Εκτός Θέματος 82: Inside Rogue One - οι motion capture Leia και Tarkin και τα reshoots που άλλαξαν την ταινία - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Εκτός Θέματος 82: Inside Rogue One – οι motion capture Leia και Tarkin και τα reshoots που άλλαξαν την ταινία

Eκτός Θέματος | 2-1-2017 |

Ελπίζω να είδατε το Rogue One, καθώς σε διαφορετική περίπτωση το άρθρο περιέχει κάποια spoilers για την ταινία. Την σχετικά spoiler-free κριτική μας την βλέπετε εδώ. Προειδοποιήσαμε… πάμε λοιπόν.

Ξεκίνησα να γράφω το συγκεκριμένο άρθρο πριν τον απροσδόκητο θάνατο της Carrie Fischer. To γεγονός μας συγκλόνισε και έκανε το άρθρο αυτό ακόμα πιο επίκαιρο, καθώς το μεγαλύτερο θέμα που μας απασχόλησε και που σκεφτόμαστε ακόμα μετά από την προβολή του Rogue One, είναι το motion capture που έφερε πίσω στην ζωή τον Peter Cushing σαν Grand Moff Tarkin αλλά και σε δεύτερη φάση το αντίστοιχο κόλπο που έκανε την Carrie Fischer να δείχνει και πάλι 20 χρονών.

Βγαίνοντας από την προβολή, είχα δει μία αρκετά διασκεδαστική και καθηλωτική σε κάποια σημεία ταινία, ένιωθα ταυτόχρονα απογοήτευση για το ότι στην ουσία δεν γνωρίσαμε τους χαρακτήρες της ταινίας καθόλου, με το Rogue One απλά να ενώνει το παζλ με το A New Hope, κάνοντας το πολύ όμορφα βέβαια, και τέλος δε μπορούσα να καθορίσω το πως αισθάνομαι για τον Moff Tarkin και την νεαρή Carrie Fischer που μόλις είχα δει. Έτσι αυτό ήταν το θέμα που συζήτησα περισσότερο για την ταινία με συναδέλφους και fans καθώς και είδα ότι αυτό ήταν από αυτά που συζητήθηκαν περισσότερα στα διεθνή κινηματογραφικά μέσα.

Από την μία η επιστροφή αυτών των χαρακτήρων ήταν το μισό excitement που είχε να προσφέρει η ταινία. Ήταν της ίδιας σχεδόν σημασίας του να βλέπουμε τον Darth Vader, για τον οποίο φυσικά δε χρειάστηκε κάποια ιδιαίτερη τεχνολογία για να επιστρέψει, λόγω της στολής και της μάσκας του. Πολλοί ήταν αυτοί που χαρακτήρισαν ανήθικη την “ανάσταση” του ηθοποιού Cushing ψηφιακά καθώς ο ίδιος ως νεκρός δεν είχε καμία επιλογή για το αν θα έχει κάποια σχέση με την ταινία. Οι υπεύθυνοι της Lucasfilm έσπευσαν ωστόσο να δηλώσουν ότι είχαν πάρει την άδεια από τους συγγενείς του. Μάλιστα μετά από αντιδράσεις η Lucasfilm δήλωσε ότι ήταν και αυτή αρκετά σκεπτική για την χρησιμοποίηση του Tarkin. Όμως από την άλλη θα έπρεπε να εξηγήσουν γιατί ο Tarkin λείπει, αν δεν τον βλέπαμε στην ταινία, δεδομένης της εκτενούς συμμετοχής του στα του Death Star στο A New Hope.

Μάλιστα η ιδέα να είναι πιο μικρός ο ρόλος του Tarkin ή να παρουσιάζεται αντί για live, σαν ολόγραμμα, ήταν αρκετά δημοφιλής, αλλά τελικά δεν επικράτησε. Ένας λόγος που υπήρχαν αυτές οι ιδέες ήταν πέρα το ηθικό του θέματος και το ότι δεν ήξερε κανείς από πριν πως θα φαίνεται ο ψηφιακός Tarkin τελικά… Μάλιστα ο φωτισμός και τα χρώματα της ταινίας είναι αρκετά διαφορετικά από ότι το Star Wars έτσι χρειάστηκε πολύ δουλειά για την μεταμόρφωση του ηθοποιού που έπαιζε τον Tarkin, στο αποτέλεσμα που είδαμε τελικά. Για όσους δεν το ξέρετε η ερμηνεία του Tarkin και η φωνή του Rogue One, ανήκει στον Guy Henry, έναν Βρετανό ηθοποιό που φέρνει λίγο στον Tarkin και που έπαιξε τον ρόλο με την βοήθεια motion capture. Δείτε και την σχετική φώτo:

Παρόμοια ήταν η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε και στην Leia, με άλλη νεότερη ηθοποιό να χρησιμοποιείται, καθώς δεν θα ήταν δυνατό η τεχνική του motion capture να δουλέψει το ίδιο καλά αν γινόταν motion capture στο τωρινό πρόσωπο της Carrie Fischer, έτσι χρειαζόταν κάποια με παρόμοια χαρακτηριστικά. Μιλάμε πρακτικά για την ίδια τεχνική που χρησιμοποιήθηκε για να έρθει στην ζωή η Maz Kanata με εντυπωσιακά αποτελέσματα, ή πολύ πιο πριν το Gollum από τον Άρχοντα των δαχτυλιδιών και οι πίθηκοι στις νέες ταινίες του Πλανήτη των πιθήκων.

Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι γιατί να μη γίνει ένα απλό recast, να προσληφθεί δηλαδή ένας άλλος ηθοποιός που να μοιάζει με τον προϋπάρχον και να προσπαθήσουν οι make up artists να κάνουν την δουλειά με πραγματικά και όχι ειδικά εφέ; Θα μιλούσαμε για κάτι μάλλον πιο ηθικό σε αυτήν την περίπτωση; Και τα γεγονότα έρχονται να μας προλάβουν…

Τι θα γίνει η Princess Leia βρίσκεται στο σενάριο του επεισοδίου 9 του Star Wars που θα άρχιζε γυρίσματα σε λίγο καιρό; Που οι πληροφορίες λένε ότι θα βρίσκεται. Θα γίνει recast; Θα χρησιμοποιηθεί κάποια παρόμοια τεχνολογία γι’ αυτήν; Θα αλλάξει το σενάριο; Ποιοι από μας θα θέλαμε να δούμε μια ψηφιακή Carrie Fischer σε μια ταινία; Μάλλον λίγοι. Γι’ αυτό εξάλλου δεν έγινε κάτι τέτοιο και με τον Harrison Ford στην νέα ταινία για τον Han Solo και από την αρχή των συζητήσεων για την ταινία μιλούσαμε για recast, για να φτάσουμε στον Alden Ehrenreich.

H αλήθεια είναι ότι το θέμα είναι περίπλοκο. Σε μια συζήτηση για παράδειγμα άκουσα την μία πλευρά: “Μα θα θελες στο μέλλον να σου βάλουν τον George Clooney στην ταινία, ενώ αυτός μπορεί να μην έχει ιδέα;” Με την άλλη πλευρά να απαντά: “Είναι καλύτερα δηλαδή που παίρνει εκατομμύρια για κάθε ρόλο του ο Clooney;” Και οι δύο πλευρές έχουν δίκιο αλλά θίγουν διαφορετικό θέμα. Οι υπέρογκες αμοιβές ηθοποιών είναι κάτι σίγουρα προβληματικό. Το να παίρνει ο Downey Jr εκατομμύρια για να υποδυθεί τον Iron Man για 10 φορές παραπάνω χρήματα κάθε φορά, είναι κάτι που με εκνευρίζει, όμως αυτό δεν δίνει δικαίωμα στην Marvel να χρησιμοποιήσει το πρόσωπό του σε κάποια ταινία που δεν θα παίζει ο ίδιος. Το πρόσωπο του καθενός του ανήκει και είναι κάτι το ιερό, έτσι ώστε ούτε καν σχετικά συμβόλαια για το πρόσωπο του χαρακτήρα σε ένα franchise θα πρέπει να δούμε ποτέ. Αυτό πέρα από ηθικά γκρι, αν όχι μαύρο, είναι και ένα πλήγμα για την  υποκριτική και το σινεμά.

Ο χαρακτήρας είναι ένα πράγμα, αλλά το πρόσωπο ενός ηθοποιού είναι κάτι άλλο. Αν για παράδειγμα κάποιος ηθοποιός αντικαταστούσε κάποιον άλλον για να παίξει κάποιον motion capture χαρακτήρα τον Snoke για παράδειγμα, τότε προφανώς αυτό και δεν θα αποτελούσε κανένα πρόβλημα. Θα ήταν το ίδιο με ένα απλό recast ηθοποιού που απλά, αντίθετα με το recast, θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο από το κοινό. Με τέτοιες σκέψεις όμως μια εταιρία μπορεί να σκεφτεί: Γιατί να μην κάνω χαρακτήρες που ακόμα και οι άνθρωποι θα είναι motion capture; Γιατί δηλαδή αντί για την επόμενη Rey, να φτιάξω μια ψηφιακή κοπέλα, που θα μπορεί να την παίζει η οποιαδήποτε ηθοποιός, όσα χρόνια μετά θέλω, ξοδεύοντας μια καλή χρήματα για την ψηφιακή μοντελοποίηση του χαρακτήρα και ξενοιάζοντας για πάντα. Αφού δηλαδή οι ηθοποιοί έχουν δικαίωμα στο πρόσωπό τους, γιατί να μην φτιαχτούν τεχνητά πρόσωπα που θα ανήκουν στο εκάστοτε franchise;

Μα για δύο απλούς λόγους. Πρώτον γιατί απλά δεν γίνεται να έχεις πραγματικές ερμηνείες αν όλοι οι χαρακτήρες είναι motion capture. Οι ηθοποιοί σε τέτοιες ταινίες ήδη έχουν προβλήματα να μπουν στο πετσί του ρόλου έχοντας να παίξουν μια ολόκληρη ταινία σχεδόν με σκηνικά blue screen. Πως θα κατορθώσεις να έχεις πραγματικές ερμηνείες όταν όλα είναι motion capture; Όταν ο κάθε ηθοποιός θα μπορεί πλέον να γυρίσει τις σκηνές του από το σπίτι του, μόνος του και ανεξάρτητα με τα γυρίσματα της υπόλοιπης ταινίας; Δεύτερον και κυριότερο γιατί πλέον δεν μιλάμε για σινεμά αλλά για εκμετάλλευση της τεχνολογίας για τους λάθος λόγους, 100% εμπορικούς και με κανένα ενδιαφέρον για την μαγεία του σινεμά σαν τέχνη.

Τα Reshoots

 

Ας αφήσουμε το θέμα με το motion capture και ας πάμε στα reshoots του Rogue One. Η ταινία όπως είπα και στην κριτική προσθέτει 5-6 καλούς νέους χαρακτήρες που όμως δεν αναπτύσσει ούτε στο ελάχιστο, για να τους σκοτώσει τελικά στο τέλος. Η ταινία λειτουργεί τελικά, όμως λειτουργεί μόνο σε ότι έχει να κάνει με την σύνδεση με το Star Wars: Α New Hope, η οποία είναι όντως μαγική. Πέρα από αυτό είναι μάλλον μέτρια και δεν μπορεί να λειτουργήσει καλά σαν standalone φιλμ σε καμία περίπτωση, όσο κι αν ενθουσιάζει τους fans ακόμα και τον fan μέσα μου.

Ήδη μάθαμε κάτι για τα reshoots από τον ίδιο τον σκηνοθέτη:

“Στην αρχική έκδοση του σεναρίου οι ήρωες δεν πεθαίνουν. Έτσι εμείς υποθέσαμε ότι δεν θα έπρεπε να πεθάνουν οι ήρωες, ότι κάτι τέτοιο δεν θα μας επιτρεπόταν. Έτσι προσπαθούσαμε να βρούμε τρόπο που να οι χαρακτήρες να μένουν ζωντανοί. Όλοι όμως σκεφτόμασταν ότι θα έπρεπε να πεθάνουν. Όταν τελικά το αναφέραμε στην διεθύντρια της Lucasfilms, εκείνη είπε: Ναι, αυτό έχει λογική” και πράγματι έχει, καθώς οι χαρακτήρες αλλιώς θα βρίσκονταν στο A New Hope. Κάπου εκεί μάλιστα περίμενα να μου πει κάποιος να γυρίσουμε μια ακόμα σκηνή που να δείχνει την Jyn να φεύγει σε άλλον πλανήτη ή κάτι σχετικό, όμως αυτό ποτέ δεν έγινε και έτσι αποκτήσαμε το τέλος που σκεφτόμασταν από την αρχή. ”

Μάλλον αντιφατικά τα λόγια του Edwards. Η ουσία είναι πάντως ότι είδαμε μια εντελώς διαφορετική ταινία από αυτήν που είχε γυριστεί στην αρχή. Στο βίντεο βλέπουμε διάφορες σκηνές από τα trailers που δεν είδαμε στην ταινία:

Η κυριότερη είναι ότι η Jyn κρατάει τα πλάνα για το Death Star, ποτέ δεν τα έστειλε από την κεραία της βάσης της Αυτοκρατορίας… όπως είδαμε στην ταινία.

Μάλιστα η παραπάνω εικόνα έχει και έναν motion capture χαρακτήρα που δεν έχει επεξεργαστεί στο trailer, πιθανότατα το ρομπότ. Πάρτε και μια δεύτερη εικόνα:

Επίσης θυμάστε αυτόν εδώ τον τύπο από την ταινία;

Όχι ε; Προφανώς και όχι καθώς ο Saw Gerrera που έπαιξε ο Forest Whitaker δεν εμφανίστηκε ποτέ έτσι αλλά με άσπρα μαλλιά. Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα με ακόμα και μία σκηνή με τον Darth Vader να απουσιάζει.

Το ερώτημα είναι αν θα δούμε ποτέ τις κομμένες αυτές σκηνές ή ακόμα και το πρώτο cut της ταινίας που δεν άρεσε στην Disney, αυτό που ο σκηνοθέτης είπε αργότερα ότι λίγο πολύ ούτε αυτού του άρεσε, αλλά νόμιζε ότι δεν θα του επιτρεπόταν να κάνει κάτι άλλο (να σκοτώσει τους χαρακτήρες).