The Square – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

The Square

Είδος:

Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί:

Γράφει:

Το Netflix ανακοίνωσε την ημέρα πρεμιέρας για το ντοκιμαντέρ “The Square”για τις 18 Ιανουαρίου. Σε σκηνοθεσία Jehane Noujaim (Control Room), το ντοκιμαντέρ καταγράφει την αμεσότητα και την ένταση των διαδηλώσεων στην πλατεία Ταχρίρ απο την ανατροπή το 2011 του στρατιωτικού ηγέτη Hosni Mubarak έως την πτώση του Mohammed Morsi το 2013. Όλα αυτά από τη ματιά του Magdy, ενός μέλους της μουσουλμανικής Αδελφότητας, του Abdalla, ενός Αιγύπτιου ηθοποιού που έπαιξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο “The Kite Runner”, και του χαρισματικού Ahmed, του οποίου η ποιητική αφήγηση μεταφέρει την ιστορία.

Οπλισμένοι με τίποτα περισσότερο από τις κάμερες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη βαθιά συνείδηση​​, και μια αποφασιστική δέσμευση για την αλλαγή, οι νέοι αυτοί επαναστάτες μας δίνουν μια οπτική από την πρώτη γραμμή του διαρκούς αγώνα που δόθηκε με νέα όπλα.

Official site: http://thesquarefilm.com/

Αουρέλα Σέχου


Οι σκηνοθέτες  της ταινίας “Η Πλατεία”, που είναι η  πρώτη υποψηφιότητα για ‘Οσκαρ για την Αίγυπτο, θα περπατήσουν στο κόκκινο χαλί την Κυριακή. Οι περισσότεροι Αιγύπτιοι δεν έχουν δει ακόμα την ταινία που εξιστορεί της διαταραχές που περνάει η χώρα τους εδώ και τρία χρόνια.

H ανταπόκριση που είχε στην Αίγυπτο η υποψηφιότητα μόνο χαράς δεν ήταν αφού δεν έχει κυκλοφορήσει στα αιγυπτιακά φεστιβάλ ταινιών αλλά ούτε και στους κινηματογράφους μετά από προβλήματα που είχε με τις αρχές λογοκρισίας. Οι δημιουργοί της ταινίας λένε ότι έχουν συναντήσει προβλήματα  εξαιτίας της απόδοσης των στρατιωτικών κυβερνήσεων της χώρας τους. Βέβαια εκείνοι ακόμα ελπίζουν να πάρουν έγκριση για ευρύτερη διανομή.

“Είναι ένα είδος πολιτικής μεταμφιεσμένο σε γραφειοκρατία” είπε ο  Karim Amer, παραγωγός της ταινίας δανειζόμενος μια πρόταση από έναν από τους κεντρικούς χαρακτήρες της ταινίας  ο οποίος τη χρησιμοποιεί για να περιγράψει τα μέτρα της κυβέρνησης εναντίον της εξέγερσης.

“Η Πλατεία”, πήρε το όνομα της από την πλατεία Ταχρίρ, ή Πλατεία Ελευθερίας, η οποία είναι χτισμένη στο γεωγραφικό κομβικό σημείο της εξέγερσης. Στην πλατεία αυτή εκατομμύρια Αιγύπτιοι συγκεντρώθηκαν να διαδηλώσουν εναντίον του καθεστώτος του Hosni Mubarak. Αφηγείται την πρόσφατη αναταραχή της χώρας, αρχίζοντας όταν ο Μουμπάρακ παραιτήθηκε το 2011 έως τον Αύγουστο του 2013 λίγο πριν την εισβολή των δυνάμεων ασφαλείας σε  δύο στρατόπεδα διαμαρτυρίας υποστηρικτών  του Morsi, σκοτώνοντας εκατοντάδες.

Οι δημιουργοί της ταινίας λένε την ιστορία μέσα από τα μάτια τριών διαδηλωτών  που προέρχονται από διαφορετικούς χώρους. Οι επαναστάτες είναι ο Ahmed Hassan, ένας περπατημένος ιδεαλιστής, ο Κhalid Abdalla, ένας Βρετανο-Αιγύπτιος ηθοποιός του Hollywood που μεγάλωσε στο εξωτερικό από τον εξόριστο ακτιβιστή πατέρα του και ο Magdy Ashour  μέλος της ομάδας Ισλαμιστών του Μorsi, η Μουσουλμανική Αδελφότητα, η οποία έχει θεωρηθεί παράνομη και καλείται τρομοκρατική οργάνωση από την κυβέρνηση που έχει ορίσει ο στρατός. Η ταινία ακολουθεί τις ιδεολογικές τους τροχιές, από ελπίδα και ενθουσιασμό σε απογοήτευση  και αποδοχή της πραγματικότητας.

Ο Ashour  φεύγει από την Αδελφότητα. Πηγαίνει να διαδηλώσει στην πλατεία ακόμα και μετά την απαγόρευση που  από την ομάδα γιατί υποστηρίζει ότι τα αιτήματα της επανάστασης δεν έχουν ακόμα αναγνωριστεί από τους ηγέτες της χώρας. Ο Abdalla παλεύει να πείσει τον εξόριστο πατέρα του ότι ο ακτιβισμός του θα έχει αποτέλεσμα , και ο Hassan υποφέρει από τραύμα στο κεφάλι, που έπαθε όταν πέταγε πέτρες στην δυνάμεις ασφαλείας,  και παθαίνει κατάθλιψη.  “Οι καλοί και ελεύθεροι άνθρωποι αποκαλούνται πράκτορες και προδότες και οι πράκτορες και οι προδότες καλούνται ήρωες”  διηγείται ο Hassan σε σκηνές από ασθενοφόρα που μεταφέρουν τραυματισμένους διαδηλωτές.

Η σκηνοθέτης της ταινίας, Jehane Noujaim, η οποία μεγάλωσε στην Αίγυπτο, λέει ότι ήθελε να πει την ιστορία με ένα τρόπο με τον οποίο οι θεατές σε 50 ή 100 χρόνια  θα αισθάνονται ” αυτή την ενέργεια και το πνεύμα του να είσαι στην πλατεία”.

Τα πλάνα περιλαμβάνουν  γραφικές εικόνες από σώματα γεμάτα με αίμα που καταπατώνται από στρατιωτικά οχήματα, η αστυνομία να σέρνει το κορμί του διαδηλωτή κατά μήκος του δρόμου και άλλες σκηνές ωμής βίας. Σε κάποιο σημείο, ένας διαδηλωτής γονατίζει στο πεζοδρόμιο, κλαίγοντας, με το αίμα των συντρόφων του στα χέρια του.

“Ο στρατός μας σκοτώνει. Μας σκοτώνουν” λένε οι διαδηλωτές. “‘Έχουν ξεχάσει την Αίγυπτο”

Στην Αίγυπτο η ταινία είναι διαθέσιμη μόνο μέσω YouTube και από παράνομο κατέβασμα. Αφότου η ακαδημία ανακοίνωσε την υποψηφιότητα, η ταινία κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο. Ο Αmer υπολογίζει ότι πάνω από 1.5 εκατομμύριο άνθρωποι την έχουν δει online.

Ahmed Awad, ο υπεύθυνος του Υπουργείου Πολιτισμού της Αιγύπτου για την κυκλοφορία της ταινίας δήλωσε ότι οι παραγωγοί δεν συμπλήρωσαν εγκαίρως τα απαραίτητα έγγραφα  και γι’αυτό η ταινία δεν μπορεί να διανεμηθεί παγκοσμίως.

Η Noujaim λέει ότι η ομάδα υπέβαλε την ταινία στης αρχές τον Σεπτέμβριο και πήρε προφορική άδεια να παρουσιαστεί σε ένα φεστιβάλ. Όμως η ταινία δεν παρέλαβε πότε επίσημο έγγραφο που να το αποδεικνύει και οι δημιουργοί της ταινίας δεν θεώρησαν σωστό να προχωρήσουν χωρίς την επίσημη άδεια.  Δήλωσε επίσης ότι θα καταθέσουν πρόσθετα έγγραφα .

Μερικοί Αιγύπτιοι που είδαν την ταινία είπαν ότι σχεδιάστηκε περισσότερο για να επιμορφώσει το δυτικό κοινό παρά για να ερμηνεύσει την πρόσφατη ιστορία της χώρας ότι καλύπτει κάποια γεγονότα και δεν αιχμαλωτίζει την ατμόσφαιρα της μετά- επαναστατικής πολιτικής.

Ο Joe Fahim, ένας Αιγύπτιος κριτικός ταινιών,  υποστηρίζει ότι η ταινία δεν είναι καλιτεχνικό αριστούργημα αλλά πιστεύει ότι είναι μια σημαντική ταινία για το Αιγυπτιακό κοινό γιατί μπορεί να είναι ένα σημείο καταγραφής της πολιτικής αναταραχής της χώρας.

 Ματίνα Καλλοντζή

Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 0 αίθουσες
0 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


Η ταινία δεν παίζεται πλέον στις αίθουσες