Top 10: Εκεί που η μουσική και ο κινηματογράφος πέτυχαν το perfect match!

Top-10, Αφιερώματα | 2-1-2016 | Μελίνα Αρβανίτη - Πολλάτου
“Η μουσική δίνει ψυχή στο σύμπαν, φτερά στο μυαλό, ώθηση στη φαντασία και γοητεία στη ζωή” Πλάτωνας
Αυτή η ρήση του μεγάλου αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου αιτιολογεί απόλυτα το γιατί ή μουσική επένδυση μιας ταινίας είναι αυτή που την χαρακτηρίζει, την αναδεικνύει, την εντυπώνει εν τέλει στο μυαλό του θεατή. Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε πιάσει τον εαυτό μας να ακούει ένα τραγούδι και να ανακαλεί αντανακλαστικά μια συγκεκριμένη σκηνή από κάποια αγαπημένη ταινία ή το αντίστροφο; Ποιος μπορεί να διαχωρίσει άλλωστε το πασίγνωστο “Ι need a Hero” της Bonnie Tyler από τον ξέφρενο, ρυθμικό χορό της “μαγείρισσας” Cate Blanchett στο Bandits ή ποιος δεν έχει συνδέσει το αλλόκοτα απόκοσμο και γεμάτο ηδονή πρόσωπο του McDowell στο “Κουρδιστό Πορτοκάλι” του Stanley Kubrick με την επιβλητική μελωδία της ενάτης του Beethoven που το πλαισιώνει?
Τόσο ο Stanley Kubrick όσο και ο Martin Scorsese ανήκουν σε εκείνους τους σκηνοθέτες, για χάρη των οποίων έχουν δημιουργηθεί πρωτότυπα μουσικά έργα, για να πλαισιώσουν ιδανικά κλασσικές κινηματογραφικές σκηνές ταινιών της φιλμογραφίας τους, που μένουν αξέχαστες μέχρι και σήμερα. Στον αντίποδα αυτής της προοπτικής υπάρχουν εκείνα τα μουσικά κομμάτια που παρότι έχουν κυκλοφορήσει αρκετά χρόνια πριν την ταινία στην οποία τα συναντάμε, έχουν ξαναγεννηθεί μέσα από μια συγκεκριμένη κινηματογραφική σκηνή και συμπορεύονται μαζί της εις το διηνεκές…
Παραθέτουμε παρακάτω την δεκάδα των πιο χαρακτηριστικών soundtracks που πραγματικά αποθέωσαν την περιγραφική δύναμη της έβδομης τέχνης όπως παρουσιάστηκαν στο αγαπημένο μας Taste of Cinema:
1. Lost Highway (David Lynch , 1997) / Opening Credits – I’m Deranged
Το τραγούδι “I’m Deranged” των David Bowie και Brian Eno που κυκλοφόρησε το 1995 στο άλμπουμ Outside συντροφεύει εξαιρετικά την εναρκτήρια σκηνή της σκοτεινής οδηγικής πορείας του David Lynch στην “χαμένη” μα τόσο ξακουστή λεωφόρο του. Στο σύνολο τους οι ταινίες του σκηνοθέτη μπορούν να χαρακτηριστούν ως αισθησιακές, μυσταγωγικές, σουρεαλιστικές και κυρίως αινιγματικές με το απλό αλλά ρυθμικό και άκρως τονικό μοτίβο του “I’m Deranged”, που αποτελείται μόνο από τέσσερις νότες, να εισάγει σταδιακά και αποφασιστικά τον θεατή στην Χαμένη Λεωφόρο, “στον κολασμένο υπόκοσμο, στον εφιάλτη από τον οποίο δεν μπορείς να ξυπνήσεις, σε ότι δηλαδή καιροφυλακτεί πίσω από την μονοτονία της καθημερινότητας” όπως μας υπενθυμίζει η επιγραφή που συναντάμε στην απαρχή της Κόλασης του Δάντη.
2. No Country for Old Men (Joel and Ethan Coen, 2007) / All But 16 Minutes of Film – Silence
3. The Birds (Alfred Hitchcock, 1963) / Schoolhouse Bird Attack Scene – Risseldy Rosseldy
4. Rosemary’s Baby (Roman Polanski, 1968) / Rosemary Alone in The Apartment Scene – Fur Elise
Στην πρώτη αμερικάνικη ταινία του Roman Polanski, το σκοτεινό θρίλερ με πρωταγωνίστρια την Rosemary και το μωρό της, η τελευταία συνδέεται άμεσα ως χαρακτήρας της ταινίας με την διάσημη σύνθεση του Beethoven για πιάνο “Fur Elise”. Με σκοπό να συνδέεται αλληγορικά με τον χαρακτήρα της Rosemary το κομμάτι ακούγεται συνειδητά παραμορφωμένο, σε πολύ πιο αργό ρυθμό, με λάθος νότες και αιφνιδιαστικές παύσεις που δεν υπάρχουν στην αρχική σύνθεση με σκοπό να περιγράψει το πόσο ευάλωτη, μελαγχολική και παραδομένη είναι η πρωταγωνίστρια στην μυστήρια επιρροή που ασκεί επάνω της το γειτονικό ζεύγος και γενικά να υφάνει την κατατονική και σχεδόν θρηνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα της ταινίας.
5. The Silence of The Lambs (Jonathan Demme, 1991) / Hannibal Preparing to Chew Off a Face – Goldberg Variations
6. Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) / Jack Rabbit Slim’s – You Never Can Tell
7. Easy Rider (Dennis Hopper, 1969) / Captain America, Billy and George En Route to New Orleans – Born to Be Wild
8. West Side Story (Robert Wise and Jerome Robbins, 1961) / The Sharks Dream of “America”
9. Saturday Night Fever (John Badham, 1977) / Opening Credits – Stayin’ Alive
Το “Stayin’ Alive” των Bee Gees είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο διάσημα ποπ τραγούδια, στην 189η θέση της λίστας με τα καλύτερα ηχογραφημένα ποπ τραγούδια όπως αυτή διαμορφώθηκε από το περιοδικό Rolling Stone. Το συγκεκριμένο κομμάτι συνοδεύει τον Tony Manero (John Travolta) στην εναρκτήρια σκηνή της ταινίας “Saturday Night Fever” συστήνοντας μας τον πρωταγωνιστή, μέσω των στίχων, ως ένα φιλόδοξο νεαρό αγόρι που θέλει απεγνωσμένα να ανέβει κοινωνική βαθμίδα και να αλλάξει ζωή μετακομίζοντας από το Brooklyn στο Manhattan.
10. The Trial (Orson Welles, 1962) / Franz Kafka “The Law” – Adagio in G Minor Remo Giazotto