Αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: «Οι Καλύτερες Ταινίες της Σεζόν» – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: «Οι Καλύτερες Ταινίες της Σεζόν»

Προβολές | 28-5-2014 |

Με μία αναδρομή στις καλύτερες ταινίες που προβλήθηκαν τη χρονιά που πέρασε, ολοκληρώνεται η φετινή κινηματογραφική σεζόν της Ταινιοθήκης στη Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα την προηγούμενη εβδομάδα παρουσιάστηκε η θεματική με τίτλο Best Of Vol #1 με την προβολή τεσσάρων ταινιών και το χρονικό διάστημα από την Πέμπτη 29 Μαΐου έως και την Κυριακή 1 Ιουνίου, το Αφιέρωμα «Οι Καλύτερες Ταινίες της Σεζόν» ολοκληρώνεται με το Best Of Vol #2 και την προβολή επίσης τεσσάρων χαρακτηριστικών δημιουργιών.

Το Αφιέρωμα «Οι Καλύτερες Ταινίες της Σεζόν» – Best Of Vol #2 θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 29 Μαΐου έως και την Κυριακή 1 Ιουνίου, στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α’, Λιμάνι). Οι ταινίες που θα προβληθούν, είναι οι εξής:

Η Περιπέτεια (Ιταλία / Γαλλία – 1960)
Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή) (Ιαπωνία- 1953)
Συμφωνίες και Ασυμφωνίες (Η.Π.Α. – 1999)
Τα 13 Τριαντάφυλλα (Ισπανία / Γαλλία – 2007)

Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών του Αφιερώματος «Οι Καλύτερες Ταινίες της Σεζόν» – Best Of Vol #2 στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Πέμπτη, 29 Μαΐου
19:00 Τα 13 τριαντάφυλλα
21:30 Η περιπέτεια

Παρασκευή, 30 Μαΐου
19:00 Συμφωνίες και ασυμφωνίες
21:30 Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή)

Σάββατο, 31 Μαΐου
19:00 Η περιπέτεια
21:30 Συμφωνίες και ασυμφωνίες

Κυριακή, 1 Ιουνίου
19:00 Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή)
21:30 Τα 13 τριαντάφυλλα

Λίγα λόγια για τις ταινίες του Αφιερώματος:

Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης Y 01 - i peripeteia

Η Περιπέτεια
Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι
Με τους: Gabriele Ferzetti, Monica Vitti, Lea Massari
Παραγωγή: Ιταλία/Γαλλία – 1960, Ασπρόμαυρη, 140 λεπτά

Μια παρέα μεγαλοαστών ξεκινά για κρουαζιέρα. Ανάμεσά τους και η Κλαούντια, που προέρχεται από κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Στη διάρκεια της κρουαζιέρας η παρέα αποβιβάζεται σ’ ένα ξερονήσι – στην ηφαιστειογενή βραχονησίδα Lisca Bianca στο Αρχιπέλαγος των Αιολίδων νήσων, βόρεια της Σικελίας. Εκεί η Άννα, φιλενάδα του αρχιτέκτονα Σάντρο και φίλη της Κλαούντια, ξαφνικά εξαφανίζεται. Το ανεξήγητο συμβάν επιδρά καταλυτικά στους υπόλοιπους και κυρίως στην Κλαούντια (υπέροχη η Μόνικα Βίττι) και στον Σάντρο, οι οποίοι αρχίζουν μια αβέβαιη και εύθραυστη σχέση.

Η αγαπημένη “Περιπέτεια”, παραμένει η πιο ακραία αισθητική πρόταση του Αντονιόνι και αποτελεί το πρώτο μέρος της «τριλογίας της αποξένωσης», μέσα από την οποία ο σκηνοθέτης ιχνηλατεί την εσωτερική έρημο του ανθρώπου, την αδυναμία επικοινωνίας και την αλλοτρίωση του ατόμου στη σύγχρονη βιομηχανική κοινωνία. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το φιλμ υπήρξε και μία από τις δεδηλωμένες επιρροές και αγάπες του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης Y 02 - ugetsu monogatari

Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή)
Σκηνοθεσία: Κένζι Μιζογκούτσι
Με τους: Machiko Kyô, Mitsuko Mito, Kinuyo Tanaka, Masayuki Mori
Παραγωγή: Ιαπωνία – 1953, Ασπρόμαυρη, 96 λεπτά

Σ’ ένα χωριό της μεσαιωνικής Ιαπωνίας, η οποία σπαράζεται από εμφύλιους πολέμους, ο Γκεντζούρο, ένας φτωχός αγγειοπλάστης, ονειρεύεται καλλιτεχνική δόξα και πλούτη, ενώ ο γαμπρός του, Τομπέι, φιλοδοξεί να γίνει ένδοξος σαμουράι. Οι δυο τους, ξεκινούν για να πουλήσουν την πραμάτεια τους στην πόλη και ύστερα από διάφορες περιπλανήσεις και περιπέτειες, ο Τομπέι «γίνεται» όντως σαμουράι λέγοντας ψέματα ότι τάχα σκότωσε έναν στρατηγό του εχθρού. Ωστόσο όταν επιστρέφει στο σπίτι του βρίσκει τη γυναίκα του να εκπορνεύεται.

Εν τω μεταξύ, ο Γκεντζούρο υποκύπτει στη γοητεία της Ουακάσα, μιας πανέμορφης και μυστηριώδους πριγκίπισσας την οποία και ακολουθεί στο παλάτι της, για να ανακαλύψει, έκπληκτος, αργότερα ότι πρόκειται για ένα φάντασμα. Επιστρέφοντας και αυτός στο χωριό, συναντά ένα ακόμα φάντασμα, αυτό της γυναίκας του, η οποία στη διάρκεια της απουσίας του έχει δολοφονηθεί…

Ένα θρυλικό φιλμ που κατέχει περίοπτη θέση στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ας θυμηθούμε τι είχε γράψει χαρακτηριστικά ο Ερίκ Ρομέρ στο περιοδικό «Cahiers du Cinema», τχ. 80, Μάιος 1958:

«Το αριστούργημα του Μιζογκούτσι είναι το αριστούργημα του ιαπωνικού σινεμά και μία από τις ωραιότερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Πρόκειται για μια επιτομή όπου συγκλίνουν οι πιο αντίθετες τάσεις της τέχνης και οι πιο ποικίλες πηγές έμπνευσης. Από όποια οπτική γωνία κι αν τη δούμε, είναι ταυτόχρονα αυτό κι εκείνο και κάτι ακόμα και όλα συνυπάρχουν αρμονικά. Είναι ο ελληνικός μύθος της Οδύσσειας και την ίδια στιγμή και ο κελτικός μύθος του Λανσελότου, ένα από τα ωραιότερα έπη περιπέτειας και τρελού έρωτα, ένα από τα φλογερότερα άσματα που έχουν γραφτεί ποτέ, προς τιμήν της αυταπάρνησης και της πίστης, ένας ύμνος στην Ενότητα και ταυτόχρονα στην ετερογενή ποικιλία των φαινομένων… Δεν υπάρχει τίποτα περιττό στην ταινία αυτή. Η κάμερα ευαίσθητη και στον παραμικρό κόκκο ύλης, χρονοτριβεί στις καλαμιές και τα νερά, στα περίτεχνα χτενίσματα και στα στολίδια των γυναικών, με μια νωχελική ευχαρίστηση που διόλου δεν αποτρέπει την αποφασιστικότητα με την οποία οι μικρές κινήσεις της μηχανής μάς δείχνουν πόσο η μοίρα μας είναι δεμένη με τη Φύση… Όταν στην οθόνη εμφανίζεται η λέξη «Τέλος» με δυσκολία πιστεύουμε πως έχει περάσει κιόλας μιάμιση ώρα…»

Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης Y 03 - symfonies kai asymfonies

Συμφωνίες και Ασυμφωνίες (Η.Π.Α., 1999)
Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν
Με τους: Σον Πεν, Σαμάνθα Μόρτον, Ούμα Θέρμαν
Παραγωγή: Η.Π.Α. – 1999, Έγχρωμη, 95 λεπτά

Ο ΄Εμετ , ένας εκκεντρικός μουσικός της δεκαετίας του ’30, θεωρείται ως ένας από τους καλύτερους κιθαρίστες της τζαζ στον κόσμο. Στην προσωπική του ζωή όμως είναι ανεύθυνος, σπάταλος, αλαζόνας, αλκοολικός, αδιόρθωτος γυναικάς, δεινός τζογαδόρος, αλλά και έμπειρος προαγωγός. Σε επαγγελματικό επίπεδο, ο Ρέι αναγκάζεται ν’ αλλάζει διαρκώς τα μαγαζιά στα οποία εμφανίζεται, αφού οι ιδιοκτήτες τους είναι συνέχεια εξοργισμένοι από τη συμπεριφορά του, καθώς στην καλύτερη περίπτωση απλά αργεί, ενώ στη χειρότερη ή εμφανίζεται ήδη μεθυσμένος ή δεν εμφανίζεται καθόλου. Το μόνο που τον σώζει είναι το εκπληκτικό του ταλέντο στη μουσική. Ο Ρέι δεν αγαπά κανέναν άλλον εκτός από τον εαυτό του, ωστόσο όταν κάποια στιγμή στη διάρκεια μιας περιοδείας σε μια παράκτια πόλη θα συνδεθεί με τη Χάτι, μια κωφάλαλη κοπέλα που λατρεύει τόσο τον ίδιο όσο και τη μουσική του, η ζωή του θα πάρει μια απρόβλεπτη τροπή…

Η μεγάλη αγάπη του Γούντι Άλεν για τη μουσική τζαζ και η ικανότητά του να σκηνοθετεί βιογραφίες φανταστικών προσώπων, συνδυάζοντας τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ, (όπως στο φιλμ Ζέλιγκ), βρίσκονται στη βάση αυτής της γεμάτης μουσικής, θαυμάσιας κωμωδίας. Η ταινία οφείλει πολλά στην εξαιρετική ερμηνεία του Σον Πεν και είναι ένας έμμεσος φόρος τιμής στον σπουδαίο κιθαρίστα της τζαζ, τον τσιγγάνο, βελγικής καταγωγής, Τζάνγκο Pάινχαρντ.

Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης Y 04 - ta 13 triantafulla

Τα 13 Τριαντάφυλλα
Σκηνοθεσία: Εμίλιο Μαρτίνεθ Λάθαρο
Με τους: Pilar López de Ayala, Verónica Sánchez, Gabriella Pession
Παραγωγή: Ισπανία/Γαλλία – 2007, Έγχρωμη, 100 λεπτά

Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Μετά τη νίκη των φρανκικών στρατευμάτων το 1939 στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, ο Φράνκο υπόσχεται ότι θα τιμωρηθούν μόνο όσοι από τους αντιπάλους έχουν «ματωμένα χέρια». Δεκατρείς γυναίκες μεταξύ 18 και 29 ετών οι οποίες δεν είχαν διαπράξει κανένα έγκλημα, συλλαμβάνονται με την κατηγορία της ανταρσίας και καταδικάζονται σε θάνατο.

Πριν από την συγκεκριμένη ταινία του Εμίλιο Μαρτίνεθ Λάθαρο (η ταινία του “Οι Λέξεις του Μαξ” βραβεύτηκε με την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1978), το ιστορικό αυτό γεγονός είχε κινήσει το ενδιαφέρον και άλλων δημιουργών. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το 2003 ο Χεσούς Φερέρο έγραψε το βιβλίο «Τα Δεκατρία Τριαντάφυλλα», κι ένα χρόνο μετά, η Βερόνικα Βιχίλ και ο Χοσέ Μαρία Αλμέλα σκηνοθέτησαν ένα ντοκιμαντέρ για τα γεγονότα με τίτλο “Να μην Σβηστεί το Όνομά μου από την Ιστορία”, που ουσιαστικά είναι οι τελευταίες λέξεις μίας από τις καταδικασμένες γυναίκες.

Την ίδια χρονική περίοδο ο δημοσιογράφος Κάρλος Φονσέκα έγραψε το βιβλίο «Δεκατρία Κόκκινα Τριαντάφυλλα» και ο Χουλιάν Φερνάντεθ ντελ Πόθο το ποίημα «Αφιέρωμα σε Δεκατρία Τριαντάφυλλα». Επίσης, η δημοσιογράφος και συγγραφέας Άνχελες Λόπεθ δημοσίευσε το 2006 το βιβλίο «Μαρτίνα, το Τριαντάφυλλο Αριθμού Δεκατρία», ενώ το έργο της ομάδας χορού «Αριερίτος» με τίτλο «13 Τριαντάφυλλα» βραβεύτηκε το 2007 με τα Βραβεία Μαξ των Θεατρικών Τεχνών για την καλύτερη χορογραφία και την καλύτερη παράσταση χορού.

Για την πειστικότητα και την αληθοφάνεια της ταινίας ο σκηνοθέτης έπρεπε να βρει τρόπο να ζωντανέψει μια Μαδρίτη που δεν υπάρχει πια. Έτσι, στο επίπεδο της σκηνογραφίας συνδύασε σύγχρονα σημεία της πόλης με ψηφιακές εικόνες. Τα εσωτερικά που βλέπουμε έχουν δημιουργηθεί από το μηδέν ή έχουν γίνει μέσα σε κατάλληλα κτίρια, πάντα με βάση φωτογραφικό και αρχειακό υλικό. Το αποτέλεσμα είναι η εικόνα να έχει μια απαλή τονικότητα που παραπέμπει σ’ εκείνη των ασπρόμαυρων φωτογραφιών της εποχής…

Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, cinematheque@filmfestival.gr)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.

Το Κινηματογραφικό Αφιέρωμα, «Οι καλύτερες ταινίες της σεζόν» – Best Of Vol #2, από την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 29 Μαΐου έως και την Κυριακή 1 Ιουνίου, στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι).

Διαβάστε περισσότερα για: