Ήταν αυτό το πιο "γυναικείο" καλοκαίρι του Hollywood; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Ήταν αυτό το πιο “γυναικείο” καλοκαίρι του Hollywood;

Αφιερώματα | 30-9-2015 |

Όποιος διαβάζει λίγο περισσότερο πίσω από τις λέξεις, ή μάλλον τις προβολές των ταινιών που έβγαλε φέτος το Hollywood, ίσως φέτος το καλοκαίρι να αντιλήφθηκε πως είχαμε μια στροφή προς δυναμικούς γυναικείους χαρακτήρες στις ταινίες που είδαμε. Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται σαν τα στούντιο να εμπιστεύθηκαν στους ώμους των πρωταγωνιστριών τους τους ένα μεγάλο κομμάτι βάρους της ταινίας. Και δεν αναφερόμαστε στο στάνταρ που έχουμε συνηθίσει: της όμορφης, σέξι παρουσίας που βρίσκεται εκεί απλά για να τραβήξει κοινό.

Φέτος είδαμε ταινίες με δυναμική γυναικεία παρουσία σε αναπόσπαστα κομμάτια του σεναρίου, που πολλές φορές έφταναν να το οδηγούν αυτές, παρά ο άντρας συμπρωταγωνιστής τους. Ισχύει κάτι τέτοιο ή ήταν απλά η ιδέα μας. Κι αν ναι, είναι απλά μια μόδα που θα περάσει, ή μήπως αποτελεί ένα πραγματικά σημαντικό βήμα στην αλλαγή των ρόλων που διανέμει το Hollywood;

CharlizeTheron

Mad Max: Fury Road
Η μεγαλύτερη και πιο ευχάριστη έκπληξη της χρονιάς ήταν το sequel/reboot του Mad Max. Το Fury Road έτρεξε με φρενήρεις ρυθμούς στις αίθουσες, αλλά αυτό για το οποίο όλοι μιλούσαν ήταν ο χαρακτήρας της Furiosa (Charlize Theron). Ένα καθαρά ανδρικό franchise (τιτλοφορείται άλλωστε από τον ήρωα) έδωσε άπλετο χώρο στην ανάπτυξη ενός γυναικείου χαρακτήρα –και πολύ καλά έκανε. Με ένα αρκετά –αλλά όχι κραυγαλέα– φεμινιστικό αέρα, το Mad Max: Fury Road έδωσε νέα πνοή στις ηρωίδες δράσης και έκανε πολλούς να απαιτούν εδώ και τώρα spin-off με επίκεντρο τη Furiosa!

BryceDallasHoward

Jurassic World
Η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία της χρονιάς ήταν ίσως και η μεγαλύτερη απογοήτευση. Πέρα από τις πολλές αδυναμίες της ταινίας όμως, και για να εστιάσουμε στο θέμα μας, η πρωταγωνίστρια Bryce Dallas Howard, στον πιο περιπετειώδη ρόλο της μέχρι σήμερα, θα μπορούσε να αναδειχθεί σε «αμαζόνα», όμως φάνηκε ότι το στούντιο ήθελε να προβάλει απεριόριστα τον «macho» Chris Pratt. Μπορεί η Claire να έκανε ρεκόρ στο τρέξιμο ανώμαλου δρόμου με τακούνια, αλλά η ταινία δεν εκμεταλλεύτηκε στιγμή τη δυναμική της. Με $1,6 δις εισπράξεις βέβαια, αυτό είναι το λιγότερο που απασχολεί το στούντιο της Universal.

AmySchumer

Trainwreck / Spy
Λίγες γυναικείες παρουσίες συζητήθηκαν φέτος, όσο αυτές των δύο κωμικών που σαρώνουν αυτή τη στιγμή στις ΗΠΑ. Η Melissa McCarthy άνοιξε τη σεζόν με το Spy, μια κατασκοπική κωμωδία που έφερε νέα δεδομένα και απέδειξε ότι ο σωματότυπος δεν είναι εμπόδιο για μια δυναμική κωμική ηρωίδα. Ταυτόχρονα, η Amy Schumer με το Trainwreck έφερε μια νέα «αύρα» φεμινισμού στην ρομαντική κωμωδία και έφτασε άνετα τα $138 εκ. δολάρια παγκοσμίως. Και οι δύο, καθώς και οι ρόλοι που ενσαρκώνουν, έγιναν δεκτές με ενθουσιασμό, κυρίως επειδή αποδεικνύουν ότι ο δρόμος της γυναικείας κωμωδίας που άνοιξε το Bridesmaids πριν από λίγα χρόνια δεν ήταν καθόλου τυχαίος, αλλά έχει πολύ μέλλον.

EvangellineLilly

Avengers: Age of Ultron / Ant-Man
Κι αν η κωμωδία έχει βρει τα πατήματά της, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για τις ταινίες υπερηρώων. Ένα είδος που θα μπορούσε πολύ εύκολα να εκμεταλλευτεί μια δυναμική γυναικεία παρουσία, φαίνεται ως τώρα να την παραγκωνίζει. Οι Avengers της Marvel έχουν ανάμεσά τους μόνο μία γυναίκα, τη Μαύρη Χήρα (Scarlett Johannsson). Στην πιο πρόσφατη ταινία λοιπόν, το Age of Ultron, ο Joss Whedon –με μεγάλη εμπειρία στους γυναικείους χαρακτήρες– φάνηκε αναποφάσιστος ως προς το πώς θα πρέπει να τη διαχειριστεί. Η Black Widow λοιπόν πέρα από τις σκηνές δράσεις, απέκτησε ένα βαρετό και αχρείαστα ρομαντικό sub-plot που κάθε άλλο παρά την «αναβαθμίζει». Αυτό μπορεί να εξηγηθεί αν αντιληφθούμε ότι η Marvel δεν επιφυλάσσει στη Μαύρη Χήρα δική της ταινία. Μοιραία, δεν θα έχει την προσωπική της ιστορία, αλλά θα τη βλέπουμε στο πλάι των συμπρωταγωνιστών της.
Τα πράγματα φαίνονται καλύτερα στο Ant-Man, όπου ο χαρακτήρας της Evangeline Lilly εμφανίζεται σε όλη την ταινία ως ικανότερος να αναλάβει την αποστολή, παρά ο νεοφώτιστος σούπερ ήρωας (Paul Rudd). To τέλος μας αφήνει με την ελπίδα ότι πράγματι, μπορεί στο κοντινό μέλλον να δούμε μια νέα ηρωίδα σε πρωταγωνιστικό ρόλο…

InsideOut

Inside Out
Η 2η πρωταγωνίστρια της Pixar, μετά την Merida του Brave, είναι η Riley κι εμείς μπαίνουμε κατευθείαν στο μυαλό της. Τρανό δείγμα ταινίας, στην οποία το φύλο δεν χαρακτηρίζει την προσωπικότητα του πρωταγωνιστή, το Inside Out μπορεί να χρησιμοποιεί κάποια στερεότυπα για να μεταδώσει αυτά που θέλει, δεν το κάνει όμως εις βάρος της Riley και των συναισθημάτων που κατοικούν στο κεφάλι της! Πολλοί μιλούν για ένα ακόμα αριστούργημα της Pixar, πράγμα που μάλλον της δίνει πράσινο φως για περισσότερους «γυναικείους» ρόλους, όπως πχ το Finding Dory που περιμένουμε!

RebeccaFerguson

Mission: Impossible – Rogue Nation / The Man from U.N.C.L.E.
Στις πιο παραδοσιακές κατασκοπικές περιπέτειες της χρονιάς, όπως το Mission: Impossible – Rogue Nation, οι γυναίκες επιτέλους δεν παρουσιάζονται ως άλλα Bond girls. H Rebecca Ferguson και η Alicia Vikander αντίστοιχα, θέτουν σωστά την εικόνα μιας action heroine που είναι εκεί για να υπηρετήσει τη δράση και το σενάριο, και όχι για το ρομαντικό ενδιαφέρον που πιθανόν να αναπτυχθεί. Ακόμα και ο ρόλος του σούπερ κακού στο The Man from U.N.C.L.E. επιφυλάχθηκε για την Elizabeth Debicki, που κλέβει σημαντικό μέρος της επιτυχίας της ταινίας.

Τις προηγούμενες δεκαετίες θα ήταν σχεδόν αδιανόητο να βρούμε mainstream ταινίες με γυναίκες στο τιμόνι, που να αξιώνουν ίσο χρόνο και μεταχείριση με τους άντρες συμπρωταγωνιστές τους και ταυτόχρονα να μην προβάλλονται ως απλές σέξι παρουσίες. Το Χόλιγουντ, από φόβο μη χάσει το αντρικό του κοινό, που είναι και το πιο δυναμικό ιδίως στις νεαρές ηλικίες, ήταν διστακτικό στο να αμφισβητήσει την κυριαρχία του αρσενικού πρωταγωνιστή. Η επιτυχία των φετινών ταινιών που αναφέραμε, ακόμα κι αν δεν επιβεβαιώνει πως οφείλεται στη θηλυκή παρουσία, τουλάχιστον αποδεικνύει πως τα στούντιο δεν έχουν τίποτα να χάσουν με το να παραδώσουν τα ηνία σε γυναίκες.

Σίγουρα μεγάλος αριθμός ταινιών εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις ηρωίδες ως ανήμπορες, σε ανάγκη ενός άντρα, ή μέγαιρες και γκρινιάρες. Άλλες φορές, η προσπάθεια ανάδειξής τους αποτυγχάνει και αντί να μεταμορφώσουν μια δυναμική ηρωίδα, φτιάχνουν μια καρικατούρα (βλ. Electra ή Catwoman).

Ξέρουμε ότι, αντίθετα από τις ταινίες του, στη βιομηχανία του Χόλιγουντ δεν γίνονται θαύματα από τη μια μέρα στην άλλη. Αυτή τη φορά όμως το κοινό φαίνεται έτοιμο να δεχθεί και να αναγνωρίσει τους γυναικείους χαρακτήρες στους οποίους τα στούντιο είναι πρόθυμα να δώσουν τον απαιτούμενο αέρα να ανασάνουν.

Διαβάστε περισσότερα για: , , , , ,