El botón de nácar / To μαργαριταρένια κουμπί – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (12)

El botón de nácar / To μαργαριταρένια κουμπί

Είδος:

Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί:

Γράφει:

Ο Χιλιανός Patricio Guzmán αφηγείται την ιστορία του νερού, στοιχείου με τεράστια σημασία για τη χώρα του, αφού εκτός του ότι αποτελεί τα φυσικά της σύνορα με μια ακτογραμμή 4000 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο αρχιπέλαγος παγκοσμίως. H Δυτική Παταγονία βρίσκεται στο νοτιότερο τμήμα της Χιλής και το μοναδικό φυσικό της τοπίο εκτός από τα αμέτρητα νησιά, περιλαμβάνει βράχους, ηφαίστεια, πάγους, φιόρδ. Το 2010, το αστεροσκοπείο La Silla της Χιλής ανακάλυψε μία σειρά αστεριών με πολύ πιθανή την ύπαρξη νερού, και ίσως ενός αρχιπελάγους του μεγέθους της Παταγονίας, σε απόσταση 20 έτη φωτός μακριά από τη Γη.

Η αφήγηση οδηγείται μοιραία στην περιοχή της Παταγονίας και των ιθαγενών της, και από εκεί σε δύο άλλες ιστορίες, αυτές δύο κουμπιών. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο τα δύο αυτά κουμπιά, μέσω ενός παιχνιδιού της μοίρας, είναι μέρος δύο ιστοριών φρίκης και ανθρώπινης εκμετάλλευσης, φυσικά σε βάρος του “μη πολιτισμένου κόσμου”.

pearlb

Στο 80λεπτο αυτό ντοκιμαντέρ, στο οποίο κινηματογραφεί τη φύση της Παταγονίας, τα θαύματά της, τα εντυπωσιακά φυσικά φαινόμενα, ο Guzmán στρέφεται τελικά στον άνθρωπο που κατοικεί αυτό το συναρπαστικό μέρος του κόσμου. Παίρνει συνεντεύξεις όχι μόνο από ηλικιωμένους πλέον ιθαγενείς και κατοίκους της Παταγονίας, αλλά και από Χιλιανούς ανθρωπολόγους και ποιητές.

Σε μία από αυτές μαθαίνουμε ότι οι ιθαγενείς της Παταγονίας πίστευαν πως η ψυχή, μετά το θάνατο του σώματος που τη φιλοξενεί γίνεται αστέρι. Έτσι, ίσως αυτή η νοσταλγία για τους αγαπημένους που φεύγουν εμφύσησε το ενδιαφέρον της μελέτης των αστερισμών στους Χιλιανούς.

Σε μία άλλη συνέντευξη, η ηλικιωμένη τώρα Gabriela δηλώνει πως δε νιώθει Χιλιανή, αλλά Kawescar, όπως ονομάζεται μια από τις φυλές των ιθαγενών της περιοχής. Μιλά φυσικά και τη γλώσσα των Kawescar εκτός από τα Ισπανικά, και ο σκηνοθέτης ζητά να μάθει πώς λέγονται διάφορες λέξεις στη γλώσσα της. Ανάμεσα σε αυτές είναι λέξεις όπως το πουκάμισο, το κουπί, το παράθυρο. Όταν ρωτηθεί για το θεό και την αστυνομία, η Gabriela θα απαντήσει πως αυτές οι λέξεις δεν υπάρχουν στη γλώσσα τους, ενθουσιάζοντας το κοινό που ξεσπά φυσικά σε χειροκροτήματα και επευφημίες, αφού αυτή ήταν ομολογουμένως η καλύτερη στιγμή του φιλμ.

pearlbutton

Και φυσικά η ιστορία φτάνει αναπόφευκτα και στα κουμπιά, όπως μας το είχε υποσχεθεί, για να αποδείξει εκτός των άλλων, την εντυπωσιακή δουλειά που έχει κάνει ο Guzmán με την ομάδα του όσον αφορά την έρευνα. Το πρώτο κουμπί αφορά τον Jemmy Button της φυλής Fuegian, ο οποίος το 1830 πληρώθηκε με ένα μαργαριταρένιο κουμπί – εξ’ ου και το όνομά του – από τον Άγγλο καπετάνιο Robert FitzRoy, με αντάλλαγμα να τον ακολουθήσει μαζί με άλλους ιθαγενείς στην Αγγλία όπου θα μυηθεί στον πολιτισμό και θα “εξευγενιστεί”. O Jemmy Button είναι όπως λέει ο σκηνοθέτης, ο πρώτος time traveler, αφού ταξίδεψε από τη Νεολιθική Εποχή στην εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης και μετά πάλι πίσω.

Η δεύτερη ιστορία έχει να κάνει με τα 16 τυραννικά χρόνια της δικτατορίας του Augusto Pinochet στη Χιλή και το στρατόπεδο συγκέντρωσης Dawson, όπου βασανίστηκαν χιλιάδες ιθαγενείς της περιοχής της Παταγονίας, πολλοί από τους οποίους εκτελέστηκαν. Τα νεκρά σώματα κάποιων από αυτούς βρέθηκαν στο βυθό της θάλασσας, με μία σιδερένια ράβδο δεμένη πάνω τους. Σε μία από αυτές βρέθηκε ένα κουμπί, δείγμα ανθρώπινου στοιχείου και χρήσης της ράβδου ως οργάνου διάπραξης εγκλήματος. Έτσι, με αυτή την σύμπτωση το Μαργαριταρένιο Κουμπί θα μπορούσε να είναι το σύμβολο των εγκλημάτων ενάντια στους κατοίκους της Παταγονίας. Ο Jemmy Button για ένα τέτοιο έχασε τον τόπο του, τη ζωή και την ελευθερία του.

pearl

Η Παταγονία, αυτός ο τόπος που μας μάγεψε με τη φυσική του ομορφιά μέσα από τις εκπληκτικές εικόνες που μας μετέφερε με την κάμερά του ο σκηνοθέτης, είναι την ίδια στιγμή ένας τόπος όπου έχουν διαπραχθεί τρομερά εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας όπως μια γενοκτονία. Το θέμα του ντοκιμαντέρ του Guzmán είναι ακριβώς αυτή η αντίθεση: η ομορφιά του φυσικού από τη μια και ο αποτροπιασμός που προκαλεί ο πολιτισμένος άνθρωπος από την άλλη.


Βαθμολογία Χρηστών


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)
Loading...

Προβολές


Παίζεται σε: 0 αίθουσες
0 αίθουσες στην Αθήνα
0 αίθουσες στην Θεσσαλονίκη
0 αίθουσες στην Επαρχία


Η ταινία δεν παίζεται πλέον στις αίθουσες