Η Dorota Kedzierzawska στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Η Dorota Kedzierzawska στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Uncategorized | 8-12-2010 |

Το τιμητικό βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα λάβει η σκηνοθέτης Ντορότα Κετζιεζάφσκα, από την Πολωνία, ως επιβράβευση του αρκετά σημαντικού της έργου.

Στα πλαίσια του αφιερώματος, που γίνεται στο έργο της, η σκηνοθέτης έδωσε συνέντευξη τύπου την Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου. Την παρουσίασε ο Διευθυντής του ΦΚΘ Δημήτρης Εϊπίδης, ο οποίος αναφέρθηκε με τα καλύτερα λόγια σ’ εκείνη, ενώ στο πάνελ ακριβώς δίπλα της καθόταν ο σύζυγος και συνεργάτης της Άρθουρ Ρέινχαρτ.

Κόρη της δημιουργού παιδικών ταινιών Jadwiga Kedzierzawska, είχε βρεθεί από τα τρία της μόλις χρόνια στα κινηματογραφικά πλατό, επομένως η ενασχόληση με τον κινηματογράφο ήταν σχεδόν αναπόφευκτη, χωρίς να μπορεί η ίδια να προσδιορίσει το πότε ακριβώς αποφάσισε κάτι τέτοιο. Η Κετζιεζάφσκα δεν γυρίζει παιδικές ταινίες, άλλα ταινίες για παιδιά και ηλικιωμένους, σαν να μην την ενδιαφέρουν οι ηλικίες 20-65, αφού υποσυνείδητα την αγγίζουν οι ιστορίες των αδυνάτων, που εμπνέουν την δουλειά της: ταινίες μυθοπλασίας, που όμως βασίζονται σε πραγματικές ιστορίες, όπως στου κοριτσιού που έμενε δίπλα από την σχολή της στο Lodz, και δεν είχε ποτέ αντικρίσει πράγματα όπως η θάλασσα ή το σινεμά, ή του αγοριού που είχε δεμένη μια κότα με ένα σχοινί και την τάιζε στο γκαζόν, σε εποχές μεγάλης φτώχειας για την Πολωνία. Ακόμα και η μεγάλη της ταινία “Ώρα να πεθάνεις”, με πρωταγωνίστρια την Danuta Szaflarska, βασίζεται στην ιστορία της γειτόνισσας της, που ήθελε να ξεφορτωθεί τους νοικάρηδες, που της φόρτωσε το καθεστώς.

Θεωρεί πως τα προβλήματα των παιδιών αγγίζουν και τους μεγάλους και ότι συναισθήματα όπως η αγάπη και η φιλία είναι εκείνα που μας δίνουν θάρρος και κουράγιο σε μια καθημερινή πάλη. Αυτά κατακλύζουν τις ταινίες της, μαζί με τις σκληρές καταστάσεις που βιώνουν οι χαρακτήρες της, οι οποίες όμως συνοδεύονται από πάρα πολύ όμορφες, σχεδόν άσχετες με το θέμα που πραγματεύεται, εικόνες! Όπως ο ‘Αρθουρ Ρέινχαρτ υποστηρίζει, πρόκειται για μια συνειδητή επιλογή για να απαλύνουν την σκληρότητα της ταινίας, δίνοντας το παράδειγμα της ταινίας Τίποτα, όπου γίνεται προσπάθεια να φανεί η πρωταγωνίστρια ως Αγία κι όχι ως αμαρτωλή, με ειδικά πλάνα ώστε λες και πάντα υπάρχει ένα φωτοστέφανο γύρω της.

Η Ντορότα Κετζιεζάφσκα αντιδρά όταν υποστηρίζουν πως κάνει γυναικείες ταινίες, φεμινιστικές. Όπως λέει στις ταινίες προσπαθεί να περάσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπει τον κόσμο, κι αυτός ο τρόπος έχει διαμορφωθεί από το περιβάλλον της συνολικά: από τους γονείς της, από την πόλη και την χώρα που γεννήθηκε και μεγάλωσε, την δεδομένη χρονική στιγμή, κι όχι μόνο από το γεγονός ότι είναι γυναίκα.

Τέλος θεωρεί πολύ σημαντικούς τους τίτλους της ταινίας της. Αν βρει έναν τίτλο, που θεωρεί καλό, τότε το σενάριο της ταινίας προχωράει. Αν ο τίτλος δεν κολλάει, τότε ακόμα κι αν έχει γράψει ένα σημαντικό μέρος του σεναρίου, τότε η ταινία δεν είναι γραφτό να ολοκληρωθεί.

Η τιμητική εκδήλωση για την Ντορότα Κετζιεζάφσκα θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου στο Ολύμπιον στις 20:15,  ενώ στο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα προβληθούν οι ταινίες της “Διάβολοι, διάβολοι”, “Είμαι”, “Κοράκια”, “Τίποτα”, “Το τέλος του κόσμου” και “Ώρα να πεθάνεις”.

Ανέστης Χατζηδιάκος

Το trailer της ταινίας “Ώρα να πεθάνεις”