Οι γυναίκες δημιουργοί συνεχίζουν εκτός μεγάλων παραγωγών του Χόλιγουντ – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Οι γυναίκες δημιουργοί συνεχίζουν εκτός μεγάλων παραγωγών του Χόλιγουντ

Απόψεις, Ειδήσεις | 8-5-2014 |

Νέα μελέτη δείχνει της γυναίκες να έχουν ικανοποιητική συμμετοχή στις ανεξάρτητες παραγωγές, παραμένοντας όμως ακόμα, σε σημαντικό βαθμό, εκτός των μεγάλων χολιγουντιανών παραγωγών.

Μόλις το 26% των ρόλων πίσω από τις κάμερες (σκηνοθετών, παραγωγών, συγγραφέων, μοντέρ) στις ταινίες μεγάλου μήκους που εμφανίστηκαν σε κορυφαία φεστιβάλ κατά το προηγούμενο έτος, καλύφθηκε από γυναίκες, σύμφωνα με την έρευνα ‘Ανεξάρτητες Γυναίκες’ (Independent Women), υπό την αιγίδα του Κέντρου Μελέτης Γυναικών σε Τηλεόραση και Κινηματογράφο του Πανεπιστημίου του San Diego.

Από τις ταινίες που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη, μόνο το 23% έχει σκηνοθετηθεί από γυναίκα δημιουργό. Από τις ταινίες αυτές, το 28% ήταν ντοκιμαντέρ, ενώ το 18% ήταν αφηγηματικού χαρακτήρα, υποστηρίζει η Martha Lauzen, διευθύντρια του κέντρου.

Κατά την ίδια περίοδο, μόλις το 6% των ταινιών των μεγάλων κινηματογραφικών στούντιο είχαν γυναίκα σκηνοθέτη. Από τις ταινίες του φετινού καλοκαιρινού box-office, μόνο μία, το Jupiter Ascending, έχει σκηνοθετηθεί από γυναίκα, τη Lana Wachowski, που το συν-σκηνοθέτησε μάλιστα με τον αδερφό της.

Η Cate Blanchett, παραλαμβάνοντας το Όσκαρ Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας

Η Cate Blanchett, παραλαμβάνοντας το Όσκαρ Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας

«Αυτό για μένα είναι εκπληκτικό,» λέει η Lauzen. «Τα ποσοστά είναι σοκαριστικά χαμηλά. Η βιομηχανία του κινηματογράφου έχει προφανώς κάποιο πρόβλημα με τις γυναίκες.»

Οι ταινίες ανεξάρτητης παραγωγής, που συνήθως έχουν χαμηλότερους προϋπολογισμούς από αυτές του Χόλιγουντ, έχουν κρατήσει την πόρτα σταθερά μισάνοιχτη στις γυναίκες, αν όχι εντελώς ανοιχτή. Τα αποτελέσματα, που βασίστηκαν σε περισσότερα από 9.000 φιλμ σε 23 κινηματογραφικά φεστιβάλ από το Μάρτιο του 2013 έως τον Απρίλιο του 2014, ήταν παρόμοια με μια προηγούμενη μελέτη που διενεργήθηκε το 2011-2012. Το ποσοστό 26% ήταν μια μικρή πρόοδος από το 24% που καταγράφηκε το 2008-2009.

Ωστόσο, το Hollywood παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό κλειστό για τις γυναίκες, τουλάχιστον τις γυναίκες σκηνοθέτιδες, με μόνη ίσως εξαίρεση την Kathryn Bigelow, που σκηνοθέτησε το  The Hurt Locker (2008) και το Zero Dark Thirty (2012). «Τα κινηματογραφικά στούντιο φαίνεται να έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα με το να παραδώσουν τα ηνία σε μια γυναίκα», λέει η Lauzen.

Η Lauzen αμφισβήτησε την αισιοδοξία της Amy Pascal, συν-προέδρου της Sony Pictures Entertainment, η οποία δήλωσε πρόσφατα ότι ο ρόλος των γυναικών εντός και εκτός της οθόνης σε ταινίες όπως το Gravity, το Hunger Games, το Frozen και το The Heat έδειξαν ότι τα πράγματα τείνουν να αλλάζουν.

Μια ξεχωριστή έρευνα του Κέντρου Μελέτης Γυναικών σε Τηλεόραση και Κινηματογράφο, που πραγματοποιήθηκε νωρίτερα τον ίδιο χρόνο, έδειξε ότι στο top 100 των εγχώριων φιλμ των ΗΠΑ, οι γυναίκες αποτελούσαν το 15% των πρωταγωνιστών, το 29% των βασικών χαρακτήρων και το 30% των ομιλούντων χαρακτήρων. Πρόκειται για ένα βαθμό περιθωριοποίησης, σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητο από το 1940.

Η ηθοποιός Cate Blanchett αναφέρθηκε στο θέμα τον περασμένο Μάρτιο, κατά την παραλαβή του Όσκαρ Καλύτερης Γυναικέιας Ερμηνείας για το ρόλο της στην ταινία του Woody Allen, Blue Jasmine, στη φετινή τελετή απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου:

«Όσοι από εμάς στη βιομηχανία του σινεμά εξακολουθούν ανόητα να είναι προσκολλημένοι στην ιδέα ότι οι ταινίες με τις γυναίκες στο κέντρο είναι εξειδικευμένη εμπειρία – δεν είναι. Το κοινό θέλει να τις δει και, στην πραγματικότητα, κερδίζουν χρήματα. Ο κόσμος είναι στρογγυλός!»

Επίσης, διαβάστε για το σεξισμό του Χόλιγουντ εδώ, εδώ και εδώ.

Διαβάστε περισσότερα για: , ,