Lars Von Trier: Ξεκίνησα να πίνω πάλι, για να μπορώ να δουλέψω – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Lars Von Trier: Ξεκίνησα να πίνω πάλι, για να μπορώ να δουλέψω

Συνεντεύξεις | 25-4-2015 |

Μετά το ναζιστικό του αστείο, εξαιτίας του οποίου εκδιώχθηκε από τις Κάννες το 2011, ο Lars von Trier πήρε όρκο σιωπής. Ο όρκος αυτός έσπασε την προηγούμενη εβδομάδα στη δημοσιογράφο της Guardian, Lucy Cheung η οποία τον συνάντησε στη Δανία, για να μιλήσουν για το σεξ, τον αλκοολισμό και τις αντιδράσεις του στους πυροβολισμούς της Κοπεγχάγης.

Πως ήταν στους AA; Πήγα στις συναντήσεις των Ανώνυμων Αλκοολικών σχεδόν κάθε μέρα για μισό χρόνο. Υποστηρίζαμε ο ένας τον άλλον για να μείνουμε νηφάλιοι. Αυτοί οι άνθρωποι γίνονται η οικογένειά σου. Χρησιμοποιούσα όλη μου τη δύναμη για να μείνω νηφάλιος. Τώρα ξεκίνησα να πίνω λίγο, για να μπορώ να δουλέψω. Όταν ξεκινάς μία ταινία είναι σκληρή δουλειά και πίνεις παραπάνω.

Οπότε το να πίνεις είναι ένας σύντομος δρόμος προς τη δημιουργικότητα σου; Έχω πάρει και άλλα ναρκωτικά που με έχουν βοηθήσει πολύ. Αυτός ήταν ο τρόπος που δούλευα. Αλλά το να πίνω είναι περισσότερο για να ξεπερνάω κάποιο άγχος.

Από που προέρχεται το άγχος σου; Το έχω από παιδί. Πιστεύω ότι αν είσαι καλλιτέχνης και μεθυσμένος, είσαι πιο ευαίσθητος. Έχω μία θεωρία: οι επιστήμονες λένε ότι το 80% τις πνευματικής μας δουλειάς είναι να σταματάμε τις αισθήσεις. Έτσι έχουμε φίλτρα για να σταματάμε άχρηστες πληροφορίες. Αλλά αν είσαι ευαίσθητος, τότε σημαίνει ότι τα φίλτρα σου δεν λειτουργού. Τουλάχιστον αυτό είδα στους ΑΑ. Η ευαισθησία σου προκαλεί άγχος. Το άγχος είναι κάτι που μπορείς να διαχειριστείς κάποιες φορές, άλλες πάλι είναι αδύνατον.

Ποια είναι η μέθοδος σου για να το διαχειρίζεσαι; Δεν είναι να το ξεφορτωθείς, αλλά να μπεις μέσα του, να το συνηθίσεις. Η θεωρία είναι καλή, αλλά πάρα πολύ δύσκολη.  Διαλογίζομαι επίσης πολύ. Αλλά όταν κάνει γύρισμα, δεν έχεις το χρόνο να το κάνεις για τον εαυτό σου, και πίνεις, μόνο και μόνο για να μπορείς να πας στη δουλειά σου το πρωί. Θυμάμαι να κάνω εκείνη την ταινία με την Björk, και να κλαίω, σχεδόν είχα παραδοθεί. Ήταν μία μάχη, και ήταν τόσο τρελή που ήθελε συνέχεια να φύγει. Τότε έπρεπε να πάω σε αυτήν και να την πείσω να επιστρέψει. Αλλά ήταν μία από τις καλύτερες ηθοποιούς που έχω δουλέψει. Όταν δουλεύαμε, είχαμε έντονη επαφή, αλλά όταν δεν δουλεύαμε απλά μαλώναμε. Ήταν γελοίο.

Η ψυχιατρική θεραπεία βοηθάει; Έκανα πολύ διαλογισμό. Τώρα είναι καλά. Κάποιες φορές ο ψυχίατρός μου λέει ότι παίρνω πολλά φάρμακα, και ότι πνευματικά δεν είμαι στα καλύτερά μου.

Ξεκάθαρα επαναστατείς ενάντια σε κάτι σε κάθε ταινία που δημιουργείς. Απέναντι σε τι επαναστατείς; Η επανάσταση είναι μέρος της οικογένειάς μου. Αν έρθεις σε μία οικογενειακή μάζωξη, οι οικογένεια κάτι θα πει, και εσύ πρέπει να πεις κάτι άλλο. Μετά η οικογένειά μου γνώρισε την οικογένεια της γυναίκας μου, η οποία έλεγε πάντα ναι, αλλά η δική μου συχνά λέει όχι. Αν δω μία φόρμα ή ένα concept, φυσικά θα το προκαλέσω, για να δω αν υπάρχει η δυνατότητα να κερδίσω κάτι από αυτό.

Άνθρωποι που ζουν σε μία κοινωνία όπως η Δανία, δεν χρειάζεται να παλεύουν ενάντια στη φτώχεια και τη δικτατορία;  Αυτό είναι. Είμαι σε θέση να επαναστατήσω. Όπως είπες, ζούμε σχετικά άνετες ζωές, παρόλο που είχαμε κάποιες τρομοκρατικές ενέργειες που δεν είχαμε παλιά. Οπότε μπορώ να κάνω μία ταινία διαφορετική από τις ταινίες που ο κόσμος θέλει να δει, πράγμα σημαντικό.

Ποια η γνώμη σου για τις τρομοκρατικές επιθέσεις; Κάποια αστεία πρέπει να απαγορευθούν;  Όλοι φαίνεται να παροτρύνουν τους καλλιτέχνες να σχεδιάζουν ό,τι θέλουν, και προκλητικά το βλέπουν σαν μία “λατρεία της ελευθερίας του λόγου”. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα. Στη Δανία, υπάρχουν ακροδεξιοί που θέλουν να ενοχλήσουν και να εξευτελίσουν τους Μουσουλμάνους. Πολιτικά είναι διαφορετική περίπτωση από τη Γαλλία, καθώς το Charlie Hebdo είναι μία αριστερή εφημερίδα.

Lars-von-Trier-008

Μπορεί η αίσθηση του χιούμορ σου να σημαίνει ότι οι ταινίες σου δεν ερμηνεύονται με τον τρόπο που σκοπεύεις να ερμηνευτούν;  Η αίσθηση του χιούμορ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επαναστατήσεις. Είναι περισσότερο σαν ένα εργαλείο για να κάνεις μία ταινία και τον κόσμο να γελάει.

Κάθε ταινία σου είναι μία δήλωση. Ανησυχείς αν οι θεατές ίσως το καταλάβουν λάθος;  Πριν από πολύ καιρό είχα πει ότι μου είναι αδιάφορο το πως χρησιμοποιούνται οι ταινίες μου και για ποιους σκοπούς. Το μόνο πράγμα που είναι σημαντικό για εμένα είναι ότι υπάρχουν διαφορετικές εκδοχές τις τελευταίας ταινίας μου (Nymphomaniac), και είναι σημαντικό να ξέρεις ποια εκδοχή είναι η director’s cut.

Γιατί το σεξ είναι ουσιώδες στις ταινίες σου; Προέρχομαι από μία οικογένεια γυμνιστών. Δεν ξέρω τι σχέση έχει αυτό με το σεξ, είναι θέμα να είσαι αληθινός. Το κάναμε όσο πιο αληθινό χρησιμοποιώντας πορνοστάρ και computer graphics.

Το να δημιουργείς “δυσφορία” είναι θεμελιώδες κομμάτι της δημιουργικότητας σου;  Κατά τη δημιουργία του Nymphomaniac, διάβαζα πολύ. Διάβασα όλα τα έργα του Ντοστογιέφσκι. Τώρα διαβάζω την Άννα Καρένινα του Leo Tolstoy, του οποίου το “Πόλεμος και Ειρήνη” μου άρεσε φοβερά. Υπάρχει μεγαλύτερη παράδοση στην συγγραφή, και μου αρέσει να διαβάζω Joyce and Proust. Πολλά από τα πράγματα που χρησιμοποιούν οι συγγραφείς στα βιβλία τους είναι φανταστικά. Προσπαθώ να δω πως μπορώ να μεταφράσω αυτό στις ταινίες μου.

Γιατί όλοι οι πρωταγωνιστές σου είναι γυναίκες; Πιστεύεις ότι είσαι σε επαφή με τη θηλυκή σου πλευρά;  Ίσως. Θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να δώσεις τα ίδια πράγματα σε έναν άντρα πρωταγωνιστή. Επίσης είναι fan του Carl Dreyer. Έχει πάντα γυναίκες πρωταγωνίστριες στις ταινίες του.

Σε τι δουλεύεις τώρα; Δεν ξέρω. Το πρόβλημα είναι ότι είναι πολύ εύκολο να χρηματοδοτήσεις κάτι για τηλεοπτική σειρά, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν αυτός είναι ο τρόπος για να προχωρήσω.