Top 20: Η "Carol" στην κορυφή των LGBT ταινιών όλων των εποχών – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Top 20: Η “Carol” στην κορυφή των LGBT ταινιών όλων των εποχών

Top-10 | 18-3-2016 |

Η αριστουργηματική ιστορία λεσβιακής αγάπης του Todd Haynes, Carol, με τις καθηλωτικές Cate Blanchett και Rooney Mara στους πρωταγωνιστικούς ρόλους αναδείχθηκε η καλύτερη LGBT ταινία όλων των εποχών στην top-30 λίστα που δημιούργησε για την 30η επέτειό του το gay και λεσβιακό κινηματογραφικό φεστιβάλ του Λονδίνου ονόματι, BFI Flare.

Η ατμοσφαιρική και ιδιαίτερη “Carol” που αποτελεί κινηματογραφική προσαρμογή του μυθιστορήματος του 1952  της Patricia Highsmith και λάτρεψαν οι απανταχού κριτικοί ενώ απέσπασε έξι υποψηφιότητες στα Oscars και εννέα στα βραβεία BAFTA χωρίς να κερδίσει παρόλα αυτά ούτε ένα βραβείο! σκαρφάλωσε στην κορυφή της λίστας ταινιών ανάμεσα σε πάνω από 100 κινηματογραφικούς ειδικούς, γεμίζοντας χαρά και υπερηφάνεια τον σκηνοθέτη της, Todd Haynes.

Πέραν του “Carol” την πρώτη πεντάδα της λίστας απαρτίζουν οι εξής ταινίες:

1. Carol (Todd Haynes, ΗΠΑ 2015)

2. Weekend (Andrew Haigh, Ηνωμένο Βασίλειο 2011)

3. Happy Together (Wong Kar-wai, Χονγκ Κονγκ/Ιαπωνία/Νότια Κορέα 1997)

4. Brokeback Mountain (Ang Lee, ΗΠΑ/ Καναδάς 2005)

5. Paris Is Burning (Jennie Livingston, ΗΠΑ 1990)

Η δεύτερη ταινία της λίστας το “Weekend” του 2011 και του Andrew Haigh πρόσφατα χαρακτηρίστηκε στην Ιταλία “μη προτινόμενο, ακατάλληλο και άσεμνο” από το βατικανής βάσης κινηματογραφικό συμβούλιο, Italian Episcopal Conference, ενώ ο αριθμός των αιθουσών που προβλήθηκε η ταινία στην χώρα μειώθηκε τραγικά εξαιτίας της εκκλησιαστικής ιδιοκτησίας των περισσοτέρων μικρών κινηματογράφων.

Ο βασικός επιμελητής μάλιστα του αρχείου του BFI, Robin Baker, χαρακτήρισε το “Weekend” ως “ένα υπέροχο αντίδοτο στα κλισέ του LGBT κινηματογράφου” τονίζοντας την σημασία και την ανάγκη ” δραματικά περίπλοκων, πλούσιων και πειστικών χαρακτήρων” στις ταινίες του είδους μακρυά από τα οποιαδήποτε στερεότυπα του LGBT κινηματογράφου, ένα από τα οποία είναι συνήθως ο τραγικός και άσχημος επίλογος των εν λόγω ταινιών, στοιχείο που ευτυχώς ανατρέπεται στην πρωταγωνιστική δυάδα της λίστας με το “Carol” και το “Weekend” να νταμοίβουν τον θεατή με ανεβαστικά φινάλε.

Όπως ήταν φυσικά αναμενόμενο υπήρξαν και παράπονα για τυχόν ελλείψεις σημαντικών ταινιών από την λίστα του BFI με φωνές όπως αυτή του Peter Tatchell να μιλούν για μια “ενδιαφέρουσα και καλή λίστα” που όμως παρέλειψε ταινίες όπως τα “Edward II” και “Sebastiane” του Derek Jarman καθώς και τα “Milk”, “Pride”, “Second Serve” και “Cabaret” που μάλλον άξιζαν μια θέση στους κόλπους της λίστας ενώ ο Tatchell δεν δίστασε να προτείνει και το “Rebel Without a Cause” εξαιτίας των τολμηρών διαλόγων του που όπως υποστηρίζει περιγράφουν με βεβαιότητα τα τρυφερά αισθήματα του Sal Mineo για τον χαρακτήρα του James Dean.

Την όλη συζήτηση σχολίασε και ο σκηνοθέτης και ταινιοκριτικός, Mark Cousins, ο οποίος υποστήριξε πως θα ήθελε να δεί την δουλειά του Jarman στην λίστα ενώ ταυτόχρονα σχολίασε το πως είμαστε εσφαλμένα συνηθισμένοι να αντιμετωπίζουμε την ομοφυλοφιλική κοινότητα ως μια περιθωριακή μειονότητα γύρω από την οποία όμως περιστρέφονται σημαντικά κινηματογραφικά έργα όπως τα “Beau Travail”, “Mulholland Drive”, “All About My Mother”, “Carol” και “Tropical Malady” τα οποία μαλιστα χαρακτήρισε ως “μερικές από τις καλύτερες ταινίες της τελευταίας γενιάς”.

Επίσης ο Cousins τόνισε την πρωτοποριακή δύναμη του LGBT κινηματογράφου τονίζοντας πως δύο από τους καλύτερους Ασιάτες σκηνοθέτες, οι Apichatpong Weerasethakul και Tsai Ming-liang, είναι γκέι ενώ τα πλέον αριστουργηματικά και σημαντικά έργα straight σκηνοθετών όπως οι David Lynch και Claire Denis περιστέφονται γύρω από γκέι θεματολογία. Τέλος ο Cousins τόνισε την δύναμη του LGBT κινηματογράφου να ανασυστήνει και να δίνει νέα πνοή σε ολόκληρα κινηματογραφικά είδη όπως το western και το νούμερο 4 της λίστας “Brokeback Mountain” που είχαν πίσω στο 2005 μια φλογερή και αξέχαστη γνωριμία!

Διαβάστε παρακάτω την υπόλοιπη λίστα των ταινιών που ολοκληρώνουν μαζί με την παραπάνω πεντάδα το top-30 του BFI Flare:

6. Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, Ταιλάνδη/Γαλλία/Γερμανία/Ιταλία 2004)

7. My Beautiful Laundrette (Stephen Frears, Ηνωμένο Βασίλειο 1985)

8. All About My Mother (Pedro Almodóvar, Ισπανία/Γαλλία 1999)

9. Un Chant d’Amour (Jean Genet, Γαλλία 1950)

10. My Own Private Idaho (Gus Van Sant, ΗΠΑ 1991)

11. Tangerine (Sean Baker, ΗΠΑ 2015)

12. The Bitter Tears of Petra von Kant (Rainer Werner Fassbinder, Γερμανία 1972)

13. Blue Is the Warmest Colour (Abdellatif Kechiche, Γαλλία/Βέλγιο/Ισπανία 2013)

14. Mädchen in Uniform (Leontine Sagan & Carl Froelich, Γερμανία 1931)

15. Show Me Love (Lukas Moodysson, Σουηδία/Δανία 1998)

16. Orlando (Sally Potter, Ηνωμένο Βασίλειο/Ρωσία/Ιταλία/Γαλλία/Ολλανδία 1992)

17. Victim (Basil Dearden, Ηνωμένο Βασίλειο 1961)

18. Je, tu, il, elle (Chantal Akerman, Γαλλία/Βέλγιο 1974)

19. Looking for Langston (Isaac Julien, Ηνωμένο Βασίλειο 1989)

20. Beau Travail (Claire Denis, Γαλλία 1999)

21. Beautiful Thing (Hettie Macdonald, Ηνωμένο Βασίλειο 1996)

22. Stranger by the Lake (Alain Guiraudie, Γαλλία 2013)

23. Theorem (Pier Paolo Pasolini, Ιταλία 1968)

24. The Watermelon Woman (Cheryl Dunye, ΗΠΑ 1996)

25. Pariah (Dee Rees, ΗΠΑ 2011)

26. Mulholland Dr. (David Lynch, Γαλλία/ΗΠΑ 2001)

27. Portrait of Jason (Shirley Clarke, ΗΠΑ 1967)

28. Dog Day Afternoon (Sidney Lumet, ΗΠΑ 1975)