Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών προσφεύγει δικαστικά κατά της ΝΕΡΙΤ – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών προσφεύγει δικαστικά κατά της ΝΕΡΙΤ

Ειδήσεις | 7-5-2014 |

Με την έναρξη της λειτουργίας του νέου ραδιοτηλεοπτικού φορέα η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών προσφεύγει δικαστικά κατά της ΝΕΡΙΤ σχετικά με τη διαδικασία επιλογής τηλεοπτικών εκπομπών, διαμαρτυρόμενη για έλλειψη αντικειμενικότητας και αδιαφάνεια, και ζητάει συνάντηση με το νέο πολιτικό προϊστάμενο της ΝΕΡΙΤ προκειμένου να εξασφαλιστεί η διαφάνεια και η τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών στις προμήθειες και στην εν γένει λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης.

Η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών (Ε.Ε.Σ.), που αποτελεί την καλλιτεχνική και επαγγελματική ένωση των σκηνοθετών του Κινηματογράφου, του Θεάτρου και της Τηλεόρασης από το έτος 1974, και σήμερα απαριθμεί πολλές εκατοντάδες μέλη, με αίτησή της ασφαλιστικών μέτρων κατά της ΝΕΡΙΤ αμφισβητεί τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την επιλογή τηλεοπτικού προγράμματος κατόπιν της «Κατεπείγουσας πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος Παραγωγών / Δημιουργών (Π1) – Α’ Φάση», και ζητά αφενός να ανασταλεί προσωρινώς η περαιτέρω διαδικασία της ένταξης των είκοσι εκπομπών που εγκρίθηκαν στο πρόγραμμα της ΝΕΡΙΤ και αφετέρου να χορηγηθούν προς την ΕΕΣ αντίγραφα των εγγράφων εισηγήσεων των επιτροπών που επελήφθησαν της επιλογής. Το αίτημα χορήγησης προσωρινής διαταγής επί τη βάσει της ως άνω αίτησης ασφαλιστικών μέτρων της Ε.Ε.Σ. κατά της ΝΕΡΙΤ συζητείται ενώπιον του κ. Προέδρου Υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Αθηνών την Πέμπτη, 8 Μαΐου 2014.

Στη διαδικασία αυτή για την επιλογή εκπομπών για το τηλεοπτικό πρόγραμμα της ΝΕΡΙΤ που ξεκίνησε τον Ιανουάριο 2014 και προχώρησε με ρυθμούς κατεπείγοντος, υποβλήθηκαν -μέσα στις ελάχιστες ημέρες που είχαν στη διάθεσή τους οι ενδιαφερόμενοι δημιουργοί και παραγωγοί- περί τις 680 προτάσεις, από τις οποίες επελέγησαν είκοσι, με διαδικασίες εντελώς συνοπτικές, που δημιουργούν πολλά ερωτηματικά για το αν τηρήθηκαν οι αρχές της αμεροληψίας, της αντικειμενικότητας και της διαφάνειας. Μάλιστα, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΝΕΡΙΤ στις 29-1-2014 παρακάμφθηκε τελείως για τη συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής ο Κανονισμός Προμήθειας Ψηφιακού, Τηλεοπτικού και Ραδιοφωνικού Προγράμ­ματος της ΝΕΡΙΤ που είχε ψηφιστεί από το ίδιο Δ.Σ. μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα (στις 14-1-2014) και ανατράπηκαν πλήρως τα όσα όριζε η σχετική «Κατεπείγουσα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος» του Ιανουαρίου 2014, με αποτέλεσμα αντί για τον Γενικό Διευθυντή Περιεχομένου, ο οποίος έχει την αυτονόητη αρμοδιότητα και πρέπει να έχει τον «πρώτο λόγο» στο θέμα του προγράμματος, να ανατεθεί η διαδικασία της αξιολόγησης και επιλογής σε κάποιες ολιγομελείς επιτροπές, τα πρακτικά και το σκεπτικό των οποίων ουδέποτε δημοσιοποιήθηκαν, παρότι η Ε.Ε.Σ. το ζήτησε επίμονα. Η θετική όμως ή αρνητική κρίση μιας πρότασης που υποβάλλεται προς το δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται «συλλήβδην», αλλά είναι απαραίτητο να συνοδεύεται από επαρκή και αξιόπιστη τεκμηρίωση, ώστε να υπάρχει διαφάνεια και να μην δημιουργούνται αρνητικά σχόλια για το κύρος της ΝΕΡΙΤ.

Η κατάσταση βεβαίως αυτή, και η όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε, δεν συνάδει ούτε με τις κυβερνητικές εξαγγελίες που ακολούθησαν τη διακοπή λειτουργίας της ΕΡΤ περί του ότι η λειτουργία του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα θα ετίθετο πλέον σε νέες και υγιείς βάσεις, αλλά ούτε και με τις αυτονόητες υποχρεώσεις της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, που χρηματο­δοτείται με τα χρήματα του Ελληνικού λαού, να τηρεί τις αρχές της αντικειμενικότητας, της διαφάνειας και της αμεροληψίας. Προκαλεί πραγματική κατάπληξη το γεγονός ότι ήδη από την πρώτη φορά που η ΝΕΡΙΤ κίνησε τη διαδικασία για την επιλογή εκπομπών του τηλεοπτικού της προγράμματος κινήθηκε με τρόπο που δημιουργεί ακόμα και στον πιο καλόπιστο τρίτο την εντύπωση της προχειρότητας και της αδιαφάνειας (αφού με απόφαση του ΔΣ της ΝΕΡΙΤ καταργήθηκε στην ουσία ο κανονισμός προμήθειας προγράμματος και παρακάμφθηκε ο Γενικός Διευθυντής Προγράμματος), και που θέτει υπό αμφισβήτηση τόσο την ορθότητα των επιλογών της όσο και το σύννομο της διαδικασίας, καθώς θα έπρεπε η ΝΕΡΙΤ να ορίσει πρώτα τον Γενικό Διευθυντή Περιεχομένου (θέση που παρέμενε κενή επί μήνες), και στη συνέχεια εκείνος να εξετάσει τις προτάσεις, να μελετήσει τις εισηγήσεις των επιτροπών και να αποφανθεί σχετικά, τηρώντας απαρέγκλιτα τόσο τον κανονισμό προμήθειας προγράμματος όσο και τα υψηλά ποιοτικά κριτήρια που πρέπει να έχει το τηλεοπτικό πρόγραμμα.

Η δημόσια ραδιοτηλεόραση οφείλει να συμβάλλει στην ενημέρωση, τη μόρφωση και την ψυχαγωγία του κοινού με υψηλής ποιότητας αγαθά, και όχι με εύπεπτα προϊόντα μιας χρήσης. Κυρίως όμως η δημόσια ραδιοτηλεόραση οφείλει -σήμερα περισσότερο παρά ποτέ- να διοικείται με μεγαλύτερη συλλογικότητα, αυξημένη κοινωνική ευαισθησία, ξεκάθαρες στοχεύσεις και με συνετή και διάφανη διαχείριση των πόρων της. Γι΄ αυτό και η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών εκφράζει για μια ακόμα φορά τόσο τη διαφωνία της με τον τρόπο που έγινε η συγκεκριμένη επιλογή εκπομπών για το τηλεοπτικό πρόγραμμα της ΝΕΡΙΤ όσο και την ανησυχία της για τον τρόπο που φαίνεται να λειτουργεί -ήδη με την έναρξή του- ο νέος δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας της χώρας.

Η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών ζητάει συνάντηση με το νέο πολιτικό Προϊστάμενο της ΝΕΡΙΤ κο Σίμο Κεδίκογλου, προκειμένου εκείνος να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες και να κάνει τις δέουσες υποδείξεις στη διοίκηση της, η οποία -σημειωτέον- είχε διοριστεί από τον παραιτηθέντα Υπουργό κο Παντελή Καψή.

Πηγη