Μαύρος Τζέιμς Μποντ; Και γιατί όχι δηλαδή; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Μαύρος Τζέιμς Μποντ; Και γιατί όχι δηλαδή;

Απόψεις, Στήλες | 13-8-2018 |

Θα γίνει ο Ίντρις Έλμπα ο πρώτος μαύρος Τζέιμς Μποντ; Όσο περνάνε οι μέρες όλο και περισσότερο αυξάνονται οι φήμες που θέλουν τον 45χρονο ηθοποιό να είναι ο αντικαταστάτης του Ντάνιελ Γκρεγκ στον βαρυσήμαντο ρόλο νικώντας στην αντίστοιχη κούρσα τον Τομ Χάρντι, τον Μάικλ Φασμπέντερ και το Τομ Χίντλεστον. Πριν καν ωστόσο επιβεβαιωθεί ή διαψευστεί και επίσημα η εν λόγω φήμη, μια μεγάλη συζήτηση έχει ήδη προκύψει: μπορεί ο Τζέιμς Μποντ να είναι μαύρος;

Τα επιχειρήματα που ακούγονται ενάντια σε αυτή την πιθανότητα σπεύδουν ταυτόχρονα να ξεκαθαρίσουν: δεν είναι ζήτημα ρατσισμού. Πράγματι, οι φωνές που εναντιώνονται στη προοπτική ενός μαύρου Τζέιμς Μποντ δεν διακατέχονται απαραίτητα από έναν συνειδητό ρατσισμό (η λέξη «απαραίτητα» πρέπει να τονιστεί εδώ…). Οι περισσότεροι λένε απλά αυτό που σκέφτονται. Ότι δηλαδή έχουν συνηθίσει έναν λευκό Τζέιμς Μποντ και τους κακοφαίνεται η απότομη αλλαγή του δέρματός του. Μήπως ωστόσο αυτό ακριβώς είναι η ουσία του ρατσισμού; Μήπως αυτή η αυθόρμητη αντίρρηση πρέπει να προβληματίζει;

Ο Τζέιμς Μποντ είναι ένας χαρακτήρας του οποίου τα βιολογικά χαρακτηριστικά δεν παίζουν ρόλο στο προφίλ του. Παραδοσιακά είναι ένας γοητευτικός τύπος γύρω στα 40 (λίγο πάνω, λίγο κάτω). Κατά τα άλλα, δεν υπάρχει τίποτα άλλο που να ενοποιεί αποφασιστικά τους ηθοποιούς που τον έχουν υποδυθεί σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης.

Ο Ρότζερ Μουρ είχε μια ελιά πάνω από τα χείλη, κάτι που δεν ίσχυε για κανέναν άλλο Μποντ. Ο Ντάνιελ Γκεγκ ήταν ένας ξανθός Μποντ σε αντίθεση με μπόλικους προκατόχους του ενώ αν δεχόταν ποτέ ο Αλ Πατσίνο να παίξει τον ρόλο θα ήταν ένας Μποντ αισθητά πιο κοντός από όλους τους υπόλοιπους που έπαιξαν τον ρόλο. Ποτέ και κανένας δεν είχε ασχοληθεί με αυτές τις διαφοροποιήσεις ως προς την εξωτερική τους εμφάνιση. Και ορθώς: δεν διαστρέβλωναν τον χαρακτήρα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Η λογική πως το χρώμα του δέρματος αποτελεί εξαίρεση ως προς αυτό δεν συνιστά ιδιαιτέρως σοβαρή επιχειρηματολογία.

Κρατώντας αποστάσεις από τις γραφικότητες που θέλουν τον ρατσισμό να χτυπιέται μέσα από τον εμπορευματικοποιημένο κόσμο του θεάματος και μάλιστα στο υψηλότερο στάδιό του, το να κοιτάμε έναν τύπο που υποδύεται τον Τζέιμς Μποντ και να αντιλαμβανόμαστε τη διαφορά στο χρώμα του δέρματος του σε σχέση με τους προκατόχους του τόσο σημαντική όσο το ύψος ή μια ελιά πάνω από τα χείλη αποτελεί ένα πολύ κομβικό ξεπέρασμα του ρατσισμού σε επίπεδο ενστίκτου. Και υπό αυτή την έννοια οφείλουμε να δεχθούμε τον Έλμπα ως έναν άψογο Μποντ.

Αλλά ακόμα και αν για κάποιους ένα τέτοιο χαρακτηριστικό μοιάζει πολύ τρανταχτό για να το ξεπεράσουν (κακώς αλλά λέμε…) υπάρχει και μια ακόμα παραδοσιακή αδυναμία που έχει να κάνει με το franchise του Τζέιμς Μποντ, που πλέον οδεύει αισίως στις 25 ταινίες.

Η συγκεκριμένη σειρά ταινιών υπάρχει από την δεκαετία του ’60. Συγκεκριμένα από το 1962 και το ιστορικό πλέον «Dr No» στο οποίο ο Σον Κόνερι υποδύθηκε για πρώτη φορά τον χαρακτήρα. Τα χρόνια πέρασαν, οι δεκαετίες άλλαξαν τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά των περιπετειών του Μποντ, το κοινωνικό και πολιτικό στάτους που συγκροτούσε το περιβάλλον των ιστοριών διαφοροποιήθηκε. Και όμως, παρά τις αλλαγές αυτές, ο Μποντ παρέμενε πάντα αγέραστος, παρέμενε πάντα ένας τύπος με την ίδια ηλικία παρά το γεγονός ότι όλες οι ταινίες εξελισσόντουσαν στο ίδιο σύμπαν.

Αυτό το κενό προσπάθησε να το απαντήσει το «Casino Royale» του 2006, το ντεμπούτο του Ντάνιελ Γκρεγκ στο ρόλο. Η ταινία εκείνη παρουσιάστηκε ως reboot της σειράς δείχνοντάς μας ένα origin του Μποντ. Ακόμα και αν δεχθούμε η νέα αυτή σειρά ταινιών «μηδενίζει» το κοντέρ και δεν αποδέχεται ως «αδερφάκια» της όλες τις προηγούμενες ταινίες, το ερώτημα παραμένει: από το 1962 μέχρι και το 2006, πως γίνεται ο Μποντ να παραμένει αγέραστος; Και αν η σειρά ταινιών αποφάσισε να ξεπεράσει αυτό το ζήτημα κάνοντας reboot, αυτό σημαίνει ότι από εδώ και στο εξής, κάθε φορά που θα υπάρχει αλλαγή ηθοποιού στο ρόλο αυτή θα συνοδεύεται από reboot; Αν ναι, τότε αυτόματα η συζήτηση για το αν ο Έλμπα κάνει για το ρόλο τελειώνει. Ωστόσο υπάρχει και μια άλλη ανεπίσημη θεωρία που στο παρελθόν είχε προσπαθήσει να απαντήσει στο ζήτημα της μη γήρανσης του Μποντ. Και ίσως είναι η ώρα, η θεωρία αυτή να γίνει επίσημη εξήγηση.

Η θεωρία λέει πως το «Τζέιμς Μποντ, Πράκτορας 007», είναι μια κωδική ονομασία που από καιρό εις καιρό αλλάζει κάτοχο, που οι μυστικές υπηρεσίες της Μεγάλης Βρετανίας δίνουν από τον έναν πράκτορα στον άλλο. Μάλιστα, βασισμένη σε αυτή τη θεωρία είναι μια ακόμα θεωρία, μια θεωρία μέσα στην θεωρία σαν να λέμε, που λέει πως η ταινία «The Rock» του 1996 στην οποία παίζει ο γερασμένος Σον Κόνερι υποδυόμενος έναν χαρακτήρα που θα μπορούσε εύκολα να είναι ο Τζέιμς Μποντ στην τρίτη ηλικία είναι στην πραγματικότητα μια κρυφή Τζέιμς Μποντ ταινία και πως ο χαρακτήρας του Σον Κόνερι είναι όντως ο Τζέιμς Μποντ που -επιτέλους- τον βλέπουμε γερασμένο!

Αν αυτή η θεωρία ισχύει αποτελεί αυτόματα και την τέλεια ευκαιρία για να δούμε και Τζέιμς Μποντ που θα διαφοροποιούνται πολύ από το παραδοσιακό πρότυπο. Ίσως και μια γυναίκα στον ρόλο…