Joaquim (Berlinale Κριτική Διαγωνιστικό) – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Joaquim (Berlinale Κριτική Διαγωνιστικό)

Είδος:
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Βρισκόμαστε στην Βραζιλία τον 18ο αιώνα. Η χώρα είναι ακόμη πορτογαλική αποικία και ο χρυσός που συλλέγεται από την ύπαιθρο της, πηγαίνει κατευθείαν στην Πορτογαλία, υπάρχουν όμως μεγάλες ανησυχίες καθώς τα αποθέματα χρυσού τελειώνουν και αρκετοί προσπαθούν να συλλέξουν χρυσό για τον εαυτό τους, με τα μέτρα ασφαλείας να είναι δρακόντεια ώστε κάτι τέτοιο να αποφευχθεί και ο χρυσός της χώρας να καταλήξει τελικά στην Πορτογαλία. Η ταινία ακολουθεί τον λοχαγό Joaquim, που έχει κάνει όνομα όντας κυνηγός λαθρέμπορων χρυσού, όντας σκληρός στην τιμωρία τους, περιμένοντας κάποιου είδους ανταμοιβή με μία καλύτερη θέση στον στρατό που ίσως του επιτρέψει να εξαγοράσει την ελευθερία της σκλάβας φίλης του.

Σε μία αποστολή σε μια απομακρυσμένη περιοχή, ο Joaquim μαζί με κάποια μέλη της ομάδας του ψάχνουν για νέα αποθέματα χρυσού. Στην ομάδα του βρίσκονται μαύροι σκλάβοι αλλά και ένας Ινδιάνος γηγενής. Όσο η αποστολή τους δεν έχει αποτελέσματα, ο Joaquim αρχίζει να αμφισβητεί την ίδια την αποστολή και σε δεύτερο επίπεδο την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της Βραζιλίας από την Πορτογαλία.

Η ταινία του Gomes, εξερευνά την ιστορία του εθνικού ήρωα της Βραζιλίας, Joaquim José da Silva Xavier, γνωστό και σαν Tiradentes. Όπως μας γίνεται γνωστό από την αρχή της ταινίας ο ήρωάς μας δολοφονήθηκε βάρβαρα όταν ξεκίνησε επανάσταση εναντίον της Πορτογαλίας και της καταπίεσης από την αποικιακή δύναμη. Ωστόσο η ταινία επιλέγει να μην επικεντρωθεί στην επαναστατική του δράση, αλλά στα χρόνια πριν αυτή αρχίσει, είναι μια ιστορία για το πως ένα στρατιώτης του Πορτογαλικού στρατού, που θεωρεί το εαυτό του Πορτογάλο, λόγω της Πορτογαλικής καταγωγής των γονιών του, μη αμφισβητώντας την κυριαρχία της Πορτογαλίας στη Βραζιλία, μετατρέπεται σε έναν μαχητή και υπερασπιστή των γηγενών και των σκλάβων. Η ταινία σίγουρα περιέχει μια μεγάλη δόση μυθοπλασίας, επιλέγοντας να εξερευνήσει την αθέατη πλευρά του εθνικού ήρωα πριν γίνει επαναστάτης μαχητής. H προσέγγιση στο θέμα της αποικιοκρατείας είναι ενδιαφέρουσα καθώς την βλέπουμε από την μεριά του αποικιοκράτη στρατιώτη που εκμεταλλεύεται και ο ίδιος την γη και τους ανθρώπους της χώρας χωρίς να το καταλαβαίνει, ενώ το ταξίδι από το “οι γονείς μου είναι Πορτογάλοι” στο “Δεν θα πρέπει να υπάρχει σκλαβιά και αποικιοκρατεία” είναι μεγάλο.

Αυτό ακριβώς το ταξίδι είναι που δεν αφήνει την ταινία να κερδίσει τον θεατή, καθώς ο δρόμος είναι μοναχικός και γεμάτος αναζήτηση χρυσού με λίγο διάλογο που όταν αυτός υπάρχει είναι ανούσιες συζητήσεις για την εύρεση χρυσού. Περί την μία ώρα από την όλη διάρκεια της ταινίας σπαταλάται σε αυτήν την αναζήτηση με τον θεατή να μην μπορεί να αντιληφθεί μέσα σε αυτήν την ώρα τους λόγους και της αλλαγής της νοοτροπίας του ήρωα, είτε γιατί αυτοί δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα, είτε γιατί η ταινία αποτυχαίνει να τους αποδόσει. Αν αφήσουμε βέβαια αυτό το ταξίδι του Joaquim που θα αλλάξει την ζωή του η ταινία προσφέρει κάποιες ενδιαφέρουσες στιγμές με αρκετή δόση ειρωνίας για την αποικιοκρατία του τότε και αυτήν του σήμερα.