Her (Δικός Της) – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Her (Δικός Της)

Είδος:

, ,

Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , ,

Γράφει:

Δεν είναι και πολύ παραπλανητικός ο τίτλος. Θα μπορούσε πραγματικά να πει κανείς ότι είναι μία ταινία πολύ ρομαντική, μια πραγματική, δακρύβρεχτη, συνταρακτική ιστορία αγάπης και δεν συμμαζεύεται. Παρ’ όλα αυτά (και τονίζω το παρ’ όλα αυτά!) τραβά την προσοχή και κερδίζει τις εντυπώσεις χάρη στη σημαντική ιδιαιτερότητά της: πρόκειται για τον έρωτα ανάμεσα σε έναν άνθρωπο και έναν υπολογιστή.

Η πλοκή δεν είναι πολύ-πλοκή! Βρισκόμαστε στο Λος Άντζελες του κοντινού μέλλοντος. Ο TheodoreTwombly (JoaquinPhoenix), προσφάτως χωρισμένος από τον μεγάλο παιδικό του έρωτα, την Catherine (RooneyMara), είναι επιτυχημένος συγγραφέας. Και τι ορίζει τον επιτυχημένο συγγραφέα στο Λος Άντζελες του κοντινού μέλλοντος; Το να γράφει, παρακαλώ, ερωτικές επιστολές αντί για τους πελάτες του επί πληρωμή! Παρά ταύτα είναι πολύ ικανός σε αυτό που κάνει, και συλλέγει θετικά σχόλια από παντού καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας.

Το πρόβλημα του Theodore -εφόσον δεν είναι επαγγελματικό- αφορά την προσωπική του ζωή, η οποία μετά από το διαζύγιό του βαίνει κακώς. Ο ίδιος δεν ξέρει τι είναι αυτό που ζητά από τις σχέσεις ή από την ίδια τη ζωή –«δεν μπορώ ούτε να διαλέξω ανάμεσα στα βιντεοπαιχνίδια και στο ιντερνετικό πορνό», λέει κάποια στιγμή-, κατάσταση που του χαρίζει κάποιες πολύ αστείες εμπειρίες, βλ. τηλεφωνικό σεξ με μία γυναίκα που ερεθίζεται με νεκρές γάτες (ναι, κι όμως!).

sff-artificial-intelligence-her

Κάποια στιγμή (και ενώ ήδη βρισκόμαστε σε μία απολύτως ‘on-line’ κοινωνία, όπου με μια λέξη στέλνεις e-mails, κλείνεις ραντεβού με το γιατρό σου και κανονίζεις ταξίδια) πέφτει στην αντίληψή του ένα νέο λειτουργικό σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, σχεδιασμένο να προσαρμόζεται στις συνθήκες και να εξελίσσεται. Το αγοράζει και, αφού κάνει τις απαραίτητες ρυθμίσεις, ακόμα και για το φύλο του λογισμικού, ξεκινά τη διεπίδραση και αρχίζει να γνωρίζεται με τη νέα του φίλη, Samantha(ScarlettJohansson).

Σταδιακά αρχίζει να εκπλήσσεται από τη νοημοσύνη της Samantha, η οποία πέρα από το ότι διατρέχει άπειρες πληροφορίες και βάσεις δεδομένων πριν προλάβεις να το σκεφτείς, διαθέτει και ιδιαιτέρως ψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, ανθρώπινη ευαισθησία, φιλοδοξίες και ντροπές. Την ίδια στιγμή η όρεξη και ο ενθουσιασμός της για τα πάντα δίνουν το ιδανικό feedbackστον απογοητευμένο από τη ζωή Theodore, ο οποίος ξεκινά να βλέπει τα πράγματα από την αρχή, να ενθουσιάζεται και –επιτέλους- να χαμογελά. Η όλη κατάσταση γρήγορα θα οδηγήσει στον έρωτα των δύο αυτών εγκεφάλων –αν μη τι άλλο!- και στην αρχή μίας ανατρεπτικής σχέσης. Τα προβλήματα που προκύπτουν αρχικά, όπως τα κόμπλεξ της Samantha λόγω απώλειας σώματος, ή οι δεύτερες σκέψεις του Theodore σχετικά με το τι είναι φυσιολογικό και τι ανώμαλο, τι αληθινό και τι ψεύτικο, σιγά σιγά υποχωρούν. Η κοινωνική αποδοχή –συχνά σημαντικός παράγοντας, δυστυχώς- είναι αρκετά μεγάλη, καθώς το φαινόμενο ‘dateyourOperatingSystem’ είναι πια συχνό.

Και ενώ τελικά όλα πάνε καλά και μοιάζουν να δουλεύουν, θα γίνει η λαδιά εξαιτίας τεχνικών λόγων. Στη Samantha αναφέρομαι, η οποία σε μια στιγμή βαθιάς  εξομολόγησης, θα παραδεχτεί στον έρωτά της ότι αν και τον αγαπάει, μιλάει συγχρόνως με 8316 άλλους χρήστες, από τους οποίους έχει ερωτευτεί (μόλις!) τους 641! Σαν να μη φτάνει αυτό, θα βρεθεί με άλλα λειτουργικά συστήματα για ενημέρωση και, χωρίς να χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις προγραμματισμού, θα καταλάβουμε ότι ο μη τεχνητός, ανθρώπινος, και περιορισμένων δυνατοτήτων εγκέφαλος του Theodore δεν την καλύπτει πια.

her-joaquin-phoenix-12

Δεν ξέρω αν ακούγεται και σε εσάς όπως σε μένα κάπως αφελής η ιστορία, αλλά, την ίδια στιγμή εγώ τη βρίσκω σχεδόν φιλοσοφική. Η ταινία δημιουργεί έναν τεράστιο προβληματισμό για πολλά καίρια ερωτήματα. Τι ορίζει μια σχέση; Τα σώματα και το σεξ ή ο λόγος και η επικοινωνία; Και τα δύο; Τίποτα από αυτά; Και πώς λειτουργεί το φαινόμενο έρωτας («μία κοινωνικά αποδεκτή μορφή παράνοιας», όπως ακούμε κάπου στην ταινία), υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες;

Προκύπτει, όμως,  και ένα άλλο τεράστιο ερώτημα. Πώς τα ανθρώπινα συναισθήματα εμπνέουν νέες πρακτικές διεπίδρασης με την τεχνολογία και με τους υπόλοιπους; Πώς θα διαμορφώσει τις ανθρώπινες σχέσεις ο δρόμος που διαλέξαμε ως κοινωνία να ακολουθήσουμε, πόσο ανθρώπινες θα είναι, πόσο αυθόρμητες και άρα πόσο αληθινές; Θα τις ορίζει η σωματική επαφή ή η επαφή με την τεχνολογία; Και τελικά όλη αυτή η ευελιξία και οι νέες επιλογές θα χαρακτήριζαν μία ευτοπική ή μία δυστοπική κοινωνία; Υπό αυτή την προσέγγιση είναι που η ταινία αποκτά βάρος και σημασία, μιας και αποτελεί αντιπροσωπευτικότατο δείγμα της λεγόμενης κυβερνοκουλτούρας (βλ. ‘cyberculture’, ‘cybertheory’ κτλ), της κουλτούρας που αναδύεται ακριβώς μέσα από τη χρήση του διαδικτύου -και διαμεσολαβείται από αυτή- επηρεάζοντας και σε ένα βαθμό μεταλλάσσοντας όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας.

her-film

Η ταινία σκηνοθετήθηκε από τον SpikeJonze ( BeingJohnMalkovich(1999), Adaptation (2002)), ο οποίος συνέλαβε την ιδέα το 2000 διαβάζοντας ένα άρθρο σχετικά με το Cleverbot, μία εφαρμογή που χρησιμοποιεί ένα είδος τεχνητής νοημοσύνης για να συζητά με τους ανθρώπους. Μάλιστα της ταινίας προηγήθηκε μία άλλη, (ImHere (2010)) μικρού μήκους, πάνω στο ίδιο θέμα.

Η ερμηνεία του Joaquin Phoenix είναι συμπαθητική, με ωραία εκφραστικά κοντινά πλάνα, αλλά την παράσταση κλέβει και πάλι η ScarlettJohansson, που ακόμη και χωρίς σώμα και φυσική παρουσία διαθέτει μία αδιαμφισβήτητη σεξουαλικότητα.

Η υποδοχή από το κοινό ήταν αρκετά θερμή και η ταινία μετρά 5 υποψηφιότητες για Όσκαρ  στην 86η Απονομή, όπου κέρδισε το βραβείο καλύτερου σεναρίου, 3 υποψηφιότητες στην 71η Απονομή βραβείων Χρυσής Σφαίρας, όπου βραβεύτηκε και πάλι το σενάριο.

Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 0 αίθουσες
0 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


Η ταινία δεν παίζεται πλέον στις αίθουσες