Aferim! - ένα ασπρόμαυρο βαλκανικό γουεστερν - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Aferim! – ένα ασπρόμαυρο βαλκανικό γουεστερν

Είδος: ,
Έτος παραγωγής:
Σκηνοθεσία:
Σενάριο:
Ηθοποιοί: , , , , , , , , ,
Βαθμολογία Χρηστών:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)
Loading...

Βρισκόμαστε στην Ρουμανία (Βλαχία) του 1835. Δύο άντρες, πατέρας και γιος καβαλάνε τα άλογά τους και διασχίζουν την χώρα με σκοπό να βρουν έναν τσιγγάνο Σκλάβο που έχει δραπετεύσει από τα αφεντικά του για καλύτερες συνθήκες. Στον δρόμο τους θα συναντήσουν διάφορους ταξιδιώτες και θα έχουν διάφορες συζητήσεις ενδεικτικές για την κατάσταση που επικρατεί στην χώρα εκείνη την εποχή, αλλά και την ιδιοσυγκρασία, τα έθιμα και τις παραδόσεις και τις απόψεις των ανθρώπων της περιοχής για διάφορα θέματα. Τούρκοι, Ρώσοι, Χριστιανοί, Εβραίοι, Ούγγροι, αλλά και Έλληνες θα μπουν στο στόχαστρο των δύο ταξιδιωτών και των φίλων και εχθρών που θα συναντήσουν στον δρόμο τους. Στο κυνήγι του τσιγγάνου με το όνομα Carfin, θα μάθουμε και σημαντικά πράγματα για τους τσιγγάνους και την θέση τους στην κοινωνία της εποχής.

Οι τσιγγάνοι λοιπόν έχουν περιορισμένα δικαιώματα, από κάποιους δεν θεωρούνται καν άνθρωποι, ενώ οι συνθήκες με τις οποίες δουλεύουν είναι ιδιαίτερα άσχημες. Ο σεβασμός προς το πρόσωπό τους είναι ανύπαρκτος στις περισσότερες περιπτώσεις, ενώ μια διαφορά στην συμπεριφορά των υπολοίπων προς αυτούς, βλέπουμε στην νέα γενιά και εν προκειμένω στον γιο του πρωταγωνιστή. Ωστόσο οι εποχές είναι διαφορετικές με τις τωρινές και έτσι οι δούλοι-τσιγγάνοι θα βρεθούν ακόμη και να παρακαλάνε να τους πάρει κάποιος αφέντης για σκλάβους, καθώς έτσι τουλάχιστον θα έχουν κάποια λιγοστή τροφή. Η σκηνή δε που γίνεται αυτό, περιέχει ένα αγοράκι που αρχίζει το παρακάλι, το οποίο συνεχίζουν όλοι οι άλλοι οι υπό πώληση σκλάβοι, και αποτελεί μία από τις πιο δυνατές σκηνές της ταινίας.

201508081_2_IMG_FIX_700x700

Η δεύτερη τέτοια έχει να κάνει με το κωμικό παραλήρημα ενός γέρου παπά που βρίσκουν στον δρόμο οι πρωταγωνιστές. Ο παπάς ξεσπά σε ένα σχεδόν πεντάλεπτο μονόλογο όπου με χιουμοριστικό τρόπο θα αναλύσει τα κουσούρια του κάθε λαού. Δυσκολεύομαι να θυμηθώ τι ακριβώς ειπώθηκε για μας τους Έλληνες, όμως τέτοια σχόλια υπήρξαν και όπως είναι αντιληπτό, για τους περισσότερους λαούς ήταν ιδιαίτερα προκλητικά. Αιχμή του δόρατος οι Εβραίοι, τους οποίος ο αδαής παπάς βρίζει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο, με τους θεατές του Berlinale Palast που είδαν την ταινία σε πρεμιέρα να χαμογελάνε αμήχανα και να γίνεται αισθητή σε αρκετούς μία άβολη κατάσταση, μια και το θέμα του ρατσισμού είναι δύσκολο να συζητηθεί σε μια ταινία εποχής, όπως αυτή, και τα λάθος συμπεράσματα είναι μοιραία, ακόμη και με δεδομένης της καλής διάθεσης των δημιουργών του Aferim.

Η ταινία αποδίδει ρεαλιστικά την εποχή και έχει καλές ερμηνείες από τους κεντρικούς και τους περιφερειακούς της χαρακτήρες, όμως έχει πολλά σημεία που κάνει κοιλιά. Συγκεκριμένα ο μακρόσυρτος διάλογος, καταφέρνει να περάσει διάφορα μηνύματα για την ζωή και το πνεύμα των ανθρώπων της εποχής όπως είπαμε, όμως σε αρκετές περιπτώσεις θα είναι τυποποιημένος και ψεύτικος ενώ σε άλλες λίγο αδιάφορος, κάτι που μας κάνει να ξεχνάμε το νόημα της ταινίας.

Τελικά πάντως ο Carfin θα βρεθεί και ο διάλογος θα συνεχιστεί να γίνεται με αυτόν να παίρνει ενεργητικά μέρος και τους δύο ανθρώπους που τον οδηγούν προς την τιμωρία του να τον γνωρίζουν και να τον συμπαθούν. Το Aferim μας αποζημιώνει τελικά με ένα δυνατό τέλος για το τι επιφυλάσσει η μοίρα στον νεαρό τσιγγάνο.


Από 14 Σεπτέμβρη, το πρόγραμμα των αιθουσών στο Cinefreaks.gr!