A Blast ( Έκρηξη ) του Σύλλα Τζουμέρκα - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

A Blast ( Έκρηξη ) του Σύλλα Τζουμέρκα


Μετά την συμμετοχή της πρώτης του ταινίας “Χώρα Προέλευσης” το 2010 στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ο Σύλλας Τζουμέρκας επιστρέφει με το “A Blast“. To “A Blast” συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ του Λοκάρνο και του Φεστιβάλ του Σαράγεβου αποσπώντας θετικότατα σχόλια.

Στο “A Blast” πρωταγωνιστεί η Αγγελική Παπούλια, που υποδύεται τη Μαρία, κεντρική ηρωίδα της ταινίας. Η Μαρία τρέχει στην Εθνική Οδό. Πίσω της, φωτιά και μια τσάντα γεμάτη λεφτά. Μπροστά της, ο ατέλειωτος δρόμος. Τίποτα δεν θα σταματήσει τη τρελή επιταχυνόμενη πορεία της.

Μόλις μια μέρα πριν, ήταν μια στοργική μητέρα, ερωτευμένη σύζυγος, υπεύθυνη κόρη. Σήμερα, έχει επαναστατήσει. Και είναι αποφασισμένη να σαρώσει στο πέρασμά της ότι αγάπησε. Η ταινία ακολουθεί την Μαρία στην προσπάθειά της να ξαναπάρει τη ζωή της στα χέρια της. Μία ιστορία λύτρωσης με εικόνες από το παρών και σημεία από το παρελθόν τοποθετημένα στην σύγχρονη Ελλάδα.

Θυμηθείτε το πρώτο clip της ταινίας που σας είχαμε παρουσιάσει ενώψει του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο.

Το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο ίδιος ο Σύλλας Τζουμέρκας και η Γιούλα Μπούνταλη, ενώ πέρα από την Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν και οι Βασίλης Δογάνης, Μαρία Φιλίνη, Θέμις Μπαζάκα, Γιώργος Μπινιάρης, Μάκης Παπαδημητρίου. Η ταινία είναι μια παραγωγή Ελλάδας, Γερμανίας και Ολλανδίας.

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο, ενώ συμμετείχε και στο Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ του Σαράγεβο. Εμείς μόλις την είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Γιάννης Πατλάκας


Σ ένα ασφυκτικό περιβάλλον η Mαρία μεγαλώνει, περνάει στο πανεπιστήμιο, ερωτεύεται, παντρεύεται, κάνει παιδιά. Ξαφνικά όμως όλα αυτά χάνουν το νόημά τους. Κι εκείνη μένει μετέωρη στο κέντρο ενός κόσμου που γκρεμίζεται. Και τότε αποφασίζει να αντιδράσει. Και να επιτεθεί με τη λύσσα του ανθρώπου που δεν έχει και δεν περιμένει τίποτα πια. Μόνο όταν γίνουν όλα στάχτη μπορεί να υπάρξει γαλήνη. Και μόνο η αποκόλληση μπορεί να ελευθερώσει.

blast11

Η ” Έκρηξη”, πραγματεύεται φλέγουσες -λόγω της επικαιρότητάς τους- θεματικές με έναν τρόπο απλό και δυναμικό. Ήδη από το ξεκίνημα της, η ταινία μας μυεί σε μια ατμόσφαιρα βαριά, που τη χαρακτηρίζει η προοδευτικά κλιμακούμενη έντασή της. Ο θεατής ταράζεται και νιώθει ότι κάποιος αόρατος τύπος πετιέται κάτω απ’το κάθισμα και του δίνει χαστούκια σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Ναι. Η ταινία μοιάζει με ένα ευγενικό χαστούκι. Απ’ αυτά που χρειάζονται τα κακομαθημένα παιδιά για να έρθουν στη θέση τους. Το ευφυές της υπόθεσης όμως, έγκειται στο μέτρο. Ο Τζουμέρκας έχει δώσει μακράν την ακριβέστερη αποτύπωση της νεοελληνικής οικογενειακής και κοινωνικής πραγματικότητας που έχω δει τα τελευταία χρόνια στο πανί, ακριβώς επειδή διατηρεί το μέτρο και τη λιτότητα στην αφήγηση. Ρεαλισμός χωρίς φανφάρες, χωρίς υστερίες, χωρίς περιττά βρισίδια (αν και η ταινία χαρακτηρίζεται από πλούσιο υβρεολόγιο, το οποίο ωστόσο χρησιμοποιείται σοφά στο σενάριο). Η «Έκρηξη» περιγράφει το ζόφο της σημερινής πραγματικότητας χρησιμοποιώντας τα λαμπρότερα χρώματα, χωρίς να καταθλίβει (πλούσιες εναλλαγές μεταξύ δράματος και μαύρης κωμωδίας) και χωρίς να επιβάλλει τη φρίκη. Απλώς την καταδεικνύει, αφήνοντας στο θεατή όλα τα συμπεράσματα. Πράγμα που έχει αποδειχθεί τρομακτικά δύσκολο, αν σκεφτεί κανείς ότι τον τελευταίο καιρό ο σινεματικός (και όχι μόνο) ρεαλισμός έχει πληγεί σημαντικά από το δογματισμό των ίδιων των ρεαλιστών.

blast9

Όσο για το κομμάτι της κινηματογράφησης, εκεί τα πράγματα γίνονται ακόμα καλύτερα. Εξαιρετικά μονοπλάνα με κάμερα στο χέρι, που μοιάζουν σχεδόν χορογραφημένα, υπέροχα φλας μπακ με πλούσιο φως και αρκετό κόκκο αποδίδουν δυναμικά το συναίσθημα που πρέπει να περάσει κάθε φορά η ιστορία. Αξίζει να σημειωθεί το καταιγιστικό πολύ κοντινό πλάνο στην πρωταγωνίστρια κατά την τελική σεκάνς καταδίωξης, με έντονη κίνηση της κάμερας και πανέξυπνη χρήση του φωτός. Εκτός από την κίνηση της κάμερας που απλά αλλά μεθοδικά συντελεί στην κλιμάκωση της έντασης, αυτό που πραγματικά βάζει φωτιά στο ρυθμό είναι το μοντάζ, που επηρεάζει με δύο σημαντικούς τρόπους. Αφ’ ενός, καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας υπάρχει ένα παιχνίδι με μικρές αναδρομές στο παρελθόν που υπογραμμίζουν την τωρινή δυστυχία της πρωταγωνίστριας και που αυξάνονται όσο προχωράει η ταινία, επιταχύνοντας τις αντιδράσεις και φανερώνοντας σταδιακά όλο και περισσότερο την αναγκαιότητα της επερχόμενης έκρηξης της ηρωίδας. Αφ’ ετέρου, ο ρυθμός απογειώνεται με το παράλληλο μοντάζ κατά τη διάρκεια των τελευταίων σκηνών που αφηγούνται πια τη συντέλεση της έκρηξης. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στη φωτογραφία της ταινίας, που έχει λειτουργικό ρόλο, φωτίζοντας μόνο ό,τι πρέπει και όπως πρέπει.

Η ταινία βέβαια δεν θα υπήρχε έτσι όπως την είδαμε αν δε στηριζόταν από τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών της. Η Αγγελική Παππούλια (Μαρία) δίνει μια ανατριχιαστική ερμηνεία που απαιτεί βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου και η Θέμις Μπαζάκα (ως μητέρα της Μαρίας) αν και παίζει πολύ λίγο κατορθώνει να μείνει αξέχαστη. Ο Μάκης Παπαδημητρίου είναι τόσο σωστός και τόσο πειστικός στο ρόλο του φασίστα παιδόφιλου, που φαίνεται λες κι έχει αλλάξει ακόμα και το πρόσωπό του, ενώ ο Γιώργος Μπινιάρης στο ρόλο του πατέρα της ηρωίδας είναι μαγευτικά λιτός και εκφραστικός. Μόνη παραφωνία ανάμεσα στις εξαιρετικές ερμηνείες φαντάζει αυτή του –πανέμορφου κατά τα άλλα- Βασίλη Δογάνη στο ρόλο του συζύγου της Μαρίας.

Τέλος, πως θα μπορούσα να παραβλέψω την άκρως ατμοσφαιρική μουσική από τους «drog_A_tek», που κατακλύζει την ταινία προωθώντας ακόμα περισσότερο το ρυθμό της και συντελώντας στην εντυπωσιακότερη των εκρήξεων που είδαμε τελευταία.

Σε γενικές γραμμές, ομολογώ πως δεν περίμενα τίποτα λιγότερο από το Σύλλα Τζουμέρκα, το σκηνοθέτη που έκανε το ντεμπούτο του με την ιδιαίτερη «Χώρα Προέλευσης», την οποία δεν κατόρθωσε τώρα να ξεπεράσει. Όπως και να ‘χει όμως, η «Έκρηξη» έχει πολλές καλές στιγμές αλλά κυρίως, έχει δύναμη και λόγο ύπαρξης. Κι αυτό είναι που την καθιστά τόσο αναγκαία.

Κατερίνα Κιαγιά

  • blast
  • blast11
  • blast9
  • blast10
  • blast8
  • blast7
  • blast6
  • blast5
  • blast4
  • blast3
  • blastbazaka
  • blastPapouliaFilini
  • vasilisdoganis