Εκτός Θέματος 87: To Dunkirk και το IMAX μέλλον του σινεμά – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Εκτός Θέματος 87: To Dunkirk και το IMAX μέλλον του σινεμά

Eκτός Θέματος | 16-9-2017 |

Στην Ελλάδα όπως είναι γνωστό δυστυχώς δεν έχουμε δει ακόμα κάποια αίθουσα ΙΜΑΧ, ενώ στα περισσότερα σινεμά έχουμε πλέον 4Κ ψηφιακή προβολή, αλλά ούτε λόγος δε γίνεται για προβολή ταινιών σε φιλμ των 70mm για παράδειγμα, κάτι που έκανε για παράδειγμα το The Hateful Eight του Ταραντίνο να μοιάζει με διαφορετική ταινία από αυτή που παίχτηκε στην Ελλάδα, ενώ πρόσφατα το ίδιο έγινε με το Dunkirk του Christopher Nolan, το οποίο είχαμε την τύχη να δούμε σε IMAX στο Βερολίνο.

To Dunkirk είναι βλέπετε μία από τις πολύ λίγες ταινίες που έχουν γυριστεί με IMAX κάμερα, και όπως είπαμε και στην κριτική μας, ο πραγματικά εκκωφαντικός ήχος της ταινίας, παίρνει άλλες διαστάσεις στο IMAX, όπου η αίθουσα είναι περιτριγυρισμένη από υπερσύγχρονα και πανίσχυρα ηχεία που βρίσκονται όχι απλά πλάι και πίσω στις πολυθρόνες, αλλά και πίσω από την οθόνη και κυριολεκτικά δίπλα στον θεατή. Πέρα από τον ήχο όμως στο IMAΧ χαζεύει κάποιος την τεράστια οθόνη που πιάνει όλο το οπτικό του πεδίο, όπου και να κάθεται στην αίθουσα.

Είναι αλήθεια ότι η χαώδης οθόνη, έχει σαν αποτέλεσμα μία επίσης χαώδη αίθουσα που δε μπορεί να έχει σε καμία περίπτωση την ζεστασιά ενός μικρότερου σινεμά. Οπότε ας δούμε το αποτέλεσμα για να κάνουμε την σύγκριση. Ο ήχος περνάει είπαμε το τεστ χωρίς δεύτερη σκέψη, όχι μόνο σε blockbusters όπου θα ακούγονται δυνατά οι εκρήξεις, αλλά μπορώ να φανταστώ και σε άλλες ταινίες. Για παράδειγμα η ποιότητα του ήχου είναι τέτοια που σε κάνει να ακούς πεντακάθαρα τον περίγυρο σε σκηνές που δε μιλά κάποιος και υπάρχει σχετική ηρεμία, κάτι που στο Dunkirk έκανε την διαφορά σε κάποιες σκηνές και σίγουρα μπορεί να κάνει την διαφορά προσδίδοντας σκηνές μεγάλης ψυχολογικής έντασης σε πολλές δραματικές ταινίες.

Η εικόνα ωστόσο, όπως είπαμε σε κάποιο σημείο και στην κριτική του Dunkirk είναι ένα μεγάλο θέμα. H τόσο μεγάλη οθόνη μπορεί να κουράσει, ειδικά αν ο θεατής έχει επιβαρυμένη όραση. Το πραγματικό IMAX, δε, έχει μια τετράγωνη οθόνη που χρησιμοποιείτε όλη από πάνω μέχρι κάτω, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα ή όπως δείχνει η κεντρική εικόνα του άρθρου, έτσι ο θεατής χρειάζεται να βλέπει πολύ ψηλά ή πολύ χαμηλά, έχοντας όμως σαν αντιστάθμισμα σε αυτό το ξεβόλεμα σε σχέση με τις συμβατικές οθόνες, την πραγματικά υπέροχη ευκρίνεια της εικόνας. Πως εξηγείται αυτή η τόσο μεγάλη διαφορά στην εικόνα; Απλά με το μέγεθος:

Αυτά είναι τα films των 35mm της συντριπτικής πλειοψηφίας των ταινιών που βλέπουμε στις αίθουσες, των 70mm και του IMAX 70mm, το οποίο είναι το ίδιο film με τα 70mm αλλά έχουμε την εικόνα με αντίστροφο προσανατολισμό, κάνοντάς την διπλάσια τελικά από ότι την 70mm (προβαλλόμενη όμως και σε διπλάσια συνήθως οθόνη όμως). Κάπου εδώ ίσως να θέλετε να διαβάσετε και κάποια από τα σχετικά άρθρα μας για to Aspect ratio καθώς πρακτικά το φορμάτ σχετίζεται τελικά με το ratio και αυτό πάλι σχετίζεται άμεσα με την αισθητική μιας ταινίας.

Τα διαφορετικά aspect ratio και αναλύσεις του Dunkirk

Aspect Ratio Μέρος 2: Οι αλλαγές αναλογίας εικόνας σε σύγχρονες ταινίες

Τι ρόλο παίζει το Aspect Ratio (Αναλογία Εικόνας) στην πλοκή μιας ταινίας (βίντεο)

Στο Dunkirk συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο πρόβλημα του IMAX ήταν ότι όλες οι σκηνές στην βάρκα, δεν ήταν για κάποιο λόγο IMAX γυρισμένες. Έτσι είχαμε μια συνεχή ενεργοποίηση-απενεργοποίηση του μισού μέρους της οθόνης που μόνο καλή δεν ήταν για την όλη εμπειρία. Αυτό δυστυχώς γίνεται και σε άλλες ταινίες IMAX. Η μόνη μου άλλη εμπειρία με IMAX ήταν στο Suicide Squad, όπου και κει συνέβη αν και σε λιγότερο βαθμό, έχοντας όμως πρακτικά ορθογώνια εικόνα 70mm στο περισσότερο της προβολής και όχι πραγματικό IMAX.

Τελικά ποιο είναι το take home message θα μου πείτε; Σίγουρα το IMAX είναι μια εμπειρία που κανείς πρέπει να την ζήσει ανεξάρτητα του πόσο του αρέσει το σινεμά. Ίσως σε κάποιο ταξίδι σε κάποια Ευρωπαική πρωτεύουσα. Ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε ότι προσφέρει ή δεν προσφέρει κάτι στην κινηματογραφική εμπειρία, καθώς όπως και όλες οι άλλες τεχνολογίες, εξαρτάται το πως θα το χρησιμοποιήσει ο δημιουργός και τι ρόλο θα παίξει στην μεταφορά του καλλιτεχνικού οράματος του. Κοινώς το μέγεθος κάποιες φορές μπορεί να μετράει, άλλες όχι και άλλες είναι απλά ενοχλητικό.