Κάννες και Βενετία, κατά της λογοκρισίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Κάννες και Βενετία, κατά της λογοκρισίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan

Ειδήσεις, Φεστιβάλ | 17-3-2015 |

Ο διευθυντής του Φεστιβάλ των Καννών, Thierry Fremaux, ο αντίστοιχος του Φεστιβάλ Βενετίας, Alberto Barbera και σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων οι Apichatpong Weerasethakul, Tsai Ming Liang και η οικογένεια Makhmalbaf, δημοσιοποίησαν τις θέσεις τους υπέρ του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Busan (BIFF) στη Νότιο Κορέα, το οποίο αντιτίθεται στη λογοκρισία που του επιβάλλεται.

Την προηγούμενη χρονιά, η διεύθυνση του φεστιβάλ, αρνήθηκε το αίτημα του δημάρχου, Seo Byeong-soo, για να διαγραφεί από το πρόγραμμα ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με ένα ατύχημα πλοίου, το “The Truth Shall Not Sink With The Sewol”, αλλά φέτος η απαίτηση του είναι ακόμα μεγαλύτερη, και ίσως πιο παράλογη. Απαιτεί να παραιτηθεί από τη θέση του, ο φετινός διευθυντής του φεστιβάλ, ο σκηνοθέτης Lee Yong-kwan.

Ο Fremaux δήλωσε σχετικά: “Το γεγονός μας προκαλεί αποβλάκωση και θλίψη. Ο Lee Yong-kwan και το φεστιβάλ του Busan, είναι δύο ονόματα που χαίρουν εκτίμησης στον κόσμο των φεστιβάλ. Το BIFF είναι ένα φεστιβάλ που θυμίζει το δικό μας, και με το οποίο μπορούμε να συνεργαστούμε. Ένα σπουδαίο φεστιβάλ, είναι ένα ανεξάρτητο φεστιβάλ. Ένα σπουδαίο φεστιβάλ, είναι ένα φεστιβάλ που έχει την εξουσία του προγράμματός του. Και ένα σπουδαίο φεστιβάλ, είναι ένα φεστιβάλ που είναι ελεύθερο. Και φυσικά η ελευθερία της έκφρασης και η ανεξαρτησία του προγραμματισμού, είναι πράγματα που μπορούν να μας κάνουν να υποφέρουμε, αλλά και να σκεφτόμαστε. Και είναι σημαντικό, όταν ένας καλλιτέχνης δημιουργεί μία ταινία, ένας υπεύθυνος προγράμματος να μπορεί να το δείξει σε ένα φεστιβάλ. Είναι απαράδεκτο, αρχές εκτός των φεστιβάλ να μπορούν να επηρεάσουν την οπτική των εργασιών ενός φεστιβάλ. Είναι καθαρά απόφαση της διοργάνωσης τι είναι καλό, και τι όχι.”

dsc_2101_resize_copy2

Thierry Fremaux

Ο Fremaux επικαλέστηκε το παράδειγμα του Michael Moore, με το Fahrenheit 911, το οποίο είχε βραβευθεί με Χρυσό Φοίνικα: “Ήταν ένα καθαρά πολιτικό φιλμ. Δεν άσκησε πολιτική το φεστιβάλ των Καννών. Ο Michael Moore πήρε πολιτική θέση. Δεν έκανε λάθος το BIFF να προβάλει το “The Truth Shall Not Sink With The Sewol”. Ήταν δικαίωμά του να προβάλει μία ταινία που υπάρχει. Και μετά από την προβολή, η δημοκρατία και η ανταλλαγή ιδεών θα μπορούσαν να λάβουν χώρα. Και μόνο ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ μπορεί να πετύχει κάτι τέτοιο.”

Συνεχίζοντας χρησιμοποίησε ένα παράδειγμα από την ιστορία των Καννών, για να υπερθεματίσει την αναγκαιότητα της ελευθέριας: “Στο Φεστιβάλ των Καννών το 2008, προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ των σκιτσογράφων του Charlie Hebdo “It’s Hard Being Loved by Jerks”, την περίοδο που εκείνοι ήταν στα δικαστήρια. Τώρα όλοι αυτοί είναι νεκροί. Εκτελέστηκαν. Και στο φεστιβάλ φέτος, θα προβάλλουμε ξανά την ταινία. Επειδή είναι σημαντική, επειδή συμβάλλει στη δημοκρατία, επειδή συμβάλλει στο πιο επίκαιρο επιχείρημα της εποχής, για το πως μπορούμε να ζήσουμε όλοι μαζί.” 

Για να καταλήξει: “Κάποιες φορές οι καλλιτέχνες και οι κινηματογραφιστές, δημιουργούν δύσκολες ταινίες, ταινίες που πονάνε, παρ’ όλα αυτά, πρέπει να τις προβάλλουμε και να τις δεχόμαστε, επειδή μόνο έτσι θα προχωρήσουμε. Το Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, απόλυτα και καθ’ ολοκληρία, θα υποστηρίξει το BIFF και τον Κο. Lee.”

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι υπόλοιπες επιστολές, καθώς ο δήμαρχος του Busan χρησιμοποιεί σαν δικαιολογία για την παραίτηση του Lee, την καριέρα του σαν σκηνοθέτη.

Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά, και τις υπόλοιπες επιστολές, εδώ. 

Διαβάστε περισσότερα για: