Συνέντευξη: Κωνσταντίνος Θάνος (Τη μάνα μου τη λένε Γιάννη) – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Συνέντευξη: Κωνσταντίνος Θάνος (Τη μάνα μου τη λένε Γιάννη)

Συνεντεύξεις | 29-1-2014 |

Ο Κωνσταντίνος Θάνος είναι ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης της web σειράς “Τη Μάνα μου τη λένε Γιάννη”. Δύσκολο το θέμα, ιδιαίτερο το μέσο, ανατρεπτικό και κεφάτο το αποτέλεσμα. Το τι ακριβώς έχει συμβεί μέσα στο μυαλό του δημιουργού, θα το μάθουμε ευθύς αμέσως!
Όταν έγραφες το σενάριο είχες εξ αρχής στο μυαλό σου πως θα είναι για μία σειρά που θα προβάλλεται μέσω διαδικτύου, ή αυτό προέκυψε στην πορεία;

Το σενάριο αρχικά γράφτηκε σε μορφή 30λεπτων επεισοδίων και στην συνέχεια προσαρμόστηκε σε 7λεπτα, με σκοπό να γυριστεί για το ιντερνετ. Στην εποχή που ζούμε ήταν πολύ δύσκολο να βρεθεί τηλεοπτική παραγωγή για να στηρίξει τη σειρά, οπότε είτε θα έπρεπε λοιπόν να περιμένει στο συρτάρι είτε να μη γίνει ποτέ. Αυτό που θέλει να πει η σειρά, πρέπει να το πει τώρα και όχι μετά από χρόνια. Το σενάριο θα έχανε τη δύναμή του αν η σειρά γυριζόταν αργότερα. Το πιο δύσκολο τελικά ήταν να προσαρμόσεις τα επεισόδια από 30 σε 7 λεπτά, πράγμα που αποδείχτηκε πολύ πιο δύσκολο από την αντίστροφη διαδικασία, όπως θα περίμενε κανείς.

σκηνοθετης μαζι με συνεργειο

Η ομάδα του Τη μάνα μου τη λένε Γιάννη μαζί με τον δημιουργό Κωνσταντίνο Θάνο

Κατά πόσο το μέσο προβολής επηρεάζει τη σκηνοθεσία; Τι γίνεται διαφορετικά από ότι αν παιζόταν στην τηλεόραση;

Πιστεύω ότι αισθητικά και θεματικά, η σειρά ισορροπεί έντεχνα ανάμεσα στην τηλεοπτική αισθητική και την ελευθερία που προσφέρει το διαδίκτυο. Ο πλουραλισμός του διαδικτύου είναι απελευθερωτικός και το έδαφος για πειραματισμό ανοικτό. Δύσκολα θα μεταφερόταν αυτούσιο το σενάριο στην τηλεόραση. Η σκηνοθεσία σειρών που προβάλλονται στο διαδίκτυο είναι συνήθως διεκπεραιωτική και αυτό συμβαίνει για να είναι χαμηλό το κόστος της παραγωγής. Στη δική μας δουλειά, βασικός στόχος όλων των συντελεστών ήταν να βγάλουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα τεχνικά, γι’ αυτό κάναμε τα γυρίσματα σε χρόνους στους οποίους γίνονται κανονικά για εβδομαδιαίες τηλεοπτικές σειρές διατηρώντας το ύφος της σκηνοθεσίας και την αισθητική της σειράς μας. Νομίζω ότι τα καταφέραμε.

Η οικογένεια που παρουσιάζεις διατηρεί στοιχεία της «ελληνικής οικογένειας» όπως την έχουμε στο μυαλό μας; Και αν ναι, ποια είναι αυτά;

Παρά την ιδιαιτερότητα του θέματος, η οικογένεια ως θεσμός προβάλλεται όπως ακριβώς την γνωρίζουμε μέσα από το ελληνικό πρότυπο. Τα μέλη της λειτουργούν ενωμένα κάτω από δύσκολες καταστάσεις, έχοντας στη συγκεκριμένη περίπτωση έναν και μοναδικό σκοπό: να ανακαλύψουν τη μητέρα που νόμιζαν ότι είχαν χάσει. Τρία αδέρφια, προερχόμενα από μια συντηρητική πατριαρχική οικογένεια, ψάχνουν τη μητέρα-Γιάννη. Παρατηρώντας πιο συγκεκριμένα, βλέπουμε έναν πατέρα που αποφασίζει, ερήμην της μητέρας, για την τύχη της οικογένειας, έναν γιο που ακολουθεί το επάγγελμα του πατέρα του, τον άλλο γιο να κάνει την επανάστασή του και μια καταπιεσμένη κόρη με σύνδρομα και φοβίες. Χαρακτήρες και συμπεριφορές που συναντάμε συχνά στην ελληνική οικογένεια.

Διάλεξες να προσεγγίσεις ένα θέμα (την αλλαγή φύλου) με πολύ χιούμορ και ευαισθησία. Πως έκανες τη συγκεκριμένη επιλογή και πόσο δύσκολο ήταν αυτό;

Χαίρομαι που αυτό είναι ευδιάκριτο. Οι ήρωες μας, βρίσκονται ανάμεσα σε δύο σοκαριστικά γεγονότα: η νεκρή μητέρα τους είναι ζωντανή και έχει αλλάξει φύλο. Δεν έχουν χρόνο να σκεφτούν για το δεύτερο. Προέχει η ανεύρεση της μητέρας τους . Η μάνα θα είναι πάντα μάνα ακόμα και αν έχει αλλάξει φύλο. Κάπως έτσι θα έπρεπε να το αντιμετωπίζει και η κοινωνίας μας. Η χρήση του σουρεαλισμού στο σενάριο και τη σκηνοθεσία επιτρέπουν να θίξεις θέματα και καταστάσεις με καυστικό τρόπο έτσι ώστε να μπορέσει ο θεατής να συνειδητοποιήσει ότι η δική μου φαντασία μπορεί και να μην απέχει μακριά από την δική του πραγματικότητα.

Ξέρουμε πως η μαύρη κωμωδία είναι από τα πιο δύσκολα είδη γιατί ισορροπεί σε λεπτούς άξονες. Ποια είναι η δική σου άποψη ως συγγραφέας;

Κατά τη γνώμη μου, η μαύρη κωμωδία ισορροπεί ανάμεσα στην πραγματικότητα και το σουρεαλισμό. Οι άξονες αυτοί είναι πάρα πολύ λεπτοί ως προς τη διαχείρισή τους. Η πρόκληση είναι κατά πόσο θέλει κάποιος συγγραφέας να “σπάσει” αυτούς τους άξονες για να γίνει πιο δεικτικός και καυστικός, έχοντας πάντα τον κίνδυνο να χάσει τις εκάστοτε ισορροπίες και να γίνει προσβλητικός απέναντι σε άτομα, ομάδες ανθρώπων, γεγονότα και θεσμούς.

Δείτε όλα τα επεισόδια της σειράς:

Επεισόδιο 1

Επεισόδιο 2

Επεισόδιο 3

Επεισόδιο 4

Επεισόδιο 5

Επεισόδιο 6

Επεισόδιο 7

Διαβάστε περισσότερα για: ,