Εκτός Θέματος 60: Η επέλαση του Netflix και του Amazon στο σινεμά - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Εκτός Θέματος 60: Η επέλαση του Netflix και του Amazon στο σινεμά

Eκτός Θέματος | 29-1-2016 |

Το Φεστιβάλ Sundance είναι σε πλήρη εξέλιξη με τις ιστορίες από αυτό να έρχονται καθημερινά. Αυτό όμως που κλέβει την παράσταση πέρα από κάθε τι άλλο στο μεγαλύτερο ίσως Φεστιβάλ ανεξάρτητου κινηματογράφου στις ΗΠΑ, είναι η παρουσία των δύο γιγάντων του streaming του Netflix και του Amazon.

Δες επίσης: Το Netflix στην Ελλάδα: “παίξαμε” λίγο με την υπηρεσία κι αυτά είναι τα συμπεράσματά μας

Ήταν κάποιους μήνες πριν όταν το Netflix έβγαλε την πρώτη ταινία του στις αίθουσες, το Beasts of No Nation, το οποίο μάλιστα έφτασε μέχρι το διαγωνιστικό του Φεστιβάλ της Βενετίας! Ποιος θα φανταζόταν ότι ένα Screaming κανάλι του διαδικτύου θα έκανε παραγωγή ταινίας και θα βρισκόταν μάλιστα σε ένα από τα μεγαλύτερα Φεστιβάλ του κόσμου! Ακολούθησαν κάποιες ταινίες του Adam Sandler που κανείς δεν θέλει να θυμάται, και το Netflix επανέρχεται με ταινίες όπως το sequel του Τίγρης και Δράκος. Πρωτοκλασσάτες ταινίες δηλαδή που τα μεγάλα στούντιο θα ζήλευαν. Κάπου τότε ήταν που έγραψα το Εκτός Θέματος που ίσως είχε την περισσότερη αναγνωσιμότητα προσφέροντας μια εισαγωγή στο Netflix και όλα τα σχετικά με αυτό με την ευχή να έρθει σύντομα στην Ελλάδα. Πράγμα που έγινε με την επέκταση του Netflix σε όλο τον κόσμο στις αρχές Γενάρη. Θέλετε κι άλλα; To Netflix ετοιμάζει την νέα ταινία του Brad Pitt, την ίδια ώρα που το Amazon αυτές των Jim Jarmusch και Terry Gilliam.

Το Netflix ακολουθείται από το Amazon, με τα δύο δίκτυα να βγάζουν πλέον πάμπολλες νέες σειρές και να συγκεντρώνουν κάποια από τα καλύτερα τηλεοπτικά προϊόντα. Χαρακτηριστικό το κοντράρισμα των δύο δικτύων τον Νοέμβρη με τα Man In the High Castle και Jessica Jones να βγαίνουν online την ίδια μέρα. Όμως τα δύο μεγάλα δίκτυα δεν σταματούν εκεί και όπως είπαμε μεταφέρουν την μάχη στα σινεμά με το Φεστιβάλ του Sundance να είναι το νέο πεδίο και την μάχη να μην δίνεται ανάμεσά τους (τόσο πολύ τουλάχιστον) αλλά ανάμεσα σε αυτά και τις παραδοσιακές δυνάμεις της αγοράς indie ταινιών, όπως τα Fox Searchlight, την Weinstein Company κλπ.

Επίσης: 2016: Οι 15 σειρές του Netflix που πρέπει να τσεκάρεις!

Τι έγινε λοιπόν στο Sundance, ας αρχίσουμε από το μεγαλύτερο deal στην ιστορία του Φεστιβάλ. To The Birth of A Nation, που άρεσε πολύ και λόγω και της κουβέντας των λευκών Oscars, έγινε το Νο1 φαβορί για τα επόμενα μεγάλα βραβεία, αγοράστηκε από την Fox Searchlight έναντι 17,5 εκατομμυρίων. To προηγούμενο ρεκόρ ήταν κάπου στα 10 εκατομμύρια για το Little Miss Sunshine. Γιατί το αναφέρουμε αυτό εδώ που μιλάμε για την διείσδυση του Netflix και του Amazon στην αγορά; Μα γιατί η προσφορά των 17,5 εκατομμυρίων, δεν ήταν η μεγαλύτερη, καθώς το Netflix πρόσφερε 20! Τελικά οι παραγωγοί της ταινίας που σίγουρα θέλει να τρέξει την κούρσα των Oscars του χρόνου, προτίμησαν την πιο έμπειρη σε κούρσες βραβείων Fox, μετά και την… καμία υποψηφιότητα για το Beasts of No Nation του Netflix φέτος.

680

Ο Casey Affleck στο Manchester by the Sea που αγόρασε το Amazon. Ο ηθοποιός δίνει σύμφωνα με τις κριτικές μια εκπληκτική ερμηνεία και γίνεται από τους διεκδικητές ενός Οσκαρ για το 2017.

Και αυτό είναι μια πραγματικότητα που την ζήσαμε στην τηλεόραση καθώς για 2-3 χρόνια οι σειρές του Netflix έπαιρναν πολύ λιγότερες υποψηφιότητες και βραβεία από όσο άξισαν με τα Emmy να τις σνομπάρουν. Το Netflix όμως και έπειτα το Amazon βρήκε τα πατήματά του και πλέον και τα δυο τους σηκώνουν τα μισά τηλεοπτικά βραβεία, κάνοντάς μας να ξεχάσουμε τα περισσότερα συμβατικά Αμερικάνικα κανάλια πέρα από το HBO ίσως και το Showtime. Έτσι η είσοδος των δύο γιγάντων στην αγορά του σινεμά αλλάζει τα δεδομένα πλέον και εκεί. Το Amazon αγόρασε και θα διανέμει το ίδιο 5 ταινίες στο Sundance, ανάμεσά τους και το Manchester by the Sea, που κέρδισε πάρα πολύ καλές κριτικές, πληρώνοντας μόνο για αυτήν την ταινία 10 εκατομμύρια δολάρια. Το Netflix έχασε την μάχη για το The Birth of A Nation, έκανε όμως δικά του άλλα τρία φιλμ ανάμεσά τους το Tallulah με την Ellen Page, που συγκέντρωσε αρκετά σχόλια, ενώ έγινε συμπαραγωγός σε άλλα πέντε.

Έτσι δημιούργησαν ένα κύμα χαράς στους ανεξάρτητους δημιουργούς για τις αγορές αλλά και τα λεφτά που είναι διατεθειμένα να ξοδέψουν, αλλά ταυτόχρονα κατάφεραν να κάνουν τους άλλους μεγάλους αγοραστές και διανομείς να βγάζουν καπνούς!

Τι σημαίνει αυτό όμως για την κινηματογραφική βιομηχανία;

Το τοπίο που σχηματίζεται και θα το δούμε σε πλήρη ανάπτυξη τους επόμενους μήνες και χρόνια είναι η γερή διείσδυση των δύο στην αγορά του σινεμά. Netflix και Amazon θέλουν να προβάλουν τις ταινίες που αγοράζουν στα σινεμά και ταυτόχρονα online, κάτι που αλλάζει εντελώς το παιχνίδι και δημιουργεί το ερώτημα του πόσοι θα δουν την ταινία στο σπίτι τους με την Netflix συνδρομή τους και πόσοι στις αίθουσες; Το θετικό της όλης υπόθεσης είναι σίγουρα ότι το κοινό του καλού ανεξάρτητου κινηματογράφου θα αυξηθεί και πιο πολλές ταινίες θα βρίσκουν χρηματοδότηση αλλά και μεγάλη διανομή. Όχι βέβαια παραδοσιακή διανομή, αλλά έχοντας πλέον Netflix σε όλον τον κόσμο, το Tallulah με την Ellen Page θα προβληθεί μέσω της πλατφόρμας την ίδια στιγμή σε όλο τον κόσμο, αλλάζοντας εντελώς το παιχνίδι της διανομής και κάνοντας προσβάσιμο το arthouse σινεμά ακόμα και στην Κολοπετινίστα, όπου η DSL έχει φτάσει… Και όλα αυτά νόμιμα και ωραία χωρίς κατεβάσματα και σε μια τιμή τουλάχιστον ελκυστική για το κοινό.

Επιπλέον αυτό δημιουργεί τεράστια πίεση στους άλλους αγοραστές αλλά και διανομείς που θα έχουν άλλον έναν λόγο να μην καθυστερούν τις δικές τους ταινίες όταν το Netflix θα κάνει internetική διανομή ταυτόχρονα σε όλο τον κόσμο! Μήπως θα σκεφτούν και οι αιθουσάρχες να μειώσουν τα εισιτήρια τους, όταν το

maxresdefault (16)

Βέβαια ουδέν καλό χωρίς κακό… καθώς από την μία σκέφτομαι το πόσες νέες πόρτες ανοίγουν οι πλατφόρμες online streaming στο σινεμά (στους δημιουργούς, στις ευκαιρίες, στην θέαση από κάθε γωνιά της γης) αλλά από την άλλη σκέφτομαι τον κίνδυνο που διατρέχουμε να αρχίσουν τα μαζικά κλεισίματα σινεμά ανά τον κόσμο, με τους σινεφίλ να αρχίσουν να συμβιβάζονται τελικά στην ιδέα ότι το σινεμά είναι κάτι που το βλέπουμε στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή.

Έτσι σαν Cinefreak, θα είναι η πρώτη φορά που θα ταχθώ ενάντια στο Netflix (και το Amazon) καθώς οι τακτικές του βάζουν σε κίνδυνο ολόκληρη την βιομηχανία του κινηματογράφου. Με την σειρά της η τελευταία θα πρέπει αντί να διαμαρτύρεται με σταυρωμένα τα χέρια, να κάνει το σινεμά και πάλι ελκυστικό με καλύτερες παραγωγές, μεγαλύτερες επενδύσεις, έμφαση στο καλό σινεμά και όχι στις αρπαχτές και με καλύτερη, πολύ καλύτερη ποιότητα στην διανομή και στις υπηρεσίες, και φυσικά οι αιθουσάρχες να προσφέρουν καλύτερες αίθουσες και όσο το δυνατόν και καλές τιμές.