Πόσα θέλετε για να πείτε έναν καλό λόγο για την ταινία μας; – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Πόσα θέλετε για να πείτε έναν καλό λόγο για την ταινία μας;

Απόψεις, Ειδήσεις | 11-8-2014 |

Πρόσφατα διαβάσαμε εδώ ότι υπάρχει ξένη ιστοσελίδα που προσφέρει κριτικές ταινιών επί πληρωμή (!) και πριν λίγες μέρες διαβάσαμε ότι υπεύθυνος marketing ταινίας με τίτλο “Believe me” που πρόκειται να βγει στις αίθουσες απευθύνθηκε σε σινε-κριτικό μεγάλου site διεθνούς εμβέλειας, προτείνοντάς του να γράψει μια (θετική) κριτική που θα αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της ταινίας. Προθυμοποιήθηκε μάλιστα να πληρώσει τον κριτικό 10 cents κάθε φορά που κάποιος αναγνώστης θα επισκεπτόταν τη σελίδα με την κριτική.

Οι απόψεις επί του θέματος διίστανται. Από τη μία, σκέφτεσαι ότι εντάξει, δεν έγινε και τίποτα. Ότι αυτό είναι απλώς μία ακόμα προσπάθεια προώθησης μιας ταινίας που αντί να ανατεθεί σε κάποια διαφημιστική εταιρία, ανατίθεται σε έναν κριτικό, που στο κάτω κάτω, δουλειά του είναι να πληρώνεται για να λέει και να γράφει την άποψή του. Από την άλλη, όλο αυτό δημιουργεί μία σύγχυση. Αρχικά για τις σχέσεις ανάμεσα στον κόσμο της παραγωγής μιας ταινίας και στον κόσμο της κριτικής της. Ξαφνικά (ή όχι και τόσο ξαφνικά;) βλέπουμε ότι υπάρχει μεταξύ τους άμεση επικοινωνία, ή τουλάχιστον ότι μπορεί να υπάρξει αν αυτό είναι επιθυμητό. Αυτό μας βάζει σε σκέψεις για την αντικειμενικότητα και την αξιοπιστία των κρίσεων επί ταινιών που λαμβάνονται υπ’όψιν πολύ σοβαρά από μερίδα του κοινού. Ποια η θέση του κριτή; Απέναντι, δίπλα ή πίσω από το έργο; Κι αν δηλαδή πρόκειται για μια καλή ταινία, ποιος άλλος θα ήταν καταλληλότερος να την προωθήσει αν όχι ένας σινε-κριτικός;

Καλά όλα αυτά. Αλλά κατά τη γνώμη μου, φαίνεται ότι στη συζήτηση μας διαφεύγει ένας βασικός παράγοντας. Ο χρόνος. Η κριτική είναι μια γνώμη. Μια γνώμη δεν μπορεί να είναι δίκαιη ή άδικη, σωστή ή λάθος, παρά μόνο μια υποκειμενική θεώρηση του αντικειμένου.  Σύμφωνοι. Πότε όμως; Πότε μπορεί να συσταθεί μια τέτοιου είδους θεώρηση; Μόνο μετά. Μετά τη θέαση της ταινίας, μπορώ να πω τη γνώμη μου γι’αυτήν χωρίς τύψεις. Όμως αν γίνει μετά, τότε δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το όφελος του έργου στο πλαίσιο μιας καμπάνιας μάρκετινγκ, παρά μόνο ανεπίσημα, ως ενίσχυση των εντυπώσεων που ήδη έχουν αρχίσει να σχηματίζονται στο κοινό.

Που καταλήγουμε; Δεν μπορώ να σε πάρω από το χέρι και να σου δείξω το νόημα της καλής κριτικής. Προβληματισμούς έχω μόνο. Ελπίζω απλώς να σε έβαλα σε σκέψεις και την επόμενη φορά που θα διαβάσεις μια κριτική (η οποία μπορεί να είναι απολύτως τίμια, δε λέω ) μην την πάρεις πάρα πολύ σοβαρά. Δες μόνος σου και κρίνε εσύ για σένα. Άλλωστε οι άνθρωποι είμαστε τόσο διαφορετικοί για να έχουμε παρόμοιες απόψεις.