Μοντάζ: Τα διάφορα είδη cuts και η σημασία τους στις ταινίες – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Μοντάζ: Τα διάφορα είδη cuts και η σημασία τους στις ταινίες

Inside Cinema | 8-3-2016 |

Αν ο Θεός ήταν μοντέρ, τα παρακάτω cuts θα ήταν οι Απόστολοι του..

Η σχολή κινηματογράφου Rocket Jump Film School, παρέδωσε στους πιστούς της ακόλουθους ένα διδακτικό βίντεο για την άγνωστη αλλά βαρυσήμαντη τέχνη του μοντάζ. “Τα περισσότερα cuts είναι τόσο κοινά και φυσιολογικά που τις περισσότερες φορές δεν τα καταλαβαίνεις καν” είπε αυτολεξεί ο αφηγητής εκθεσιακού βίντεο. Καθόλα εύστοχες οι παρατηρήσεις του αφού όλη η τέχνη του μοντάζ βασίζεται στο πώς να μείνει κρυφό. Δηλαδή να αισθάνεσαι ότι η ροή από το ένα πλάνο στο άλλο είναι τελείως φυσιολογική. Στόχος του μοντέρ είναι να διεισδύσει στο μυαλό του θεατή και να τον κάνει να αισθανθεί το οτιδήποτε χωρίς όμως να γίνει αντιληπτός. Επιπλέον είναι γεγονός ότι η συγκεκριμένη ειδικότητα είναι ίσως η πιο υποτιμημένη και ταυτόχρονα η πιο ζωτική. Διότι αν τα πλάνα δεν είναι αριστοτεχνικά δεμένα μεταξύ τους τότε ο θεατής χάνει την ενότητα του χρόνου και συγχύζεται.

Τα 5 είδη του cut:
Cutting on Action: το cut που γίνεται κατά την στιγμή που υπάρχει κίνηση στην οθόνη.
Cutaway: έχεις το πλάνο1, κάνεις cut, πας πλάνο2, εκ νέου cut για να επιστρέψεις στο πλάνο1
Cross-cutting: Εναλλάσσει πλάνα παρόμοιας δράσης σε διαφορετικό χωροχρόνο
Jump cut: Μένει το φόντο σταθερό κι αλλάζουν οι χαρακτήρες
Match cut: Εναλλάσσει πλάνα παρόμοιας δράσης ή εικαστικής σύνθεσης

Τα 8 είδη του Transition(τρόπος μετάβασης από πλάνο σε πλάνο)
Fade in/out: από/προς μαύρο κάδρο
Dissolve: εναλλαγή πλάνων με διπλοτυπία, δηλ. για μερικά δευτερόλεπτα συνυπάρχουν και οι δύο εικόνες μαζί
Smash cut: Βίαιη εναλλαγή. Από κάτι ήρεμο, cut και πας σε κάτι έντονο-δραστήριο ή το αντίστροφο.
Iris: παραδοσιακή ίριδα. Ο κύκλος που ανοίγει η κλείνει το κάδρο (βλ. Looney Tunes).
Wipes: Το επόμενο πλάνο μπαίνει “σκουπίζοντας” το προηγούμενο.
Invisible cuts: Σου δίνει την εντύπωση ότι δεν αλλάζει το πλάνο
L-cut: Ηχητική μετάβαση. Το πλάνο αλλάζει αλλά διατηρεί ήχο από το προηγούμενο.
J-cut: Ο ήχος του ακόλουθου πλάνου μπαίνει στο τωρινό πριν την αλλαγή.

Διαβάστε περισσότερα για: , , ,