Creation – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr
Είδος: , , ,
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο: ,
Ηθοποιοί: , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Ο Κάρολος Ροβέρτος Δαρβίνος (1809-1882) είναι ο γνωστός σε όλους μας επιστήμονας στον οποίο οφείλουμε τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών καθώς και την έννοια μηχανισμός της φυσικής επιλογής. Άγγλος φυσιοδίφης και γεωλόγος, μελέτησε την ποικιλομορφία των ειδών αλλά και την εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο μέχρι την έκδοση του βιβλίου με τον πασίγνωστο, πλέον, τίτλο, Η καταγωγή των ειδών (On the origin of species by means of natural selection, 1859).

 Στο παρελθόν υπήρξαν διάφορες ταινίες που είτε αξιοποιούν άμεσα και έμμεσα τις θεωρίες του Δαρβίνου (βλ. Horse Feathers (1932), Angels & Insects (1995), Inherit the Wind (1960), Master and Commander (2003) κτλ.), είτε εστιάζουν ευθέως στη ζωή και το έργο του (βλ.The Darwin’s Adventure (1972)).

creation-still-meg

Σε τέτοιο κλίμα βρίσκεται και η ταινία Creation, όπου ο Δαρβίνος τοποθετείται χρονικά στην προ της έκδοσής του εποχή. Δεν είναι ακόμη ο επιβλητικός γενειοφόρος σοφός που γνωρίζουμε. Αντίθετα (και χάρη στην εξαιρετική ερμηνεία του Paul Bettany) γνωρίζουμε τον νευρωτικό, μελαγχολικό, ευαίσθητο και ιδιοφυή σαραντάρη, που βασανίζεται από εσωτερικές ηθικές συγκρούσεις σχετικά με την αλήθεια που βλέπει και την αλήθεια που πρέπει να βλέπει. Ένας Δαρβίνος, λοιπόν, παγιδευμένος σε έναν κόσμο ισχυρής χριστιανικής “κυριαρχίας”, σύζυγος μίας βαθιά θρησκόληπτης γυναίκας, που παρεμπιπτόντως είναι ξαδέρφη του, και προικισμένος με την ατυχή, για την εποχή, ικανότητα να διακρίνει αρχές, αιτίες και αποτελέσματα που ξεπερνούν κατά πολύ –αν δεν ακυρώνουν τελικά-  τη θρησκευτική εκδοχή της πραγματικότητας.

Κεντρική μορφή πάνω στην οποία δομείται τόσο η κινηματογραφική αφήγηση όσο και η πορεία της θεωρητικής σκέψης του Δαρβίνου είναι η κόρη του, Annie. Με εμφανή την υιοθέτηση της επιστημονικής προσέγγισης του πατέρα της έναντι των θρησκευτικών αντιλήψεων της μητέρας της η Annie δείχνει να κατανοεί απόλυτα την επαναστατική ερμηνεία της ύπαρξης και να ρουφά σα σφουγγάρι ό,τι ακούει από το πατρικό της είδωλο. Ο θάνατός της στα δέκα της χρόνια, (ίσως λόγω του αιμομικτικού γάμου, όπως αφήνεται να εννοηθεί στην ταινία) θα στιγματίσει τον Δαρβίνο σε τέτοιο βαθμό, ώστε το μυαλό του να την αναγκάσει να γυρίσει ως φάντασμα που τον στοιχειώνει. Και το φάντασμα θα τον φέρει αντιμέτωπο με ακόμη περισσότερες εσωτερικές συγκρούσεις, καθώς στα μέχρι τώρα ηθικά διλήμματα της έκδοσης ή της μη έκδοσης της επαναστατικής του θεωρίας θα προστεθούν σκέψεις περί ευθύνης του ιδίου για το θάνατο της κόρης του.

mwcreat034

Σημαντική θα είναι η παρέμβαση των δύο υποστηρικτών του, των Thomas Huxley (Toby Jones) και Joseph Hooker (Benedict Cumberbatch) οι οποίοι προσπαθούν σε μεγάλο μέρος της ταινίας να τον πείσουν να κάνει το μεγάλο βήμα, τη στιγμή που όλα λειτουργούν αποτρεπτικά. Αναφέρεται στην ταινία και το όνομα του Alfred Russel Wallace, ο οποίος προλαβαίνει να δημοσιεύσει σε τριάντα σελίδες μέρος της θεωρίας της εξέλιξης, αποτελώντας έναν ακόμα λόγο να αποθαρρυνθεί ο δικός μας Δαρβίνος.

Η λύση θα δοθεί στο τέλος με την αποδοχή που θα λάβει ο ίδιος από τη γυναίκα του, στο πλαίσιο μιας συμβολικής συνύπαρξης επιστήμης και θρησκείας, όπου τα χωράφια της μίας παραμένουν μέχρι σήμερα απάτητα από την άλλη.

still-of-paul-bettany-in-creation-(2009)-large-picture

Η ταινία σε γενικές γραμμές είναι καλή, αν και σε κάποιο σημείο κάνει μία σχετικά μεγάλη κοιλιά προσπαθώντας να αποδώσει τους εσωτερικούς αγώνες ηθικής του ήρωα. Της καταλογίστηκε, βέβαια, ότι παρουσιάζει αντιστικτικά την επιστήμη και τη θρησκεία σαν να είναι η μία εχθρός της άλλης. Ε εντάξει, είναι γνωστό ότι η μία σέβεται την άλλη στο πλαίσιο μιας υπόρρητης διακριτικότητας, αλλά, ας μην κοροϊδευόμαστε, σε μία ανοιχτή αντιπαράθεση μία μόνο θα έβγαινε αλώβητη.

Και σε αυτό το σημείο -όλως τυχαίως!- λέω να βάλω τα λόγια του Thomas Huxley σχετικά με τη σημασία της θεωρίας του Δαρβίνου, απευθυνόμενος στον ίδιο. «Κύριε, είτε δεν είστε ειλικρινής είτε δεν κατανοείτε πλήρως την ίδια σας τη θεωρία. Ό,τι συμβαίνει με το στρείδι συμβαίνει με όλα τα πλάσματα, ακόμη και με τον άνθρωπο. Είναι ξεκάθαρο ότι ο Παντοδύναμος δεν μπορεί πλέον να ισχυρίζεται ότι έπλασε όλα τα είδη μέσα σε μία εβδομάδα. Σκοτώσατε το Θεό, κύριε».

still-of-paul-bettany-and-toby-jones-in-creation-(2009)-large-picture

Το σενάριο είναι εμπνευσμένο από τη βιογραφία του Δαρβίνου με τίτλο Annie’s Box του Randal Keynes, από την οποία δεν απομακρύνεται ιδιαίτερα. Παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας έγινε στην τελετή έναρξης του φεστιβάλ του Τορόντο, το Σεπτέμβριο του 2009, όντας η πρώτη μη καναδική ταινία που βραβεύεται από το 1993.

Fun fact, μία από τις χώρες όπου η διανομή ήταν δυσκολότερη ήταν οι Η.Π.Α., καθώς σύμφωνα με τον παραγωγό της ταινίας, Jeremy Thomas, εκτός ίσως Νέας Υόρκης και Λος Άντζελες, η παρουσία της θρησκείας είναι τόσο έντονη ώστε είναι ακόμη κοινώς παραδεκτό ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε σε έξι μέρες, πράγμα που φυσικά συνεπάγεται αντιδράσεις για το θέμα της ταινίας. Θα μπορούσα να γράψω πολλά γι’ αυτό, αλλά αφήνω τα σχόλια σε σας!