Πρέπει το Hollywood να αλλάξει στρατηγική προώθησης; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Πρέπει το Hollywood να αλλάξει στρατηγική προώθησης;

Απόψεις | 11-9-2015 |

Όλα τα δίκτυα του ασχολούνται με το Hollywood πιστεύουν πως πρέπει. Και σύντομα.

Η εποχή των blockbuster ξεκίνησε εξαιτίας του Steven Spielberg και “Των Σαγονιών του Καρχαρία” το 1975. Από εκεί, στα Star Wars, ET, Jurassic Park και Avatar,  το πως προωθούνται οι ταινίες και σε πόσες αίθουσες θα προβληθούν έχει αλλάξει κατά πολύ, καθώς πλέον το πρώτο σαββατοκύριακο είναι και το σημαντικότερο.

Και πλέον ζούμε στην εποχή του φανατισμού και του πανικού. Το Hollywood πλέον επενδύει σε τεραστίων διαστάσεων διαφημιστικές καμπάνιες, με διάφορα tricks, όπως την χρήση προτάσεων από κριτικούς, τους οποίους ίσως κανείς δεν ξέρει, για να προκαλέσουν τα θετικά συναισθήματα του κοινού. Πράγμα το οποίο λειτουργεί, καθώς έτσι “σώζονται” έστω και σε μικρό ποσοστό ταινίες που δεν το αξίζουν. Και όχι μόνο αυτό. Πολλοί είναι εκείνοι, (για τους παραγωγούς μιλάμε τώρα) που βλέποντας μόνο τις εισπράξεις θεωρούν επιτυχία την κάθε ταινία τους. Βέβαια σε αυτό φταίει και το κοινό. Εμείς δηλαδή. Σκεφτείτε ότι οι “Transformers”, έχουν κυρίως “θαφτεί” από τις κριτικές, αλλά το franchise έχει βγάλει πάνω από 6 δισεκατομμύρια παγκοσμίως.

Τι όμως συμβαίνει; Η αλλαγή είναι προ των πυλών;

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα Το “Hollywood Reporter” περιέγραψε το σύστημα παρακολούθησης του box office (δηλαδή τον τρόπο που οι εταιρείες παραγωγής προσπαθούν να προβλέψουν την επιτυχία μίας ταινίας), ως ανεπαρκές. Και ένα φετινό παράδειγμα είναι τα “Mission: Impossible – Rogue Nation“, “Trainwreck” και “Straight Outta Compton” ξεπέρασαν τις προσδοκίες κατά πολύ, με τα “Fantastic Four“, “The Man from UNCLE”, “We Are Your Friends” και “Terminator: Genysis“, να αποτυγχάνουν στην κεντρική τους αγορά, τις Η.Π.Α.

Οι επιτυχημένες ταινίες σημείωσαν υψηλό σκορ σε site όπως τα IMDB και Rotten Tomatoes, με κύρια όμως βοήθεια τις κριτικές του κοινού και τους σχολιασμούς του στα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Twitter. Όσα λεφτά και αν ξόδεψαν  για marketing, δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν την διαφήμιση, ή και δυσφήμιση, των κοινωνικών δικτύων.

Στην περίπτωση των “Fantastic Four”, να φανταστούμε μόνο μπορούμε το σοκ της 20th Century Fox, η οποία είχε δει ταινίες μέτριες όπως τα “X-Men Origins: Wolverine”, ‘X-Men: The Last Stand” και 2 ταινίες σχετικές με τους “Fantastic Four”, οι οποίες ανήκουν στο ίδιο είδος να έχουν μεγαλύτερη επιτυχία. Οπότε, η παλιά “δοκιμασμένη” τακτική, δεν λειτουργεί.

Οι υπεύθυνοι παρακολούθησης του box-office προσπαθούσαν να μας πείσουν, όσο και το στούντιο, ότι παρά τις αρνητικές κριτικές και την επίθεση που δέχτηκε οι ταινία από κινηματογραφόφιλους που είδαν τα screenings και απογοητεύτηκαν, ότι η ταινία θα κάνει άνοιγμα στις Η.Π.Α. γύρω στα 40 εκατομμύρια δολάρια. Άνοιξε στα 25 εκατομμύρια, εξοστρακίστηκε από το top-10, έβγαλε 155 εκατομμύρια παγκοσμίως, πράγμα που σημαίνει σε χαμένα λεφτά για την παραγωγή.

Ίδια μοίρα στις Η.Π.Α. είχε και η προσπάθεια του Alan Taylor, για το “Terminator: Genisys”, το οποίο ξεκίνησε με 89 εκατομμύρια, για να φτάσει στο παγκόσμιο box office τα 435 εκατομμύρια, και αυτό εξαιτίας και μόνο της Κινεζικής αγοράς, που πρόσφερε στην ταινία ένα boost της τάξεως των 112 εκατομμυρίων.

Σε μία τέτοια περίπτωση, στο παρελθόν ένα sequel θα ήταν σίγουρο. Αλλά η Κίνα δεν θα σε φροντίζει για πάντα αγαπημένο Hollywood.

Το φετινό εγχείρημα που μέχρι στιγμής όλοι θεωρούν ότι λειτούργησε σωστά είναι αυτό του “Jurassic World“. Σε αντίθεση με το να βιαστεί να βγει η ταινία στις αίθουσες, το στούντιο έμαθε από τα λάθη του παρελθόντος για το franchise. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να σας θυμίσω το “Jurassic Park III” του 2001. Όσο και αγαπημένο μπορεί να είναι ένα franchise, το κοινό και η κριτική δεν συγχωρούν. Έτσι η Universal χρειάστηκε 10 χρόνια για το reboot, πράγμα το οποίο και απέδωσε περίπου 1,64 δισεκατομμύρια στο παγκόσμιο box office. Η ταινία δεν έφτασε τις προσδοκίες μας, αλλά ήταν μία ανάσα δροσιάς στον κόσμο των blockbusters.

Και μπορεί παραπάνω να έχουμε μιλήσει μόνο για blockbusters, αλλά η προσεκτική στρατηγική προώθησης αφορά όλες τις ταινίες. Αλλά τελικά δεν είναι μόνο αυτό. Ευτυχώς το κοινό έχει αρχίσει να βλέπει τα πράγματα διαφορετικά. Και ναι, πλέον μία ταινία δεν μπορεί να σωθεί από των αριθμό των αιθουσών που θα την φιλοξενήσουν. Θα σωθεί από έναν και μόνο παράγοντα. Το πόσο καλή είναι η ταινία.

Η απάντηση στο ερώτημα “ποσότητα ή ποιότητα” είναι πιο ξεκάθαρη από ποτέ.

Το Hollywood πρέπει να αρχίζει να αναθεωρεί. Τίποτα δεν είναι δεδομένο.