Haywire – Steven Soderbergh (2011) [Κριτική]
Χωρίς κατηγορία | 5-5-2012 |
Στο νέο περιπετειώδες, θρίλερ κατασκοπείας, του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Στίβεν Σόντερμπεργκ (Traffic, Oceans’ 12), μια μυστική πράκτορας ανακαλύπτει ότι οι άνθρωποι που εμπιστευόταν μία ζωή, την έχουν εξαπατήσει, θέτοντας αυτήν και ό,τι είναι σημαντικό για εκείνη σε κίνδυνο.
Η Μάλορι Κέιν (Τζίνα Καράνο) είναι άριστα εκπαιδευμένη να φέρνει σε πέρας, επικίνδυνες μυστικές αποστολές για μία εταιρεία που δουλεύει για την κυβέρνηση, στις πιο επικίνδυνες γωνιές του πλανήτη. Μετά την επιτυχή απελευθέρωση ενός Κινέζου δημοσιογράφου που κρατείτο όμηρος στη Βαρκελώνη, ανακαλύπτει ότι ο ίδιος άνθρωπος δολοφονείται και ότι όλα τα στοιχεία υποδεικνύουν εκείνη ως την κύρια ύποπτο.
Από τη μια στιγμή στην άλλη, γίνεται στόχος πληρωμένων δολοφόνων που γνωρίζουν από πριν το κάθε της τέχνασμα. Και έτσι η Μάλορι αντιλαμβάνεται ότι κάποιος την έχει προδώσει. Αλλά ποιος; Και γιατί; Σε συνεχή καταδίωξη και μακριά από τη βάση της, η Μάλορι εκτελεί μια σειρά από τολμηρούς ελιγμούς προκειμένου να σβήσει τα ίχνη της και να ξεφύγει από τη τοπική ομάδα SWAT. Οι επιλογές της είναι λίγες. Όλο και πιο απελπισμένη να καθαρίσει το όνομά της και να αποκαλύψει αυτόν που την πρόδωσε, η Μάλορι θέτει σ’ εφαρμογή όλα τα όπλα, τις γνώσεις και την σκληρή εκπαίδευσή της, για να στήσει μία ιδιοφυή και θανατηφόρα, παγίδα. Όμως, όταν τα πράγματα ξεφεύγουν από τον έλεγχο, η Μάλορι συνειδητοποιεί ότι κινδυνεύει να χάσει την ίδια της, τη ζωή. Εκτός, κι αν βρει έναν τρόπο να φέρει τους αντιπάλους της, στη δική της θέση…
Η σκηνοθεσία του «Haywire» είναι του Στίβεν Σόντερμπεργκ («Oceans franchise», «The Informant»), ενώ το σενάριο υπογράφει ο Λεμ Ντομς, τον οποίο θυμόμαστε από το σενάριο του «Dark City», μιας από τις πιο cult και αγαπημένες ταινίες, επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του σινεμά.
Με το τελευταίο του φιλμ, “Haywire”, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Στίβεν Σόντερμπεργκ έρχεται και πάλι αντιμέτωπος μ’ ένα δημοφιλές είδος ταινίας. Συνδυάζοντας την ίντριγκα, το σασπένς, τους πολύπλοκους χαρακτήρες και τα γυρίσματα σε όλο τον κόσμο, με την καταιγιστική δράση και τις τεχνικές των μυστικών πρακτόρων, ο σκηνοθέτης, επιστρέφει στο θρίλερ κατασκοπείας.
«Είμαι φαν των ταινιών του Τζέιμς Μποντ, των αρχών της δεκαετίας,» λέει ο Σόντερμπεργκ. «Το From Russia with Love είναι η αγαπημένη μου. Σε αυτές τις ταινίες, γνωρίζεις σε βάθος τους χαρακτήρες, αντί απλά να βλέπεις τι κάνουν. Στις πιο πρόσφατες ταινίες κατασκοπείας και δράσης, δεν αφιερώνεται πολύς χρόνος στην ανάπτυξη των χαρακτήρων. Ήθελα να φτιάξω μία ταινία που να θυμίζει τις πρώτες ταινίες του Τζέιμς Μποντ. Σε αυτές, η αναλογία της ιστορίας σε σχέση με τη δράση, θυμίζει πολύ το Haywire.»
Ο Σόντερμπεργκ βρήκε τη μούσα του για την ταινία εντελώς απρόσμενα. Είχε δει έναν αγώνα της πρωταθλήτριας στις μικτές πολεμικές τέχνες, Τζίνα Καράνο, και του άρεσε πολύ η ιδέα να τη βάλει να παίξει σε μία ταινία. Η ικανότητα και οι γνώσεις της στα Muay Thai, Karate, Jiu Jitsu, Judo, wrestling, boxing, Sambo, kickboxing και Kung Fu, έδωσαν στην Καράνο τη δυνατότητα να εκτελέσει τις σκηνές, όπως τις είχε οραματιστεί.
Οι πρώτες σκηνές που γύρισε η Καράνο ήταν στο Δουβλίνο, όπου η Μάλορι αρχίζει να υποπτεύεται ότι της έχουν στήσει παγίδα. Ο Ιρλανδός ηθοποιός Μάικλ Φασμπέντερ παίζει τον Πολ, τον γοητευτικό αλλά διπρόσωπο πράκτορα που συνεργάζεται με την Μάλορι, σε μία εύκολη, φαινομενικά, υπόθεση.
Ο Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, υποδύεται το αφεντικό της Μάλορι και τον πρώην εραστή της, τον Κένεθ. Ο Τσάνιγκ Τάτουμ παίζει τον Άαρον που στην αρχή της ταινίας ανήκει στην ομάδα της Μάλορι στη Βαρκελώνη – περιστασιακά είναι ο εραστής της – και αργότερα γίνεται ο διώκτης της.
Ο Μάικλ Ντάγκλας ήταν ο μόνος με τον οποίο ο Σόντερμπεργκ είχε εργαστεί στο παρελθόν και εδώ, υποδύεται τον Κόμπλενζ, που αντιπροσωπεύει, την Κυβέρνηση, των Η.Π.Α.. Ενώ, για τον ρόλο του Ροντρίγκο, ενός Ισπανού κυβερνητικού αξιωματούχου που εμπλέκεται στη συμφωνία του Κένεθ και του Κόμπλενζ, επιλέχθηκε, ο Αντόνιο Μπαντέρας.
Η ταινία, έχει πολλά εξωτερικά γυρίσματα και εκτυλίσσεται, κυριολεκτικά, στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Η Μάλορι Κέιν, γυρίζει όλο τον κόσμο, από την Ουάσιγκτον στη Βαρκελώνη και από εκεί, στο Δουβλίνο και μετά πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες, με στάσεις στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης και στα βουνά του Νέου Μεξικό.
Ο Σόντερμπεργκ έκανε τα μέρη των γυρισμάτων να φαίνονται διαφορετικά, επιλέγοντας να χρησιμοποιήσει, διαφορετικές παλέτες χρωμάτων για το καθένα. «Όταν έχω μια ταινία που έχει πολλές τοποθεσίες γυρισμάτων, αναζητώ πάντα τρόπους για να τις κάνω να ξεχωρίζουν οπτικά, έτσι ώστε και ο θεατής να νιώθει ότι βρίσκεται σ’ ένα διαφορετικό περιβάλλον» λέει. «Χρησιμοποιήσαμε ψυχρά χρώματα για τις βόρειες πολιτείες της Νέας Υόρκης, ώστε να διαμορφώσουμε μία πολύ ξεχωριστή αίσθηση σε σχέση με την υπόλοιπη ταινία. Για την Ισπανία, επέλεξα μία πιο χαμηλή, ζεστή παλέτα. Οπότε, χρησιμοποιήσαμε κοραλλιογενή φίλτρα για μία πιο ζεστή χροιά. Στο Δουβλίνο είναι πιο συγκεκριμένα τα πράγματα, δεδομένου ότι τον περισσότερο καιρό επικρατεί συννεφιά. Οι σκηνές στο Νέο Μεξικό, από την άλλη πλευρά, είναι σχεδόν όλες νυχτερινές.»
Ο Ντέιβιντ Χολμς, ο οποίος είχε συνθέσει μουσική για τέσσερις προηγούμενες ταινίες του Σόντερμπεργκ, συναντήθηκε με τον σκηνοθέτη, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, στην πατρίδα του την Ιρλανδία. «Ήταν μία πρόκληση, γιατί δεν ήθελα η μουσική να είναι ρετρό, μιας που αυτό το είχαμε ξανακάνει με τον Ντείβιντ,» λέει ο σκηνοθέτης. «Ήθελα να συνθέσω μουσική που θα μπορούσε να ακούει θεωρητικά η Μάλορι. Δεν θα έπρεπε να σε βγάζει από το κλίμα της ταινίας. Δοκιμάσαμε πολλές μουσικές, μέχρι που τελικά μείναμε και οι δυο ευχαριστημένοι.»
Συμπαθητικό σενάριο, Soundtrack που παραπέμπει σε άλλες εποχές, κι ένα cast, που με εξαίρεση την πρωταθλήτρια πολεμικών τεχνών Gina Carano (που θυμίζει έντονα, κάτι από Στίβεν Σίγκαλ), συναντάς γνωστούς και καλούς ηθοποιούς, σε όλους τους πρώτους και δεύτερους αντρικούς ρόλους, ηθοποιούς που θα ζήλευε, κάθε ταινία. Σημειώστε: Michael Douglas, Antonio Banderas, Ewan McGregor, Michael Fassbender, Channing Tatum, Mathieu Kassovitz και Bill Paxton! Όλα αυτά λοιπόν, σε μια κατασκοπική ίντριγκα καταιγιστικών ανατροπών, που σε κάθε άλλη περίπτωση, θα έμενες απόλυτα ικανοποιημένος. Όταν όμως μαθαίνεις, ότι στην καρέκλα του Σκηνοθέτη, κάθεται ο Steven Soderbergh, η αλήθεια είναι, ότι περιμένεις το κάτι παραπάνω, που δυστυχώς, δεν έρχεται ποτέ…
Έτος: 2011 | Xώρα: Η.Π.Α. | Διάρκεια: 93 λεπτά | Σκηνοθεσία: Steven Soderbergh | Σενάριο: Lem Dobbs | Παίζουν: Gina Carano, Ewan McGregor, Michael Fassbender, Michael Douglas, Antonio Banderas
[youtube id=”OpffbDjWlog” width=”630″ height=”505″]