The Great Wall / Το σινικό τείχος - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

The Great Wall / Το σινικό τείχος


 

H πρώτη αγγλόφωνη παραγωγή του διάσημου, εικονοπλάστη σκηνοθέτη Ζανγκ Γιμού («Ήρωας», «Ιπτάμενα στιλέτα»), γυρισμένη εξ’ ολοκλήρου στην Κίνα, είναι μια μεγαλειώδης κινηματογραφική ταινία που αφορά ένα από τα μεγαλύτερα θαύματα του ανθρώπου, το Σινικό Τείχος. Όταν δύο μισθοφόροι πολεμιστές (Ματ Ντέιμον, Πέδρο Πασκάλ) κατά τη διάρκεια της αναζήτησής τους για πυρίτιδα, συλλαμβάνονται και φυλακίζονται στο Σινικό Τείχος, τότε διαπιστώνουν, κατάπληκτοι, τον πραγματικό λόγο που αυτό κατασκευάστηκε. Καθώς κύματα επιδρομών υπερφυσικών τεράτων που, σύμφωνα με το θρύλο, «ξυπνούν» κάθε 60 χρόνια, πολιορκούν το Τείχος, η αναζήτηση της μοίρας μετατρέπεται σε ένα ταξίδι ηρωισμού κι αυτοσυνείδησης. Οι δύο μισθοφόροι ενώνουν τις δυνάμεις τους με έναν τεράστιο στρατό επανδρωμένο με τους καλύτερους πολεμιστές της Κίνας προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτή τη φαινομενικά ασταμάτητη δύναμη.

Ο Zhang Yimou είναι μια περίπτωση σκηνοθέτη που δικαίως έχει λατρευτεί για ορισμένες από τις δημιουργίες του. Όταν μιλάμε για ταινίες όπως το Σήκωσε Τα Κόκκινα Φανάρια ή το λυρικό wuxia του Ήρωα, δεν μπορούμε παρά να παραδεχτούμε πως πρόκειται για έναν δημιουργό που, όταν βάζει το μεράκι του στις δουλειές του, μεγαλουργεί. Το τελευταίο δείγμα γραφής του, Η Μεγάλη Επιστροφή, ήταν ένα σπαραξικάρδιο δράμα που θύμισε κάτι από την αύρα του παρελθόντος του. Tι γίνεται, όμως, με τη νέα του υπερπαραγωγή, Το Σινικό Τείχος;

Αν θέλετε την άποψή μου σε λίγες λέξεις, αυτή είναι «μετριότης με καθοδική τάση». Και αυτό επειδή καθόλη τη διάρκεια της ταινίας είχα την αίσθηση πως γυρίστηκε έχοντας κατά νου όχι τόσο την πλοκή –κάτι που εν προφανώς πρέπει να αφορά σκηνοθέτες σαν τον Yimou- αλλά τις υπερβολικές σκηνές δράσης και καταστροφών. Οι οποίες με τη σειρά τους απέχουν από την καλαίσθητη χορογραφία και καταλήγουν σε ένα κτηνώδες, αμερικάνικων προτύπων καταστροφολόγιο. Πολιορκίες, τέρατα, ανώφελα extravagant πλάνα, ερμηνείες που αγγίζουν τη μετριότητα και μια πλοκή τόσο έωλη  που από την αρχή γνωρίζεις τι θα γίνει.

Σε ορισμένα πλάνα, όμως, φαίνεται το άγγιγμα του Yimou, με την εξαίσια αρμονία των χρωμάτων και την κίνηση. Αλλά αυτά είναι ελάχιστα μπροστά στην μπλοκμπαστεράδικη κακοποίηση εννοιών όπως «χτίσιμο χαρακτήρων», «επική/ιστορική φαντασία», αντικαθιστώντας τα πάντα με μια κακόσχημη, απρόσωπη δράση, η οποία διαδραματίζεται συχνά σε ταχύτητες που περισσότερο προκαλούν ίλιγγο παρά δέος.

Αν ήταν μια ταινία αμερικάνου σκηνοθέτη, θα την προσπερνάγαμε με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς να εμμένουμε με πικρία στο γιατί είναι μια κινηματογραφική απογοήτευση. Αλλά από τον Yimou περιμέναμε κάτι αντάξιο του ονόματός του, που να μην προσπαθεί να αρέσει στα απαίδευτα με τον κινέζικο κινηματογράφο πλήθη, αλλά που θα μας μαγέψει με εκπληκτικά σκηνικά, ολοκληρωμένους χαρακτήρες και βιώσιμα δράματα. Η Μεγάλη Επιστροφή ήταν μια ταινία επιτυχημένη γιατί αρκούνταν σε μια άνευ όρων ανθρωπιά προκειμένου να μιλήσει για το παρελθόν της χώρας του και να μας παρουσιάσει δύο συμπαθέστατους, θλιμμένους χαρακτήρες. Εδώ, όσο και να προσπαθεί, ο Matt Damon παραμένει ένας κενός καρατερίστας, η Κίνα ως παράδοση είναι παντελώς απούσα και οι κάποτε σαγηνευτικές μάχες μετατρέπονται σε επιδειξιομανή, εφετζίδικα άλματα μετ’ εμποδίων που κουράζουν τον αμφιβληστροειδή. Κρίμα, γιατί όταν ανακοινώθηκε ο τίτλος της ταινίας περίμενα μεγαλεία κι όχι μια άνευρη αμερικανιά που ζηλεύει τις μετριότερες στιγμές του αμερικάνικου κινηματογράφου δράσης.

Νέο επικό  trailer διάρκειας 9 λεπτών.