Έχω Θυμό... με τα lens flares,ή αλλιώς τις λάμψεις στις κάμερες – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Έχω Θυμό… με τα lens flares,ή αλλιώς τις λάμψεις στις κάμερες

Έχω Θυμό... | 2-3-2019 |

Μετά από το ξενύχτι της Τσικνοπέμπτης (όχι, δεν ήμουν σε ολονύκτιο μπάρμπεκιου, αλλά σε γάμο! Μη γελάτε, θα σας τα πω άλλη φορά), και επειδή δεν είμαστε πια και 18χρονα, η Παρασκευή κύλησε με τους ρυθμούς γιαγιας που έχει τα λουμπάγκα της.

Καναπές, καφές και αφεψήματα όλη μέρα, και έχει ο Θεός.

Εκεί κατά το βράδυ, λέω κάνε το Netflixοζάπινγκ σου. Πέφτω πάνω στο “Annihilation” του Garland. Το έχω ξαναδεί, το έχω λατρέψει, το έχω καταλάβει, οπότε είναι ιδανική επιλογή.

Η ταινία ξεκινά, και μετά από λίγο συνειδητοποιώ ότι έχω αρχίσει να εκνευρίζομαι. Κυρίως γιατί με ενοχλεί κάτι. Βγάζω τα γυαλιά μου, τα καθαρίζω, τα ξαναφοράω, αλλά το πρόβλημα παραμένει. Λέω, από την κούραση θα είναι. Και προσπαθώ να ξαναβυθιστώ. Μετά από λίγο, μου ήρθε η επιφοίτηση. Δεν είναι ούτε η κούραση, ούτε το ξενύχτι, ούτε τα πανβρώμικα γυαλιά μου, τα οποία έχουν και δαχτυλιές (οι οποίες πάντα εμφανίζονται χωρίς να ξέρεις το γιατί).

Είναι οι λάμψεις. Όχι οι Φωσκολικές, ούτε η Κιουμπρικιές. Είναι τα Lens Flares.

Δυστυχώς για όλους μας οι φωτεινές λάμψεις όταν οι κάμερα εστιάζει σε μία φωτεινή πηγή, είναι πλέον συνώνυμες με τα σύγχρονα media. Θες είναι σε βιντεοπαιχνίδια, σε ταινίες, σε εφαρμογές, αυτό που κάποτε αποτελούσε λόγο να απολύσεις τον οπερατέρ σου, όπως έχει πει και ο Mikeus, πλέον υφίσταται σαν κάτι αρτιστίκ. Μη πω τίποτα για την θεια μου την καμεραμανατζού.

Τα “Lens flares” προκαλούνται όταν το φως εισχωρεί στον φακό της κάμερας, και κάποιες από τις ακτίνες αυτού του φωτός μεταπηδούν από την επιφάνεια του γυαλιού. Ναι, κάποτε ήταν λάθος. Πλέον μπορείς να τις φτιάξεις και μόνος σου.

Ποιον όμως πρέπει να κατηγορήσουμε για αυτό;

Ο Πολίτης Κέιν, πήγε να σώσει την κατάσταση!

Ο πρώτος που αντιμετώπισε σοβαρά το ζήτημα ήταν ο Orson Welles, στο “Citizen Kane”, όταν χρειάστηκε να εστιάσει σε πολύ κόσμο στο background. Πώς γίνεται αυτό; Με φυσικά με πολλαπλές πηγές φωτισμού. Αυτό με την σειρά του προκάλεσε αρκετά lens flares. Βρίσκει λοιπόν υλικό, το προσθέτει στους φακούς, και αντίο λάμψεις. Και εμείς ευτυχισμένοι βλέπαμε καθαρές ταινίες, χωρίς οφθαλμολογικά προβλήματα για σχεδόν 20 χρόνια.

Και ύστερα ήρθαν τα 60’s…

Οι λάμψεις άρχισαν να χρησιμοποιούνται με την πεποίθηση ότι προσδίδουν στην εκάστοτε ταινία ένα είδος ρεαλισμού, σαν να γυρίζεις ντοκιμαντέρ. .

Τα 60’s, και τα 70’s σαν συνέχεια, ήταν μία θαυμάσια περίοδος για το σινεμά. Πολλά είδη ταινιών αρχίζουν να δημιουργούνται, διάφορα είδη ταινιών συνδυάζονται, και τα πειράματα ξεκινούν. Στα πειράματα όμως συμμετείχαν και άλλοι κλάδοι. Πειράματα στο μοντάζ, στο μιξάζ, στον ήχο, και φυσικά και στην φωτογραφία.

Και η αρχή έγινε με την δουλειά του Conrad L. Hall, που ήταν υπεύθυνος οπερατέρ στο “Cool Hand Luke” του 1967, ο οποίος έσπασε το κατεστημένο, ξεκινώντας (σχεδόν) κίνημα. Οι λάμψεις χρησιμοποιούνται εκτενώς για πρώτη φορά, δίνοντας μια αίσθηση απρόσεκτης και αυθόρμητης κινηματογράφησης. “Αισθάνομαι εν μέρει εμπλεκόμενος στο ότι βοήθησα να γίνουν αποδεκτά τα λάθη,” είπε ο ίδιος το 1992. Μας υποχρέωσες!


Δεκτόν… Αλλά άλλος είναι ο υπαίτιος… 

Τα lens flares, χρησιμοποιήθηκαν σαν μέρος της αφήγησης από τον Spielberg, στις “Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου”, καθώς ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν για να περιγράψουν κάτι απόκοσμο και μυστήριο. Η συνέχεια ήρθε στο E.T., και σε λιγότερη κλίματα στο “Jurassic Park”, εδώ βέβαια για να προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα τοίχος ανάμεσα στους δεινοσαύρους και στον θεατή.


Και πάλι… Άλλος φταίει, τρομάρα του…

Αν ρωτάς ποιος, τότε ίσως και να έχεις σωθεί. Αν πάλι είπες J.J. Abrams, σε λυπάμαι φίλε μου, όπως λυπάμαι και εμένα.

Ο ικανότατος δημιουργός μερικών από των κορυφαίων σύγχρονων blockbusters αν υπήρχε Θεός θα έπρεπε να έχει δεχτεί μήνυση από τους απανταχού οφθαλμιάτρους. Τα lens flares στις ταινίες του δεν αποτελούν τίποτε παραπάνω από στιλιστική επιλογή. Με την μόνη διαφορά ότι μας κούρασες μανούλα μου.

Από το “Super 8”, μέχρι τα “Star Wars”, οπότε βλέπουμε JJ πρέπει να έχουμε μαζί μας και αυτά τα γυαλιά που έχουμε για την έκλειψη ηλίου. Παραδόξως, στο πρώτο “Cloverfield” που είναι και γυρισμένο με hand-held κάμερα, είναι η ταινία του που έχει τα λιγότερα…

Σας αφήνω με αυτό… Συγνώμη προκαταβολικά…