Εκτός Θέματος 24: Του Interstellar το ανάγνωσμα - τα συν και τα πλην του blockbuster του φθινοπώρου - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Εκτός Θέματος 24: Του Interstellar το ανάγνωσμα – τα συν και τα πλην του blockbuster του φθινοπώρου

Eκτός Θέματος | 11-11-2014 |

Το είδατε το Interstellar; Εγώ με λίγη καθυστέρηση το είδα χτες, και εν μέρει συμφωνώ στην με την κριτική του Κωνσταντίνου από την περασμένη βδομάδα, όμως έχω να πω πολλά ακόμη για την ταινία, συνεπώς είπα να αφιερώσω ένα Εκτός Θέματος για την ταινία φαινόμενο – κινηματογραφικό και εισπρακτικό του Christopher Nolan. 

Καταρχήν να πούμε κάτι που δεν έγινε και πολύ γνωστό. Η ταινία του Nolan γυρίστηκε σε φιλμ 70 χιλιοστών. Αυτό που προσφέρει η τεχνολογία των 70 χιλιοστών είναι μεγαλύτερες, πιο φωτεινές και καθαρές εικόνες, με 10 φορές μεγαλύτερη ανάλυση, οι οποίες δείχνουν “όπως πρέπει” όταν προβάλλονται σε οθόνη 5 ορόφων. Βέβαια οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Ελλάδα και τον κόσμο δεν έφεραν την original κόπια του Nolan, αλλά το “κανονικο” 35mm φιλμ. Να σημειώσουμε ότι συγκεκριμένη κόπια της τρίωρης ταινίας, έχει μήκος 60.288 πόδια, δηλαδή, το μήκος 200 γηπέδων ποδοσφαίρου. Δείτε εδώ τι λέει ο τεχνικός προβολής ενός κινηματογράφου για τις προκλήσεις του να προβάλεις την 70 χιλιοστών κόπια του Interstellar. Για τους πολύ σχετικούς ή αυτούς που θέλουν να μάθουν το παρακάτω βίντεο για να δουν τις διαφορές στις διάφορες εκδόσεις της ταινίας που στις ΗΠΑ παίχτηκε σε IMAX 70mm, 70mm, the IMAX Experience, 35mm, 4K digital, and 2K digital εκδοχές. 

Οι περισσότεροι που δεν ξέρετε σε τι εκδοχή είδατε το Interstellar κατά 90% το είδατε στην 35mm εκδοχή του ή σε κάποια από τις ψηφιακές κόπιες στους ψηφιακά εξοπλισμένους κινηματογράφους.

Αλλά ας αφήσουμε τα τεχνικά για την ουσία. Προειδοποιούμε ότι από εδώ και πέρα ίσως υπάρχουν spoilers. H ταινία του Nolan έχει ένα πρώτο αρνητικό. Αυτό δεν είναι άλλο από την διάρκειά της. Αν και οι φαντασμαγωρικές εικόνες της, την κάνουν ενδιαφέρουσα σε όλη την διάρκειά της, όμως η διάρκεια των τριών ωρών δεν δικαιολογείται από την πλοκή της ταινίας που σαφέστατα έχει κάποιες, μικρές ομολογουμένως κοιλιές.

Για να συνεχίσω με τα αρνητικά, που είναι σίγουρα τα λιγότερα. Δεν είδα την ταινία στην Ελλάδα, αλλά στο εξωτερικό, χωρίς υπότιτλους. Τα αγγλικά μου είναι αρκετά καλά σε σημείο που καταλάβαινα το 99% των όσα έλεγαν οι ηθοποιοί. Όχι όλοι οι ηθοποιοί, καθώς ο Matthew McConaughey, συνεχίζει να επιμένει να χρησιμοποιεί την συνήθη – αίσχος – προφορά του, που είδαμε στο True Detective και έχουμε δει σε πολλές ταινίες του. Και καλά να παίζεις κάποιον περιθωριακό από το Dallas όπως στο Dallas Buyers Club, αλλά έναν μηχανικό και αστροναύτη και ας είναι από τον Νότο. Αυτά που έλεγε ο McConaughey τα καταλάβαινα κατά 70%, που αν έβαζες κάτω την εξέλιξη της ταινίας δεν είχες κενά. Όμως το θέμα μου με τον βραβευμένο με Oscar ηθοποιό είναι η αίσθηση ότι η χρήση αυτής της προφοράς νομίζει ότι τον κάνει καλύτερο ηθοποιό, ενώ στην πραγματικότητα, τον κάνει έναν γραφικό τύπο με περίεργο τονισμό των λέξεων. Ευτυχώς ο McConaughey στις πιο δραματικές σκηνές της ταινίας ήταν πολύ καλός.

Συγκεκριμένα αυτές οι σκηνές θεωρώ ότι είναι όταν ο Cooper βλέπει το βίντεο από τα παιδιά του που έχουν πλέον την ίδια ηλικία με αυτόν. Το διάστημα γύρω του, η εκπληκτική σιωπηλή ερμηνεία του McConaughey, οι όμορφες ερμηνείες των δύο του παιδιών και η εκπληκτική ορχηστρική μουσική που συνοδεύει όλη την ταινία, έκαναν μια σκηνή ποίημα. Η δεύτερη σκηνή είναι η σκηνή όπου ο Cooper βρίσκεται στην μαύρη τρύπα, μία δηλαδή από τις τελευταίες σκηνές της ταινίας, με τον ήρωα να αμφιβάλει για την χρησιμότητα του ταξιδιού του και την θυσία της ζωής του.

interstellar-jessica-chastain-murph

Στα επιστημονικά της ταινίας. Ένα μεγάλο μέρος της ταινίας έχει ισχυρές επιστημονικές βάσεις. Η θεωρία της σχετικότητας του χρόνου μπαίνει σε εφαρμογή και η επίδραση της βαρυτικής δύναμης σε αυτήν είναι θεωρητικά σωστή, αν και τραβηγμένη. O Nolan βέβαια αξίζει τα συγχαρητήρια γιατί μέσα σε αυτό το επιστημονικής φαντασίας σκηνικό, κατάφερε να φτιάξει ένα δράμα, με χαρακτήρες γήινους και απόλυτα ανθρώπινους. Χαρακτήρες που σκέφτονται την ζωή τους, τα παιδιά τους, το μέλλον της ανθρωπότητας. Και όλα αυτά τα γίνονται με έναν όμορφο τρόπο και με έναν ιδιοφυή “κακό”, που παίζει ο Matt Damon σε κάποιες επίσης τρομερές σκηνές, από τις καλύτερες της ταινίες. Το δεύτερο παράσημο στο Nolan το δίνουμε για το σενάριο. Βέβαια το μεγαλύτερο μέρος πάει στον αδερφό του Jonathan που το υπογράφει και που το ανέπτυξε από την πρώτη του μορφή. Η ιδέα του ανθρώπινου πληθυσμού να πεινάει και αυτό να είναι η ανάγκη που θα μας κάνει να αναζητήσουμε ένα νέο σπίτι, είναι θετική, όπως και τα φιλοσοφικά ερωτήματα της ύπαρξης ως είδος, που θέτει το σενάριο. Η δε εκτός νόμου NASA, και η θέση της κυβέρνησης ότι τα Apollo και η προσσελήνωση είναι προπαγάνδα ενάντια στους Σοβιετικούς, είναι για μένα ότι καλύτερο στην ταινία πριν ο Cooper φύγει για το διάστημα.

Για να πάμε στο τρίτο παράσημο του Nolan που είναι ένα παράσημο βαθιά κινηματογραφικό. O Nolan, την στιγμή που άλλοι σκηνοθέτες προτιμούν τα εφέ και την ευκολία που αυτά δίνουν, προσπαθεί να πάρει τις ερμηνείες από τους ηθοποιούς τους βάζοντας σε πραγματικές συνθήκες. Έτσι η Anne Hathaway, βρέθηκε με κρυοπαγήματα στα πόδια κατά την διάρκεια γυρισμάτων στην Ισλανδία, που ήταν η επί γης τοποθεσία του πρώτου πλανήτη που επισκέφτηκε η αποστολή. Όμοια η καταιγίδα άμμου, δεν ήταν απλά ένα εφέ του υπολογιστή, αλλά πραγματική δύνη δυνατών ανεμιστήρων στα πρόσωπα των ηθοποιών. Δείτε το βίντεο παρακάτω με τα γυρίσματα και τα σχόλια των συντελεστών για να καταλάβετε.

Όπως θα δείτε και στο βίντεο ο καθηγητής Thorne, ήταν σύμβουλος της παραγωγής της ταινίας, έτσι οι εξισώσεις που βλέπουμε στον πίνακα της είναι πραγματικές εξισώσεις της θεωρίας της σχετικότητας σε σχέση με την βαρύτητα. Ακόμα και ο σχεδιασμός του πως θα δείχνει η μαύρη τρύπα και οι πλανήτες ήταν αντικείμενο μελέτης και έρευνας, ενώ οι ηθοποιοί δεν ήταν μέσα στο διαστημόπλοιο έχοντας πράσινες οθόνες όπου θα προσθέτονταν τα γραφικά, αλλά πραγματικές εικόνες σαν αυτές που είδαμε σαν θεατές της ταινίας. Εντυπωσιακό τουλάχιστον.

Και πάμε στο καθοριστικό τέλος της ταινίας. Στο τέλος ο Cooper, παγιδεύεται σε μία απεικόνιση σε τρεις διαστάσεις των πέντε διαστάσεων της μαύρης τρύπας, όπου γίνεται το φάντασμα της κόρης του, και από όπου θα μπορέσει να στείλει ένα μήνυμα με κώδικα μορς στην μεγαλωμένη πλέον κόρη του. Μέχρι εδώ όλα καλά και ωραία. Εντυπωσιακά, συγκινητικά και τέλεια θα πρόσθετα. Όμως το μήνυμα του κώδικα μορς για κάποιο λόγο θα δώσει στην κόρη του την ιδέα για το πως να λύσει τις εξισώσεις της βαρύτητας και να φτιάξει στον Κρόνο μια αποικία ανθρώπων χωρίς βαρύτητα (σε ένα σημείο ίδιο με το όνειρο στο Inception). Το πως το κατάφερε αυτό η κόρη του μη ρωτάτε εμένα, και μάλλον μη ρωτάτε κανέναν. Όπως το ίδιο ακατανόητο είναι ότι ο Cooper βρέθηκε και πάλι αγέραστος σε εκείνη την αποικία στον Κρόνο, την ίδια ώρα που η αγέραστη επίσης Hathaway βρίσκεται στον τελευταίο πλανήτη ελπίδα για την ανθρωπότητα και φτιάχνει την αποικία. Πέρα από την ποιητική σκηνή με τον θάνατο της κόρης του Cooper (που δικαιώνει τα λόγια του χαρακτήρα του Damon, ότι όλοι θέλουν να πεθάνουν με τα παιδιά τους) η όλη εξέλιξη δεν έχει κάτι άλλο να προσφέρει. Αυτά είναι που με έκαναν να φύγω από την αίθουσα λίγο εκνευρισμένος με το τέλος του Interstellar. Ειδικά η φυγή του Cooper για να βρει τον χαρακτήρα της Hathaway δίνει μεν μια συνέχεια στην αποστολή του Cooper, μας αφήνει όμως και μία καθόλου τεκμηριωμένη από το υπόλοιπο της ταινίας υποφαινόμενη αγάπη, ανάμεσα στους δύο ήρωες. Όσο το σκέφτομαι, δε μετανιώνω γι’ αυτήν την δυσαρέσκεια για το ότι ο Nolan μας άφησε λίγο μετέωρους σε εξηγήσεις στο τέλος του. Όμως ο ίδιος εξάλλου δήλωσε πως από τις ταινίες δε πρέπει να καταλαβαίνουμε τα πάντα. Αυτή είναι άλλωστε η μαγεία του σινεμά και κάθε έργου τέχνης.

Κλείνοντας να πούμε ότι o Kip Thorne, ο επιστήμονας που συνεργάστηκε για να γίνει η ταινία, εξέδωσε βιβλίο με τίτλο The science of Interstellar. Δε νομίζω πάντως εκεί να εξηγεί, πως σε έναν κόσμο με το μόνο φαγητό το καλαμπόκι, ο Cooper πίνει μπύρα… (για τους μυημένους υπάρχει μπύρα καλαμποκιού, αλλά μοιάζει περίεργο σε μια ανθρωπότητα που δεν έχει να φάει να κάνουν την τροφή μπύρα)

Διαβάστε περισσότερα για: