The Search (Cannes κριτική) - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

The Search (Cannes κριτική)

Είδος:
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 4.00 out of 5)
Loading...

Ο Michel Hazanavicius μετά την τεράστια επιτυχία του The Artist το 2011, που τον οδήγησε και στο Oscar σκηνοθεσίας, επιστρέφει στις Κάννες με αυτό το αντιπολεμικό δράμα, που βασίζεται χαλαρά στο ομώνυμο έργο του Fred Zinnemann, από το 1948. 

Ένας στρατιώτης κρατά την κάμερα και λέει “Βρισκόμαστε στην Τσετσενία, σε αυτήν την χάλια χώρα. Πριν από λίγο εδώ γινόταν χαμός όμως τώρα έχουμε ησυχία”, για να συνεχίσει να περπατάει προς τους άλλους στρατιώτες όπου ένα ζευγάρι Τσετσένων Μουσουλμάνων, δολοφονείται μπροστά στα μάτια των παιδιών τους, επειδή έκανε το έγκλημα να προσεύχεσαι, όντας στο λάθος μέρος την λάθος στιγμή. Η ψυχρή εκτέλεση των Τσετσένων και τα κυνικά λόγια των στρατιωτών κατά την διάρκειά της μας οδηγούν για το τι θα επακολουθήσει.

download (5)

Tο μικρότερο παιδί της οικογένειας, ο Hadji, θα μείνει στον δρόμο μαζί με το βρέφος – αδερφάκι του, και θα αρχίσει μία περιπλάνηση στην Τσετσενία, προσπαθώντας να επιβιώσει. Αφού θα εγκαταλείψει το βρέφος σε ένα σπίτι με τον παλιό παραδοσιακό τρόπο χτυπάω και αφήνω το παιδί, θα βρεθεί στην πόλη, όπου ένας ανθρωπιστικός οργανισμός όπου προΐσταται η Helen (Annete Benning) θα τον περισυλλέξει για να τον φροντίσει με εκείνο να φεύγει από τον οργανισμό και να βρίσκει την Carole, μία Γαλλίδα εκπρόσωπο της επιτροπής ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εκείνη αν και διστακτική στην αρχή με το μικρό παιδί που δεν λέει να βγάλει λέξη κάνοντας δύσκολη την επικοινωνία τους. Όταν θα εκμυστηρευτεί στην Helen, ότι δεν είναι σίγουρη για τον μικρό Hadji, εκείνη εκνευρισμένη θα της πει ότι ο οργανισμός που εκπροσωπεί, λίγο πολύ δεν βοηθά καθόλου την κατάσταση στην Τσετσενία, οπότε το εκείνη να έχει υπό την προσωρινή κηδεμονία της ένα από τα εκατοντάδες ορφανά της χώρας, είναι το περισσότερο που μπορεί να κάνει εκείνη την στιγμή.

Η σχέση της Carole και του Jadji θα περάσει πολλά επίπεδα και θα δώσει πολλές συγκινητικές στιγμές, με αποκορύφωμα τις στιγμές όπου ο μικρός νιώθοντας πλέον οικειότητα και ασφάλεια, θα αρχίσει να της μιλάει. Την ίδια ώρα η Carole θα πάρει πολύ σοβαρά την κατάσταση πολέμου στην Τσετσενία και θα πάρει ενεργότερο ρόλο στην στήριξη της χώρας από την επίσημη Ευρωπαϊκή Ένωση.

the-search

Σε μία παράλληλη ιστορία με αυτήν του μικρού Hadji βλέπουμε την στρατολόγηση και την εκπαίδευση ενός στρατιώτη, σχετίζεται με το θάνατο των γονιών του Hadji. Ένα μικρό παιδί με την κιθάρα του στρατεύεται για να ξεφύγει από την φυλακή, μόνο για να ανακαλύψει τον βάρβαρο κόσμο του Ρώσικου στρατού, εκεί που αν οι στρατιώτες δεν είναι βίαιοι θεωρούνται “αδερφές”, εκεί που τα καψόνια δίνουν και παίρνουν, εκεί που ο κάθε Τσετσένος θεωρείται αυτόματα και τρομοκράτης, συνεπώς πρέπει να πεθάνει. O Hazanavicius θα κάνει μια σπουδή για το πως ένα “καλό παιδί” μπορεί να μετατραπεί σε αιμοσταγή άμυαλο στρατιώτη, περιλαμβάνοντας δυνατές σκηνές, καλές ερμηνείες και κάνοντας ουσιαστικά μάθημα στο κοινό του για την ψυχολογία του στρατού, ειδικά σε καιρό πολέμου.

Η ταινία του Hazanavicius κατηγορήθηκε από πολλούς κριτικούς εδώ στις Κάννες ότι δεν έχει κάτι το πρωτότυπο. Αυτό είναι λίγο πολύ αλήθεια, καθώς η ταινία δεν δίνει κάτι το ιδιαίτερο στο είδος, με τον θεατή λίγο πολύ να περιμένει την εξέλιξη που θα έρθει και να μην αγωνιά για το τέλος. Ωστόσο κατά την γνώμη μου οι κριτικοί εκείνοι χάσανε το νόημα της ταινίας. Η ταινία προσφέρει και στα δύο μέρη της (αυτό με τον στρατιώτης turn bad αλλά και αυτό με τον μικρό Hadji και την Carole) συγκίνηση και δημιουργεί συναισθήματα που δύσκολα καταφέρνει ένας σκηνοθέτης να μεταδώσει τόσο παραστατικά στο κοινό του. Όποιος δεν συγκινήθηκε στην σκηνή με όπου η Berenice Bejo ζωγραφίζει ένα σπίτι με δύο ανθρώπους και ο μικρός Hadji τα σβήνει χαλώντας την ζωγραφιά, στην θύμηση των γονιών και του σπιτιού του, απλά δεν έχει καρδιά.

Τέλος ερμηνευτικά  η ταινία βαδίζει σε καλά μονοπάτια, με την Bejo να δίνει μία πολύ καλή ερμηνεία, ίσως την καλύτερη της καριέρας της, παίζοντας ένα χαρακτήρα που δεν είναι ο ήρωας που θα προκαλέσει την αντίδραση της EE, την οποία εκπροσωπεί, όντας όμως ο χαρακτήρας που με την βοήθεια των σχολίων της Benning θα καταλάβει πως παίζεται το διπλωματικό παιχνίδι, καθώς και το δυστήχημα οι επιτροπές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να μην παίζουν κανένα ρόλο στους σύγχρονους πολέμους, με τις ανθρώπινες ζωές να χάνουν την αξία τους. O μικρός που παίζει τον Hadji, να ακολουθεί επάξια, όπως και ο στρατιώτης που ερμηνεύεται από τον Maksim Emelyanov. Ιδιαίτερη μνεία χρειάζεται στην Annette Bening, που σε έναν μικρό ρόλο καταφέρνει να δώσει το κάτι παραπάνω ερμηνευτικά στην ταινία.