Αποτελεί η επιτυχία του "The Irishman", το πρώτο σημαντικό πρόβλημα του Netflix; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Αποτελεί η επιτυχία του “The Irishman”, το πρώτο σημαντικό πρόβλημα του Netflix;

Απόψεις, Αφιερώματα, Ειδήσεις | 1-10-2019 |

Σίγουρα οι υπεύθυνοι του Netflix όταν είδαν τις πρώτες αντιδράσεις από το “The Irishman” του Martin Scorsese, στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Νέας Υόρκης σίγουρα κλείστηκαν σε ένα δωμάτιο ανοίγοντας σαμπάνιες. Κοινό και κριτικοί ενθουσιάστηκαν με την ταινία, με κάποιους να θεωρούν ότι πρόκειται για ένα κινηματογραφικό αριστούργημα.

Κατ’ επέκταση πλέον άπαντες θεωρούν ότι ταινία θα είμαι μία εκ των πρωταγωνιστών για όλα τα βραβεία που έρχονται. Και ναι, η αλήθεια είναι ότι κάθε χρόνο η συζήτηση για τα βραβεία δεν μπορεί να είναι αξιόπιστη. Ωστόσο είναι σχεδόν σίγουρο ότι το “The Irishman” ακολουθεί την ίδια πορεία όπως το “ROMA” πέρσι. Yπάρχει όμως κάτι αρνητικό σε όλη αυτή την ιστορία. και αυτό το αρνητικό, δυστυχώς για όλους μας, είναι μία μεγάλη αλήθεια.

Τα περισσότερα κινηματογραφικά studio, τα οποία ίσως να είχαν ξοδέψει 160 εκατομμύρια δολάρια για να γυρίσουν μία ταινία όπως αυτή, σίγουρα θα ήταν πολύ ευτυχισμένα αν θα έβλεπαν ότι αυτό τους το εγχείρημα αποδίδει. Αλλά όπως όλοι ξέρουμε, το Netflix ακολουθεί διαφορετικούς νομούς, κυρίως οικονομικούς. Για αυτό άλλωστε και χωρίς δεύτερη σκέψη μπορεί να ξοδέψει τόσα λεφτά για να γυρίσει μία τέτοια ταινία.

Για το Netflix αυτό το ποσό είναι καθημερινό σε αντίθεση με άλλα στούντιο που κάτι τέτοιο θα μπορούσε κάλλιστα λόγος για χρεωκοπία. Όταν η Disney ή η Paramount ξοδεύουν τόσα χρήματα για μία ταινία, σκοπός τους είναι αυτά τα χρήματα να επιστραφούν και με το παραπάνω.

Enter Netflix. Το κέρδος της εταιρείας δεν έρχεται από τον τρόπο με τον οποίο θα φέρει το κοινό σε μία κινηματογραφική αίθουσα, για να κόψει εισιτήρια περισσότερα από το κόστος της ταινίας. Σκοπός της είναι να μεγιστοποιήσει τις συνδρομές στην πλατφόρμα της. Και το “The Irishman” είναι ο τρόπος να δείξουν στον κόσμο ότι η δική τους πλατφόρμα είναι αυτή στην οποία πρέπει να έχουν όλοι συνδρομές. Άλλωστε σε λίγο έχουμε κι άλλους διεκδικητές του τίτλου “Καλύτερης Streaming Πλατφόρμας.” Αυτό σε ό,τι αφορά τον κόσμο.

Το Netflix όμως κλείνει το μάτι και στους δημιουργούς. Είναι σαν να τους λέει ότι αυτή είναι η πλατφόρμα στην οποία θα μπορούσαν να γυρίσουν την ταινία τους.

Πολλοί από όσους είδαν την ταινία την προηγούμενη εβδομάδα και είπαν ό,τι θετικό μπορούσαν να πουν για την ποιότητά της συνέχισαν, λέγοντας πως η ταινία αξίζει να προβληθεί στη μεγάλη οθόνη. Ας μην ξεχνάμε ότι ο σκηνοθέτης της είναι ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες εν ζωή, ο οποίος έχει καταφέρει αυτή τη στιγμή να κάνει έναν ολόκληρο πλανήτη να θεωρεί ότι αυτή την ταινία πρέπει να τη δει οπωσδήποτε. Πού; Μα φυσικά μέσα σε μία κινηματογραφική αίθουσα.

Αλλά μιας και μιλάμε για λεφτά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μέγεθος των χρημάτων που καταφέρνει να κερδίσει μία ταινία, δεν μετράει μόνο το κέρδος για το εκάστοτε studio. Μετράει και το συλλογικό πάθος του κοινού για το συγκεκριμένο project.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι φέτος θα μπορέσουμε να καταλάβουμε καλύτερα το κενό ανάμεσα στο πώς θα τα πήγαινε η ταινία αν έβγαινε με συμβατικό τρόπο στους κινηματογράφους και τι συμβαίνει τώρα που προβάλλεται μέσω Netflix.

Κάτι τέτοιο το είδαμε και πέρσι με το “ROMA”. Σε αντίθεση όμως με το “The Irishman”, το φιλμ του Alfonso Cuaron, αποτελούσε μία αντισυμβατική κινηματογραφική πρόταση γιατί ήταν στα ισπανικά από μεξικανό σκηνοθέτη και ασπρόμαυρη. Πράγμα το οποίο ταυτόχρονα σημαίνει ότι η πορεία του στις κινηματογραφικές αίθουσες δεν θα μπορούσε να είναι η ίδια. Κι όχι μόνο αυτό. Σίγουρα θα την είχε δει λιγότερος κόσμος και σίγουρα δεν θα τα είχε πάει τόσο καλά στις εισπράξεις. Και κακά τα ψέματα, μπορεί να μην τα έχει πάει καλά ούτε στα βραβεία.

Επιστρέφουμε όμως. Το Netflix προβάλλει μία πολύ καλή δικαιολογία για τον τρόπο με τον οποίο δίνει τις ταινίες του στο κοινό. Η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή. Μπορεί όλος ο κόσμος να δει μία ταινία από την άνεση του σπιτιού του. Που είναι το κακό σε αυτό; Καλώς ήλθατε στο μέλλον. Ο ίδιος ο Μάρτιν Σκορτσέζε τον τελευταίο καιρό σε κάθε του συνέντευξη δηλώνει ότι η ταινία καθυστέρησε τόσο πολύ να γυριστεί γιατί κανένα άλλο στούντιο δεν θα την έκανε. Οπότε το Netflix φαίνεται να είναι ο “Σωτήρας του Σύγχρονου Σινεμά”. Και όταν αυτά τα λόγια τα ακούς από έναν τόσο σημαντικό δημιουργό, αποκτούν άλλη αξία.

Ωστόσο υπάρχει ένα ακόμα στοιχείο σημαντικό σε ό,τι αφορά το κόστος παραγωγής της ταινίας του Σκορτσέζε . Ο λόγος για τον οποίο κανένα άλλο στούντιο δεν ανέλαβε να γυρίσει την ταινία, δεν είναι ότι δεν υποστηρίζουν το όραμα του σκηνοθέτη. Είναι γιατί στην ταινία έπρεπε να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία που αυτή τη στιγμή που μιλάμε, είναι πανάκριβη. Σίγουρα η ταινία δεν φαίνεται να έχει στοιχίσει 160 εκατομμύρια δολάρια . Η τεχνολογία όμως που χρησιμοποιήθηκε, αυτή τη στιγμή κάνει απαγορευτική την παραγωγή μιας τέτοιας ταινίας από άλλο studio. Κι έτσι το Netflix αποκτά ακόμα ένα πλεονέκτημα. Αν μπορούμε να έχουμε τον Μάρτιν Σκορτσέζε, ποιον δεν μπορούμε να έχουμε; Πρακτικά μπορούμε να έχουμε τους πάντες.

Και εδώ έρχεται ακόμα ένα στοιχείο που ίσως να έχει κάνει λάθος πλατφόρμα. Έχει δημιουργήσει ένα εξαιρετικό hype απέναντι από την ταινία, που έχει κάνει τους πάντες να θέλουν να τη δουν στους κινηματογράφους. Και επίσης χωρίς να το θέλει έχει δημιουργεί μία πάρα πολύ σημαντική ερώτηση: Είναι ο φυσικός χώρος για μία κινηματογραφική ταινία, η άνεση του σπιτιού σου;

Αν το μέλλον είναι όντως εδώ, σίγουρα δεν είναι τόσο ξεκάθαρο όσο νόμιζε το Netflix.