The Square – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Το τετράγωνο

(The Square)


Είδος:

,

Έτος παραγωγής:
Διάρκεια: 142
Χώρα: Σουηδία
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , ,
Πρεμιέρα: 07-12-2017

Γράφει:
Βαθμολογία Cinefreaks:

Ο Christian (Claes Bang) είναι ένας επιμελητής ενός μουσείου μοντέρνας τέχνης. Το νέο έκθεμα το οποίο επιμελείται είναι το Τετράγωνο, ένα έργο που καλεί τους επισκέπτες να αναδείξουν τον αλτρουισμό τους και να ενδιαφερθούν για τους ανθρώπους γύρω τους. Όμως, μια αλυσίδα γεγονότων που ξεκινά από την κλοπή του κινητού και του πορτοφολιού του Christian θα έχει τραγικές συνέπειες για τον ίδιο αλλά και το μουσείο, ενώ οι αντιδράσεις που προκαλεί το έκθεμα θα τον οδηγήσουν σε μια υπαρξιακή κρίση με χαώδη αποτελέσματα.

Ο Σουηδός Ruben Östlund, μετά τη διεισδυτική ματιά που έριξε στη δυναμική και τη δομή των διαπροσωπικών σχέσεων, τα gender politics και τους έμφυλους ρόλους στο αριστουργηματικό “Force Majeure”,  κερδίζει με την επόμενη ταινία του τον Χρυσό Φοίνικα στο φετινό Φεστιβάλ Καννών και επιστρέφει στο σινεμά κοινωνικής ανάλυσης, για να εμβαθύνει αυτήν τη φορά στον ατομισμό και την κοινωνική αναισθησία που βρίσκεται στον ιδεολογικό πυρήνα του εποικοδομήματος της καπιταλιστικής κοινωνίας και των εκφραστών της, της αστικής τάξης, εστιάζοντας στους διανοούμενους στον χώρο της Τέχνης.  Ένα art installation, ένα Τετράγωνο μέσα στο οποίο οι άνθρωποι μπορούν να αισθάνονται ασφαλείς και η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη και το αίσθημα κοινωνικής ευθύνης είναι ενισχυμένα (ιδέα εμπνευσμένη από έργο του ίδιου του Östlund), αποτελεί το έναυσμά για να εξερευνήσει ο σκηνοθέτης έννοιες και θεματικές σύνθετες και πολύπλοκες: η ατομική ευθύνη εντός του καπιταλισμού, η υποκρισία πίσω από τη φαινομενική «κοινωνική ευαισθησία» και φιλανθρωπία των ταξικά προνομιούχων, τα προβλήματα της σουηδικής κοινωνίας (αλλά και κάθε μεγάλης ευρωπαϊκής χώρας), όπως η φτώχεια, η επαιτεία, η ταξική ανισότητα και προκαταλήψεις, η αποξένωση, ο ατομικισμός και η έλλειψη ουσιαστικής ανθρώπινης επικοινωνίας και επαφής μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο ήρωάς του, ο Christian (με τον Claes Bang να αποτελεί άψογη επιλογή για τον ρόλο), ένας ευκατάστατος και επιτυχημένος επιμελητής μουσείου, βλέπει  την καλοκουρδισμένη και αψεγάδιαστη καθημερινότητα και ζωή του να καταρρέει σταδιακά και τον ίδιο να αναγκάζεται να έρθει για πρώτη φορά με τη σκληρή όψη του καπιταλισμού, όπου ο άνθρωπος θεωρείται απλά αναλώσιμο εργατικό δυναμικό που θυσιάζεται στο βωμό του κέρδους και του «καλού» της εταιρείας και των συμφερόντων της. Η μετάβαση αυτή συντελείται μέσα από μια σειρά συμπτώσεων και περιστάσεων τόσο κατάμαυρα αστείων όσο και τραγικά παράδοξων και σκληρών, στο πιο απρόβλεπτο και αντισυμβατικό «έργο τέχνης» όλων, την ίδια τη ζωή.

Το, φωτογραφημένο σε ψυχρές, σχεδόν μουντές αποχρώσεις μέσα σε αυστηρό κάδρο, “Square” φέρνει ξεκάθαρα στον νου το σινεμά του Παραλόγου του έτερου μεγάλου Σουηδού, Roy Andersson, και τις παράξενες, εκκεντρικές και βαθιά κυνικές βινιέτες του, ενταγμένες όμως εδώ σε έναν βασικό κορμό πλοκής, αλλά και το σινεμά γκροτέσκου κοινωνικού ρεαλισμού του Michael Haneke, που στήνει στον τοίχο την μπουρζουαζία και τη στηλιτεύει ανηλεώς, με ένα όμως καθαρά αυθεντικό και προσωπικό στυλ και σκηνοθετικό ύφος, και μερικές από τις πιο αφηγηματικά δυνατές και συνάμα άβολες και ενοχλητικές σκηνές που έχουμε δει στον κινηματογράφο: η σεκάνς όπου ο Christian νομίζει πως κάποιος προσπαθεί να παραβιάσει την πόρτα του, σκηνοθετημένη αμιγώς σαν home invasion σκηνή, με τους «εισβολείς» να είναι τελικά οι ίδιες του οι κόρες, αλλά και η μνημειώδης σκηνή του δείπνου και του art performance από τον άνθρωπο – χιμπατζή, που ποδοπατά, κυριολεκτικά και μεταφορικά, την αστική τάξη και τις κοινωνικές συμβάσεις της, φέρνοντας τα πρωτόγονα ανθρώπινα ένστικτα στην επιφάνεια, μπροστά στα σοκαρισμένα, δύσπιστα μάτια των συνδαιτυμόνων, ήδη σκηνή ανθολογίας.

Και αν έχει μερικές σεναριακές αδυναμίες, μια λίγο άνιση αφηγηματική δομή και ενίοτε αίσθηση επαναληψιμότητας, σε συνδυασμό και με την υπερβολικά μεγάλη διάρκεια, και αν έχει τύχει να ξαναδούμε τις ίδιες θεματικές να θίγονται πολλάκις από άλλους σκηνοθέτες και ίσως με καλύτερο τρόπο, του το συγχωρούμε. Γιατί, καλώς ή κακώς, δε βλέπουμε συχνά τέτοιες ταινίες διορατικής, αμείλικτης αλλά ταυτόχρονα τρυφερής και συμπονετικής ματιάς στον σύγχρονο Δυτικό και τα πάθη, τους εγωισμούς και τις αδυναμίες του, δίχως όμως να μας κουνάει το δάχτυλο και να επιδίδεται σε διδακτισμούς και φθηνά κλισέ. Και γι’ αυτούς τους λόγους, μπορούμε ήδη να ανακηρύξουμε τον Östlund σε έναν από τους πιο ενδιαφέροντες και σημαντικούς εκπροσώπους του σύγχρονου σουηδικού σινεμά.

 

  • MV5BMTk1NDc5NTM5NV5BMl5BanBnXkFtZTgwOTM4MTAzMjI@._V1_SY1000_CR0,0,1564,1000_AL_
  • MV5BMTk1NDc5NTM5NV5BMl5BanBnXkFtZTgwOTM4MTAzMjI@._V1_SY1000_CR0,0,1564,1000_AL_
  • The-Square_One-Sheet-poster

Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 5 αίθουσες
5 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


ΑΑΒΟΡΑ



Καθημερινά 22:10

Καθημερινά 22:10

ΑΛΚΥΟΝΙΣ NEW STAR ART CINEMA



Πέμπτη 18/01: 18:00
Παρασκευή 19/01: 18:00
Σάββατο 20/01: 18:00
Κυριακή 21/01: 18:00

ΟΝΕΙΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝ. ΡΕΝΤΗ



Πέμπτη 18/01: 20:45
Παρασκευή 19/01: 20:45, 23:00
Σάββατο 20/01: 20:45, 23:00
Κυριακή 21/01: 20:45
Δευτέρα 22/01: 20:45
Τρίτη 23/01: 20:45
Τετάρτη 24/01: 20:45

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ


• Αίθουσα 2
Καθημερινά 21:00