August: Osage County – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

August: Osage County

Είδος: ,
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , , , , , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Πρόκειται για μια ιδιαίτερη ταινία, που ακόμα και αν δεν ικανοποιεί όλες τις αξιώσεις που μπορεί να έχει το ευρύ κοινό, αξίζει τον χρόνο σας για πολλούς λόγους τους οποίους και σκοπεύω να απαριθμήσω αμέσως παρακάτω.

Αρχικά –και αν μη τι άλλο- έχουμε το ενδιαφέρον που ενέχει κάθε απόπειρα μεταφοράς ενός θεατρικού έργου στη μεγάλη οθόνη. Η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου, με την υπογραφή του Tracy Letts, το οποίο μάλιστα τιμήθηκε με το βραβείο Pulitzer το 2008. Και, όπως γίνεται αμέσως αντιληπτό, η πρωτοβουλία του John Wells, να ασχοληθεί με ένα θεατρικό έργο που παίχτηκε με τεράστια επιτυχία και θερμότατη υποδοχή της κριτικής σε Broadway, National Theatre of London και δεν συμμαζεύεται, δεν μπορεί παρά να συνιστά ρίσκο. Το νέο μέσο, ο κινηματογράφος στην περίπτωσή μας, μπορεί εύκολα να εξυψώσει και να αναδείξει το έργο αλλά την ίδια στιγμή απειλεί και να το αδικήσει παράφορα, ενδεχόμενο που είμαι σίγουρη ότι ελκύει την προσοχή θεατρόφιλων και κινηματογραφόφιλων όπως το φως τα μυγάκια, προς αναζήτηση κάθε μικρής αστοχίας και ατοπήματος.

august-osage-county-funny-movie-wallpaper2

Από την άλλη, για να μιλήσουμε και για την ουσία του έργου, είναι ελκυστική η τάση για καθαρή ψυχογραφία πάνω στην οποία δομείται η αφήγηση, μια ψυχογραφία που αντιμετωπίζει όχι μόνο μεμονωμένους χαρακτήρες αλλά και ένα τεράστιο πλέγμα οικογενειακών δεσμών και σχέσεων σε όλη τους την αφοπλιστική ασχήμια. Έχουμε, λοιπόν, να κάνουμε με την οικογένεια των Weston, τα μέλη της οποίας συγκεντρώνονται μετά από καιρό στο πατρικό τους σπίτι σε μία αγροτική περιοχή κοντά στην Oklahoma, με τη δυσάρεστη αφορμή της απώλειας –και έπειτα θανάτου- του πατέρα. Η συγκέντρωση αυτών των ανθρώπων δίνει την αφορμή για να ξετυλιχθεί το μακρύ και ανεπανόρθωτα μπλεγμένο νήμα που τους συνδέει.

Ο προσφάτως εκλιπών πατέρας, ο Beverly, ποιητής ο ίδιος και φανατικός αναγνώστης του T.S. Eliot, αλκοολικός και παγιδευμένος στην «πολύ μεγάλη ζώη» του, όπως την περιέγραφε και ο αγαπημένος του συγγραφέας. Έπειτα η Violet, η σύζυγός του, που υποφέρει από καρκίνο του στόματος, εθισμό στα χάπια και, κυρίως, από πολύ άσχημες παιδικές μνήμες που έχουν αναδείξει μια κυνική, σκληρή και σε στιγμές απάνθρωπη πλευρά του εαυτού της. Και, στη συνέχεια, γνωριζόμαστε σταδιακά με την η αδερφή της Violet και το σύζυγό της, καθώς και με τις τρεις της κόρες και τα πρόσωπα που οριοθετούν τις δικές τους «πολύ μεγάλες» και αβάσταχτες ζωές.

Όσο κυλά ο χρόνος της ταινίας, ανακύπτουν συνεχώς καινούρια θέματα προς συζήτηση, αποκαλύπτονται φοβερά μυστικά, δημιουργούνται σοκαριστικές εντάσεις. Ωστόσο δεν νομίζω ότι η ταινία βασίζεται στην πλοκή ή στην ανατροπή προκειμένου να πει αυτό που θέλει να πει. Αντίθετα είναι, κατά τη γνώμη μου, ακριβώς αυτή η ακινησία και η απομόνωση όλων αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι εγκλωβισμένοι και με μοναδικό τους όπλο το λόγο πληγώνουν, πληγώνονται, εκτονώνονται και ξεσπούν μέχρι να βρουν τρόπο να δραπετεύσουν.

un-ete-a-osage-county-august-osage-county-05-02-2014-6-g

Πολλά είναι τα σχόλια που γίνονται στη διάρκεια της ταινίας πάνω στο θέμα «οικογενειακές σχέσεις». Η ταινία μιλά για την αλήθεια και το ψέμα και παίζει ανάμεσα στην ειλικρινή αποδοχή ενός ατόμου και στην υποκρισία στην οποία πολλές φορές οδηγούν οι δεσμοί αίματος. «Είσαι η μάνα μας και σ’αγαπάμε» ακούγεται κάποια στιγμή και σε όλη τη διάρκεια της ταινίας αναρωτιόμαστε κατά πόσο και με ποιον τρόπο το πρώτο συνεπάγεται – ή πρέπει να συνεπάγεται- το δεύτερο. Εξάλλου ζήτημα που επίσης απασχολεί την ταινία είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο εκφράζεται αυτή η οικογενειακή αγάπη, ο τρόπος με τον οποίο αποκρύπτεται, ο λόγος για τον οποίο μπορεί να απουσιάζει. Έχουμε να κάνουμε με την έκθεση μιας ενδοοικογενειακής παθογένειας, η οποία δε λύνεται παρά με μεγάλες καταστροφικές εκρήξεις.

Άλλος λόγος που το έργο (είτε θεατρικό είτε κινηματογραφικό) αποκτά μεγάλο ενδιαφέρον είναι και η δεύτερη ανάγνωση την οποία επιφυλάσσει. Η  ταινία ξεκινά με την πρόσληψη της ντόπιας Johnna Monevata, ινδιάνικης καταγωγής, με σκοπό να προσέχει και να φροντίζει τη Violet. Βλέπουμε το συγκεκριμένο χαρακτήρα να επεμβαίνει σε πολλές στιγμές όπου ο έλεγχος τείνει να χαθεί –με αποκορύφωμα, ίσως, το τέλος- υπηρετώντας με πίστη το καλό της οικογένειας. Προτάθηκε, λοιπόν, από πολλούς η ανάγνωση του έργου ως αλληγορία της αποικιοκρατίας, καθώς και της αμερικανικής πτώσης και παρακμής. Ο ίδιος ο Tracy Letts, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι οι Westons είναι η Αμερική, το πολιτικό και πολιτισμικό πείραμα που τελικά κατέρρευσε. Έχουμε, έτσι, από τη μία τη γηγενή Johnna, που ενσαρκώνει τα αμερικανικά ιδανικά της σκληρής δουλειάς, των οικογενειακών δεσμών, της δίψας για μάθηση, της αφοσίωσης και της πίστης, και από την άλλη τη σύγχρονη αμερικανική οικογένεια, όπου το διαζύγιο, τα ναρκωτικά, η αιμομιξία, η απιστία και η παιδοφιλία αποτελούν καθημερινότητα. Φυσικά η πρώτη είναι αυτή που υπηρετεί τους δεύτερους, η πρώτη είναι αυτή που εκδηλώνει τη μεγάλη αγάπη για τον τόπο της, τη στιγμή που εκείνοι διώκονται συνεχώς από έντονες τάσεις φυγής, γεγονός που μας επιτρέπει να δούμε την ταινία ακριβώς και ως αλληγορία, αν και κάπως μανιχαϊστικά δοσμένη.

o-AUGUST-OSAGE-COUNTY-TRAILER-facebook

Ο τελευταίος λόγος για τον οποίο αξίζει να δει κάποιος την ταινία είναι το εντυπωσιακότατο casting. Πέραν της Meryl Streep και της Julia Roberts, που δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας (εντάξει, το περιμέναμε), ξεχωρίζω τη Julianne Nicholson (Ivy) και τον Benedict Cumberbatch (little Charles) που, βέβαια, στην καρδιά μου θα είναι πάντα Sherlock. Κατά τα άλλα στην παραγωγή βρίσκεται η ομάδα της πολυβραβευμένης ταινίας «Argo», George Clooney και Grant Heslov, μεταξύ των Steve Traxler, Jean Doumanian και Bob και Harvey Weinstein. Πολλές οι υποψηφιότητες για κινηματογραφικά βραβεία, με σημαντικότερες τις υποψηφιότητες για Όσκαρ α’ και β’ γυναικείου ρόλου για Streep και Roberts αντίστοιχα.