροφοι και εκατοντάδες άλλες θεματικές έρχονται στο φως, καταγράφονται συστηματικά, ομαδοποιούνται και μελετώνται. Άλλες φορές οι ιστορίες είναι ανθρώπινες και συγκινητικές, άλλες πάλι αγγίζουν πιο σκοτεινά και ακραία κομμάτια της ανθρώπινης φαντασίωσης. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο Kinsey απέδειξε περίτρανα κάτι πολύ απλό: Οι άνθρωποι σκέφτονταν για το σεξ και έκαναν σεξ με πολύ διαφορετικό τρόπο από ότι ανοιχτά παραδεχόντουσαν. Ακόμη περισσότερο, πράγματα που ο μέσος Αμερικανός της δεκαετίας του 40-50 είχε μάθει να θεωρεί απαράδεκτα, αποδεικνύονταν κοινός τόπος και φυσιολογικές εκφάνσεις της σεξουαλικότητας.

Και λίγο πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους, στη Συζήτηση έρχονται τα εύλογα ερωτήματα. Είναι αυτά που βλέπουμε στην ταινία όλα αληθινά γεγονότα? Ειδικά οι πικάντικες λεπτομέρειες που σκοπό έχουν να υπονοήσουν ότι κάπου στην πορεία της έρευνάς του ο Kinsey έχασε τα όρια ανάμεσα στην μελέτη ενός φαινομένου και στο να εμπλέκεσαι και ο ίδιος στη γνωριμία με ιδία εμπειρία με τις εκφάνσεις του φαινομένου που μελετάς. Η ταινία κάνει λόγο για σεξουαλικές περιπτύξεις ανάμεσα στον ίδιο, την ερευνητική του ομάδα, και τις οικογένειες τους, σε όλους του πιθανούς συνδυασμούς. Κάνει επίσης λόγο για μεθόδους έρευνας και παρατήρησης, όπως τη βιντεοσκόπηση ανθρώπων κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής πράξης, που καμία σύγχρονη επιτροπή δεοντολογίας δεν θα επέτρεπε. Που σταματά λοιπόν η ιστορία και που αρχίζει η μυθοπλασία? Μία βόλτα από το google και τη Wikipedia μπορεί να απαντήσει σε όλα αυτά.

Αυτό που έχει να μας καταδείξει η ταινία είναι κατά βάση η σημασία της απαρχής. Πολλά επιτεύγματα της διανόησης, από την Αθηναϊκή δημοκρατία και τις κοσμολογικές απόψεις των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, μέχρι την «ομιλητική θεραπεία» του Sigmund Freud και την μελέτη της σεξουαλικότητας του ανδρός και της γυναίκας του Alfred Kinsey, αποτέλεσαν την απαρχή σημαντικών κοινωνικών και επιστημονικών εξελίξεων. Αναπόφευκτα, ως πρώτες απόπειρες είχαν ψεγάδια και ήταν ανοιχτές σε κριτική. Αναντίρρητα, οι ερευνητικές πρακτικές του Kinsey θα είχαν συναντήσει σοβαρότατες αντιρρήσεις μπροστά σε μια οποιαδήποτε σύγχρονη επιτροπή δεοντολογίας της έρευνας. Χωρίς δεύτερη σκέψη, η επιστημονική περιέργεια δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία για όλο το εύρος συμπεριφορών και πρακτικών που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς. Η σημαντικότητα του έργου του, όμως, όπως αποτυπώνεται και μέσα στην ταινία, έγκειται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά έσπασαν στεγανά χρόνων και ανθρώπινες ιστορίες και συναισθήματα που βούλιαζαν στην αίσθηση του «απαγορευμένου» ή του «ανώμαλου», λυτρώθηκαν από την συνειδητοποίηση ότι η ανθρώπινη σεξουαλικότητα ήταν κάτι πολύ ευρύτερο από όσα περιέγραφε το οποιοδήποτε «εγχειρίδιο έγγαμου βίου». Ήταν αυτά τα ερευνητικά βήματα που έθεσαν τα θεμέλια για μετέπειτα εξελίξεις, τόσο κοινωνικές, όπως η σεξουαλική απελευθέρωση της δεκαετίας του 60, όσο και επιστημονικές, όπως η εδραίωση του κλάδου της σεξολογίας και της μελέτης της ανθρώπινης σεξουαλικότητας.