Adapted: Το κορίτσι με το τατουάζ – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Adapted: Το κορίτσι με το τατουάζ

Adapted | 13-7-2014 |

Καταρχήν λίγο ιστορία. Η σειρά βιβλίων Millenium του Σουηδού Stieg Larsson είναι από τις πιο επιτυχημένες σειρές βιβλίων της τελευταίας δεκαετίας. Η σειρά έχει τρία βιβλία: “Το κορίτσι με το τατουάζ” (κάπου ένας δράκος χάθηκε στην Ελληνική μετάφραση από το “The Girl with the Dragon Tattoo”), “Το κορίτσι που έπαιζε με την φωτιά” και “Το κορίτσι στη φωλιά της σφίγγας”. (Εντάξει οκ αν πάρουμε και του πρωτότυπους Σουηδικούς τίτλους τότε και στα Αγγλικά και στα Ελληνικά τα έχουν διαλύσει όλα – αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα).

Ο Stieg Larsson ήταν Σουηδός δημοσιογράφος και συγγραφέας. Ο Larsson ήταν ένας δημοσιογράφος και εκδότης ενός περιοδικού παρόμοιο σε σκοπό και περιεχόμενο με το Millenium, περιοδικό στο οποίο δουλεύει ο Michael Bloomkvist, πρωταγωνιστής των βιβλίων του. Πολλοί λένε ότι ο Bloomkvist είναι το λογοτεχνικό alter ego του Larsson, μιας και ο ίδιος ήταν ένας δημοσιογράφος που τα έβαζε με τα μεγάλα συμφέροντα και είχε ανοιχτή κόντρα με την ακροδεξιά της Σουηδίας. Μάλιστα το πρώτο του βιβλίο “Extreme Right” που δημοσιεύτηκε το 1991, επικεντρωνόταν στις παράνομες και ρατσιστικές ενέργειες του ακροδεξιού κόμματος της Σουηδίας. Ο Larsson συνέχισε την δράση του ερευνώντας τα κακώς κείμενα της ακροδεξιάς και των μεγάλων συμφερόντων ενώ για πολλά χρόνια δεχόταν απειλές από αγνώστους για την δημοσιογραφική του δράση.

The-Mysteries-of-Stieg-Larrson

Ο Larsson έδωσε για έκδοση τα τρία βιβλία της σειράς Millenium το 2004 με τα βιβλία να δημοσιεύονται το 2005, 2006 και 2007. Λίγο μετά την παράδοση των βιβλίων στον εκδότη του, στις 9 Νοέμβρη του 2004, ο Larsson πέθανε από καρδιακή προσβολή, αφού είχε ανέβει 7 ορόφους σκάλες καθώς το ασανσέρ για το γραφείο του ήταν χαλασμένο. Ο θάνατός του σε ηλικία μόλις 50 χρόνων και δεδομένου του ότι δεν είχε σχετικό ιστορικό έφερε πολλά ερωτηματικά σχετικά και με τις απειλές που δεχόταν ο συγγραφέας. Η δράση του Larsson έχει εμπνεύσει βιβλία για τον ίδιο και την ζωή του που θα μπορούσαν κι αυτά κάλλιστα να γίνουν ταινία… Μετά τον θάνατό του τα δικαιώματα των βιβλίων του, που έγιναν τεράστια παγκόσμια επιτυχία με πάνω από 30 εκατομμύρια αντίτυπα να πωλούνται, πήγαν στην οικογένειά του, με την οποία δεν είχε ιδιαίτερες σχέσεις όντας μαλωμένος για αρκετά χρόνια. Η Eva Gabrielsson, η σχέση του Larsson για πολλά χρόνια, δεν πήρε ούτε δεκάρα από τα κέρδη του Larsson, ενώ το μόνο που διαθέτει η ίδια είναι το laptop του συγγραφέα στο οποίο βρίσκεται το κείμενο-προσχέδιο για το τέταρτο βιβλίο της σειράς. Στο μεταξύ η εταιρία που έχει τα δικαιώματα των βιβλίων προσέλαβε άλλον συγγραφέα για να γράψει ένα τέταρτο βιβλίο στην σειρά που δεν σχετίζεται καθόλου με τον Larsson, με την Gabrielsson να διαμαρτύρεται.

Επειδή έχω διαβάσει και τα τρία βιβλία της σειράς, θα μπορούσα να μιλάω για ώρες, ωστόσο για όποιον δεν τα έχει διαβάσει να πω ότι το δεύτερο βιβλίο αναφέρει σε ένα σημείο την Ελληνική Αστυνομία, φυσικά ως παράδειγμα αυθαιρεσίας και βιαιότητας. Πάμε όμως στο πρώτο βιβλίο που χωρίζεται σε δύο παράλληλες ζωές. Η πρώτη είναι αυτή του Bloomkvist, του δημοσιογράφου που αναφέραμε και πριν, ο οποίος στην αρχή του βιβλίου βρίσκεται σε δύσκολη θέση καθώς έχει καταδικαστεί για ένα λανθασμένο δημοσίευμα ενάντια σε έναν επιχειρηματία. Ο Bloomkvist θα αποφασίσει να απομακρυνθεί από το περιοδικό και να πάει στην βόρεια Σουηδία, όπου ένας άλλος επιχειρηματίας του έχει προτείνει να μείνει μαζί του για έναν χρόνο και ερευνήσει την μυστηριώδης εξαφάνιση της ανιψιάς του Χάριετ πριν από πάνω από τρεις δεκαετίες. Η δεύτερη είναι αυτή της  Lisbeth Salander, μιας χάκερ με τατουάζ και σκουλαρίκια σε όλο της το σώμα, με ένα ένα ιδιαίτερο τρόπο έκφρασης και ενώ όλη η κοινωνία την θεωρεί αντικοινωνική, με τα δικαστήρια να την έχουν υπό καθεστώς ανηλίκου, με έναν δικηγόρο να ελέγχει τα έσοδα και τα έξοδά της. Δεν θα γράψω κάτι περισσότερο για το βιβλίο, για να μην κάνω spoiler, πρόκειται όμως από τα καλύτερα βιβλία μυστηρίου των τελευταίων χρόνων.

girl_with_the_dragon_tattoo08

Το βιβλίο έχει μεταφερθεί δύο φορές μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο. Η πρώτη φορά ήταν στα Σουηδικά, στις ταινίες που έκαναν την Noomi Rapace, μεγάλη star. Η Rapace ήταν πάρα πολύ στις τρεις ταινίες της σειράς και οι ταινίες, αν τις δούμε σαν ανεξάρτητες με το βιβλίο δημιουργίες, είναι επίσης πολύ καλές. Και εδώ ερχόμαστε στο σημείο που με προβλημάτιζε πιο πολύ όταν ξεκινούσαμε την στήλη Adapted (πατήστε για να δείτε όλα τα άλλα άρθρα της στήλης).

Με όσα βιβλία έχω διαβάσει και έχω δει αργότερα τις ταινίες τους, έχω το πρόβλημα ότι πάντα βρίσκω το βιβλίο καλύτερο. Αυτό συμβαίνει λίγο πολύ με όλους μας, όμως με εμένα συμβαίνει τόσο που δεν μπορώ να ευχαριστηθώ την ταινία. Βλέπετε όταν κάποιος διαβάζει ένα βιβλίο περιπέτειας – μυστηρίου πιστεύω ότι εκείνη την ώρα έχει μπροστά του ένα σενάριο και ο ίδιος είναι ο σκηνοθέτης στην ταινία που προβάλλεται στο μυαλό του. Έτσι όταν κάποιος άλλος πάρει την κάμερα του μυαλού μας, πετσοκόψει το σενάριο που αγαπήσαμε, και κάνει μια ταινία δικιά του, τότε είναι δύσκολο να μας αρέσει η ταινία του σε σχέση με την δικιά μας.

Αυτό ακριβώς έπαθα με τις Σουηδικές ταινίες που τις είδα αμέσως μετά από όταν τέλειωσα τα βιβλία. Το σενάριο των ταινιών είναι μεν καλογραμμένο, έχει όμως αλλάξει το μισό βιβλίο. Και όταν λέω αλλάξει, δεν έχει απλά παραλείψει σημεία που θεωρούσα σημαντικά, αλλά για να γεφυρώσει το χάσμα των σημείων που έπρεπε να κοπούν έχει αλλάξει και κάποια χαρακτηριστικά σημεία που κορύφωναν το μυστήριο και ήταν σημαντικά ακόμη και στην λύση του. Θέλω να κρατήσω το άρθρο spoiler-free συνεπώς δεν θα μπω σε λεπτομέρειες, όμως όποιος έχει διαβάσει το βιβλίο καταλαβαίνει.

girldragontatto

Και έρχεται λίγα χρόνια μετά ο David Fincher, με την δική του έκδοση του Girl with the Dragon Tattoo και την Rooney Mara σαν πρωταγωνίστρια. Οι ενστάσεις στην αρχή πάμπολλες. Πως ένα γλυκό κορίτσι σαν την Rooney Mara θα μεταμορφωνόταν στην σκληρή Lisbeth Salander. (δείτε και την φώτο κάτω με το πριν και το μετά της Mara).

rooney_cinefreaks

Οι επιφυλάξεις συνεχίστηκαν όταν είδαμε την γυμνόστηθη Mara στο poster της ταινίας που προκάλεσε κάποιες αντιδράσεις, ενώ – ας το παραδεχτούμε – στόχο είχε απλά να προξενήσει το ενδιαφέρον καθώς ως γνωστόν το γυμνό πουλάει. Η Μara αλλά και όλη η ταινία του Fincher μας διέψευσε παταγωδώς. O Fincher παρά τις αρχικές πληροφορίες περί του αντιθέτου δεν μετέφερε την ταινία στην Αμερική και έτσι οι ήρωες βρίσκονταν όπως και στο βιβλίο στην Σουηδία. Η γλώσσα βέβαια ήταν τα αγγλικά. Η Rooney Μara μεταμορφώθηκε εντυπωσιακά σε εμφάνιση, φωνή αλλά και γενικότερη παρουσία, ενώ λίγο αργότερα έγινε υποψήφια και για Oscar για τον ρόλο της, όπου έχασε από την μεγάλη Meryl Streep και το Iron Lady.

Αν και πολύ ακόμη επιμένουν ότι η Σουηδική βερσιόν της ταινίας ήταν καλύτερη έχοντας διαβάσει το βιβλίο, δεν θα μπορούσα να διαφωνήσω περισσότερο. Σεναριακά η ταινία του Fincher είναι πολύ πιο κοντά στο βιβλίο, το μυστήριο είναι μεγαλύτερο, αρκετές σκηνές που κόπηκαν από την Σουηδική ταινία εδώ υπήρξαν κανονικά και η ταινία ήταν ένα από τις καλύτερες ταινίες μυστηρίου που είδαμε στις αίθουσες τα τελευταία χρόνια.

Κλείνοντας να πούμε ότι το δεύτερο μέρος της ταινίας έχει σενάριο όμως η εταιρία παραγωγής που έχει τα δικαιώματα δεν φαίνεται πολύ θερμή στο να γίνει η δεύτερη ταινία. Η Rooney Μara πάντως περιμένει πως και πως να γυρίσει στο ρόλο της Salander. Ίδωμεν…

Θυμηθείτε και το trailer της ταινίας του Fincher: