Το βραβευμένο στις Κάννες "Leviathan" διχάζει την Ρωσία με την παράτολμη αφήγησή του – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Το βραβευμένο στις Κάννες “Leviathan” διχάζει την Ρωσία με την παράτολμη αφήγησή του

Ειδήσεις | 23-3-2016 |

Το “Leviathan” του Ρώσου Andrey Zvyagintsev είναι μια ακόμα ταινία, όπως η “Ida” του Πολωνού Pawel Pawlikowski, η οποία προτάθηκε για Oscar Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και κέρδισε πολλές και σημαντικές παγκόσμιες διακρίσεις, όπως η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών του 2014, αλλά παρόλα αυτά όχι μόνο δεν τυγχάνει της ανάλογης αναγνώρισης στην χώρα προέλευσης της (Ρωσία) αλλά διασύρεται κιόλας από σημαντικό κομμάτι του εγχώριου κρατικού μηχανισμού άσκησης της εξουσίας.

Δείτε επίσης Η ένωση Πολωνών Σκηνοθετών υπερασπίζεται την “Ida” εναντίον της δημόσιας τηλεόρασης

Σε μια αναμφίβολα δύσκολη στην διαβίωση χώρα, από άποψη κλιματικών συνθηκών, όπως η Ρωσία με το 60% της συνολικής χερσαίας έκτασής της να καλύπτεται μονίμως από πάγο είναι μαθηματικώς βέβαιο πως οι κάτοικοι της διατρέχουν σοβαρό κίνδυνο καταθλιπτικών ή άλλων ψυχωτικών επεισοδίων αλλά και παθολογικών εξαρτήσεων από ουσίες όπως το αλκοόλ. Το βραβευμένο “Leviathan” πραγματεύεται την ιστορία του Kolya, ενός ντόπιου μηχανικού αυτοκινήτων στην παραθαλάσσια πόλη της Teriberka στη Ρωσία, ο οποίος προσπαθεί με όλες του τις δυνάμεις να παραμείνει ψυχολογικά ισσοροπημένος μετά την αυτοκτονία της γυναίκας του, την έλλειψη σταθερής εργασίας, το ψυχρό και αφιλόξενο κλίμα της πόλης αλλά και τις πιέσεις που δέχεται από την τοπική ορθόδοξη εκκλησία και τον δήμαρχο της κοινότητας.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, Andrey Zvyagintsev, υποστηρίζει πως το θέμα του “Leviathan” βασίζεται στην αληθινή, τραγική ιστορία του αμερικανού Marvin Heemeyer ο οποίος το 2004, μετά από αντιδικίες που είχε με τις τοπικές αρχές του Granby στο Colorado για την ζωνοποίηση της περιοχής, αποπειράθηκε να κατεδαφίσει με μια μπουλντόζα 13 κτήρια μεταξύ των οποίων το δημαρχείο και την πρώην κατοικία του δημάρχου διαπράττοντας στο τέλος αυτοκτονία με ένα όπλο στην θέση του οδηγού.

Παρόλες τις εξηγήσεις όμως του δημιουργού, μεγάλο μέρος της ρωσικής διοίκησης υποστηρίζει οτι το”Leviathan” αποτελεί επίθεση στο ψυχικό σθένος, την πολιτική και τον λαό της Ρωσίας με τους πλέον φανατικούς κατήγορους της ταινίας να προέρχονται από τους κόλπους της κυβερνητικής πολιτικής εξουσίας του Πούτιν. Η ηγεμονική και συντηρητική ιδιοσυγκρασία μάλιστα της κυβέρνησης του Πούτιν διαπερνά πολλά επίπεδα της ρωσικής κοινωνικοπολιτικής διαστρωμάτωσης και φθάνει μέχρι τη δήμαρχο της Teriberka, Tatyana Trubilina, η οποία υποστηρίζει την απαγόρευση προβολής του “Leviathan” στην χώρα εξαιτίας της παραπλανητικής και υπονομευτικής απεικόνισης που δημιουργεί για την Teriberka.

Παρόλα αυτά υπάρχουν και άλλες φωνές στην Ρωσία οι οποίες ασπαζόμενες τον ρεαλισμό και την προοδευτική αντίληψη των πραγμάτων υπερασπίζονται την εννοιολογική αξία του “Leviathan” ως μια ταινία που απεικονίζει απομονωμένες, παγωμένες και παρακμιακές περιοχές της Ρωσίας οι οποίες αποτελούν σαφέστατα κομμάτι εθνικής ταυτότητας της χώρας τόσο γεωγραφικά όσο και πολιτιστικά. Όπως αποτυπώθηκε μάλιστα σε πρόσφατο ρεπορτάζ των New York Times για την αντίδραση των κατοίκων της Teriberka απέναντι στην ταινία οι ντόπιοι αγκαλιάζουν την ζοφερή εικόνα της ταινίας για την μικρή παραθαλλάσια περιοχή τους συνειδητοποιώντας ταυτόχρονα την ύπαρξη πολλών αντίστοιχων μικρών και απομονωμένων περιοχών, διάσπαρτων σε όλο τον κόσμο, οι οποίες έχουν μεταξύ τους ένα σημαντικό κοινό στοιχείο, την κατοίκηση τους από μαχητικούς ανθρώπους που παλεύουν καθημερινά για να φέρουν νόημα και αξία στην ζωή τους.

 

Διαβάστε περισσότερα για: