Oscars 2019 - Πώς λειτουργεί η ψήφος για "Καλύτερη Ταινία"; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Oscars 2019 – Πώς λειτουργεί η ψήφος για “Καλύτερη Ταινία”;

Αφιερώματα, Βραβεία, Ειδήσεις | 25-2-2019 |

Το να προσπαθείς να προβλέψεις τα Oscar τελικά αποδεικνύεται δυσκολότερο από ότι θα έπρεπε να είναι.

Ποιος φταίει για αυτό; Ο υπαίτιος μπορεί και να σε σοκάρει.


Εν αρχή, εγέννετο “The Dark Knight”…

Το 2009, όταν ανακοινώθηκαν οι υποψήφιοι για την Κατηγορία Καλύτερης Ταινίας, είδαμε με έκπληξη ότι μέσα σε αυτές δεν ήταν το “The Dark Knight” του Christopher Nolan. Οι αντιδράσεις του κοινού, και όλου του Hollywood ήταν ραγδαίες, και έτσι την επόμενη κιόλας χρονιά, η κατηγορία από 5 υποψηφίους, αποκτά 10, με την ελπίδα ότι ταινίες σαν το “Dark Knight”, θα μπορούν να διεκδικήσουν το μεγάλο βραβείο της βραδιάς.

Με την επέκταση της κατηγορίας, η Ακαδημία άλλαξε και τον τρόπο ψηφοφορίας. Ο οργανισμός κατάλαβε μπορεί μία ταινία να κερδίσει, χωρίς να έχει πολλούς υποστηρικτές, και αυτό φάνταζε λάθος. Παράδειγμα: το 2011 το “The Tree of Life”. Έχασε από το “The Artist”, αλλά με το παλιό σύστημα θα μπορούσε να έχει κερδίσει.

Ποιο σύστημα είναι αυτό;


Και το όνομα αυτού: Preferantial Ballot, ή ελληνιστή Προνομιακή Ψηφοφορία

Το σύστημα που επανήλθε το 2009, και χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα είναι το “preferential ballot” ή η “προνομιακή ψηφοφορία”. Ο σκοπός τους συστήματος είναι να διασφαλιστεί ότι ο νικητής της καλύτερης ταινίας θα είναι αυτός που χαίρει της προτίμησης της μεγαλύτερης μερίδας του εκλεκτικού σώματος.


Πώς λειτουργεί; 

Τα μέλη καλούνται να βάλουν σε κατάταξη της υποψήφιες ταινίες στην κατηγορία καλύτερης ταινίας, από την καλύτερη στην χειρότερη. Τα μέλη καταθέτουν τις κατατάξεις τους, σα να λέμε το δικό τους top-8, στην PwC, στους διαχειριστές ψήφων της Ακαδημίας. Η PwC διαβάζει τις κατατάξεις, και δημιουργεί στήλες για κάθε ταινία που βρίσκεται στην κορυφή κάθε κατάταξης. Δηλαδή, εγώ έχω ψηφίσει σαν νούμερο 1 το “Roma”. Ασχέτως με την υπόλοιπη κατάταξη, η δική μου ψήφος πάει στην στήλη του Roma. Αντίστοιχα συμβαίνει για κάθε ταινία.

Τι γίνεται όμως στην συνέχεια; Αν μία ταινία είναι νούμερο 1 σε πάνω από το 50% των ψήφων, τότε το θέμα λήγει και η ταινία αυτή σηκώνει το Καλύτερης Ταινίας.

Αν όχι τα πράγματα περιπλέκονται. Αν καμία ταινία δεν συγκεντρώσει σε αυτόν τον γύρο πάνω από το 50% των κατατάξεων, πράγμα δύσκολο με 8 υποψηφίους, η PwC αφαιρεί την ταινία που έχει συγκεντρώσει τις λιγότερες πρώτες θέσεις. Αλλά προκειμένου να διασφαλίσει το ότι οι υποστηρικτές της ταινίας, μπορούν ακόμα να επηρεάσουν το αποτέλεσμα, η PwC κάνει αναδιανομή των ψήφων, κρατάει την πρώτη κατάταξη, και προσθέτει τις κατατάξεις εκείνες που αναφέρουν την εκάστοτε ταινία στο νούμερο 2.

Δηλαδή: Ας υποθέσουμε ότι στον πρώτο γύρο το “A Star is born” έχει τις λιγότερες πρωτιές στα top-8, των ψηφοφόρων. Οι καρτέλες με τις ψήφους που το θέλουν νούμερο 1 αφαιρούνται από τον γύρο αποτελεσμάτων. Οι ίδιες όμως καρτέλες ξαναμπαίνουν στο παιχνίδι. Και αυτή την φορά τοποθετούνται στις ψήφους των ταινιών που έχουν στην δεύτερη θέση του top-8.

Μόλις ολοκληρωθεί και ο γύρος της 2ης θέσης του top, πάμε στην τρίτη κ.ο.κ.

Αυτό συμβαίνει μέχρις ότου μία ταινία συμπληρώσει πάνω από το 50% των ψήφων του σώματος των ψηφοφόρων.


Τελικά, τι γίνεται;

Πολλοί ψηφοφόροι πιστεύουν ότι μπορούν να βοηθήσουν την αγαπημένη τους ταινία, χωρίς να σημειώσουν στην καρτέλα τους τις υπόλοιπες. Αυτό είναι λάθος. Αν ένας ψηφοφόρος, σημειώσει για παράδειγμα, αντί για top-8, μόνο 3 ταινίες, και αυτές οι τρεις ταινίες αποκλειστούν κατά την διαδικασία της επαναδιανομής, τότε η ψήφος χάνεται.


Προνομιακή Ψήφος ή Ψήφος Προτίμησης;

Στο debate αυτό, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι πρέπει να συμβεί, καθώς η PwC δεν ανακοινώνει ποτέ τον συνολικό αριθμό ψήφων. Αλλά υπάρχει ένας σημαντικός λόγος, για να επιστρέψουμε στο παλιό σύστημα. Η Προνομιακή Ψήφος αφορά μόνο την κατηγορία καλύτερης ταινίας, και καμία άλλη. Και που έχουμε οδηγηθεί τα τελευταία χρόνια; Ας τσεκάρουμε ένα συγκεκριμένο pattern ανάμεσα στην Καλύτερη Ταινία, και την Καλύτερη Σκηνοθεσία: O Ang Lee κερδίζει για την σκηνοθεσία του “Life of Pi”, με Καλύτερη Ταινία το “Argo”. O Alfonso Cuaron κερδίζει για την σκηνοθεσία του “Gravity”, με Καλύτερη Ταινία το “12 Years a Slave”. O Alejandro G. Inarritu κερδίζει για την σκηνοθεσία του “The Revenant”, με Καλύτερη Ταινία το “Spotlight”. O Damien Chazelle κερδίζει για την σκηνοθεσία του “La La Land”, με Καλύτερη Ταινία το “Moonlight”.

Και μην πάτε μακριά: Ο Alfonso Cuaron κερδίζει για την σκηνοθεσία του “Roma”, με Καλύτερη Ταινία του “Green Book”.

Μπορεί βέβαια να συνδυαστεί το πράγμα. Βλέπε πέρσι: Σκηνοθεσία στον Guillermo del Toro, για το “Shape of Water”, το οποίο πήρε και το καλύτερης ταινίας.

Αυτό για να μας λυθούν οι απορίες…

Διαβάστε περισσότερα για: