Χρόνια πολλά και.. ευχαριστούμε monsieur Godard! – Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Χρόνια πολλά και.. ευχαριστούμε monsieur Godard!

Ειδήσεις | 6-12-2016 |

Πέρασαν κιόλας 85 χρόνια από την γέννηση του ανθρώπου που έμελλε να αλλάξει καθολικά την ιστορία της αγαπημένης μας τέχνης. Ο Jean-Luc Godard ίσως να είναι ο άνθρωπος που ταυτίστηκε με τον κινηματογράφο όσο κανείς άλλος. Το αναπάντεχο όμως της ιστορίας του τελικά, είναι ότι και ο ίδιος ο κινηματογράφος ταυτίστηκε μαζί του και άλλαξε ριζικά από τότε που τα μονοπάτια τους συναντήθηκαν.

Γεννημένος στο λαμπερό Παρίσι, ο Godard από μικρός έτρεφε πάθος για την 7η τέχνη. Γόνος πλούσιας οικογενείας με πατέρα γιατρό και μητέρα από την Ελβετία (με γονείς τραπεζίτες). Γεγονός που τον βοήθησε ιδιαιτέρα στην μετέπιπτα εκπαίδευση και πλούσια μόρφωση του.

Κοντά στο 1950 αρχίζει να παρακολουθεί μαθήματα εθνολογίας στην Σορβόννη .
Κι όμως.. δεν ήταν αυτό για το οποίο ήταν γεννημένος ο νεαρός και ανήσυχος τότε Jean. Ασχολείται, διαβάζει, μορφώνεται… άλλο είναι όμως αυτό που του καίει τα σωθικά και αποζητά μία ευκαιρία για να εκραγεί από μέσα του. Η ευκαιρία λοιπόν, για την πρώτη του επαφή με τον κινηματογράφο έρχεται όταν γνωρίζει και συναναστρέφεται τους Κλοντ Σαμπρόλ, Φρανσουά Τρυφώ, Ερίκ Ρομέρ και Ζακ Ριβέτ, τους κινηματογραφιστές δηλαδή που μετέπειτα θα στελεχώσουν το “κίνημα” της nouvelle vague.

2010_godard_pandel_01

Ο πατέρας του αντιλαμβανόμενος την κατεύθυνση που επρόκειτο να ακολουθήσει το “καμάρι” του και αντίθετος με αυτή, του κόβει το μηνιάτικο εισόδημα. Μικροκλοπές και δουλειές του ποδαριού αντικαθιστούν το, μέχρι πρότινος, διόλου ευκαταφρόνητο χαρτζιλίκι του “μπαμπά”.
Αυτό ήταν.. τίποτα πια δεν μπορούσε να αποτρέψει τον ώριμο πλέον Godard, από τον ολοκληρωτικό εναγκαλισμό του με την 7η τέχνη.

Το 1952 είναι η χρονιά που γράφει επίσημα τις πρώτες του σκέψεις στο χαρτί σχετικά με τον κινηματογράφο, για λογαριασμό του θρυλικού μέχρι και σήμερα “Le Cahiers du Cinema” (“Τα Τετράδια του Σινεμά“).
Ο Godard, με υπερόπλο την πένα του, ασκεί σκληρή κριτική στο σινεμά της εποχής τόσο στην Ευρώπη όσο και στο Hollywood, το οποίο πραγματικά κατακεραυνώνει. Κατηγορεί τους τότε κινηματογραφιστές για παντελή έλλειψη φαντασίας και άγνοια της τέχνης όσον αφορά την εφαρμογή της στην πράξη.

Οι κινήσεις της κάμερας σας είναι άσχημες γιατί οι διάλογοι σας είναι άθλιοι. Με λίγα λόγια δεν ξέρετε να κάνετε κινηματογράφο γιατί δεν ξέρετε τι είναι κινηματογράφος

Είναι η τελευταία και ωμή κριτική που άσκησε λίγο πριν πιάσει την κάμερα. Όλα έδειχναν ότι το ποτήρι ξεχείλισε με σταγόνες πενιχρού κινηματογράφου για τον τολμηρό και οραματιστή Godard. Μίλησε για σκηνοθέτες ευνουχισμένους και ρομπότ όσον αφορά την κινηματογράφηση τους, φωτογραφίζοντας ουσιαστικά αυτούς του Hollywood αλλά και τους Γάλλους δημιουργούς της εποχής θεωρώντας πως “χτίζουν” ταινίες με παρωπίδες, σε πλαίσια και κανόνες, σχεδόν μηχανικά.

cannes-2014-jean-luc-godard-montera-t-il-les-marches_portrait_w5322

Η πρώτη του δημιουργία ήρθε τελικά το 1954, ήταν το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ “Επιχείρηση Μπετόν“, ενώ μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 50′ θα γυρίσει άλλα 4 μικρού μήκους φιλμ. Το 1960 πιο έμπειρος και πιο ώριμος από ποτέ, γυρίζει την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους και για πολλούς την πιο σπουδαία δημιουργία του μέχρι σήμερα. “Με κομμένη την Ανάσα” το όνομα αυτής με πρωταγωνιστή τον επιφανή Ζαν Πωλ Μπελμοντό στον ρόλο που τον έκανε διάσημο.
Ουσιαστικά τούτο το κομψοτέχνημα, εγκαινίασε το κίνημα της Nouvelle Vague που έφερε τα πάνω κάτω στην 7η τέχνη.

Θλίψη και νοσταλγία για τον κινηματογράφο που έχει πάψει πια να υπάρχει, καθώς και η καινούργια σχέση μεταξύ μύθου και πραγματικότητας” ήταν κατά γράμμα τα λόγια του Jean-Luc Godard στην προσπάθεια του να δείξει την πηγή του Νέου Κύματος. Τα νέα χαρακτηριστικά που εισάγει σχετικά με την κινηματογράφηση, έρχονται σε ρήξη με όλα τα μέχρι πρότινος ισχύοντα δεδομένα.

Ο χαμηλός προϋπολογισμός, η κάμερα στο χέρι, τα γυρίσματα σε φυσικούς χώρους με φυσικούς ήχους, η παιγνιώδης διάθεση, οι αναφορές ταινιών μέσα στις ταινίες, οι ξαφνικές ανατροπές στην αφήγηση, τα πλάνα μεγάλης διάρκειας καθώς και η τάση να υπενθυμίζει στον θεατή ότι πρόκειται για μία κατασκευή αυτό που παρακολουθεί και όχι κομμάτι ζωής είναι μερικά από τα ξεχωριστά στοιχεία της “ταυτότητας” του κινήματος που διείσδυσε ως τα μύχια της τέχνης.

5873705

Ο κινηματογράφος για τον Jean-Luc Godard όμως, δεν ήταν ποτέ δουλειά που την μαθαίνεις σε σχολές και βιβλία. Δεν υπήρξε ποτέ κανόνας που πρέπει να ακολουθήσεις για να δημιουργήσεις. Σύμφωνα με τον πρωτοπόρο Γάλλο, όλα είναι η έκφραση, που κατ’ ουσία αποτελεί την πηγή της τέχνης. Μία κάμερα, πάθος, και αγάπη με όλη σου την καρδιά αρκεί για να δημιουργήσεις μοναδική, φανταστική και ατόφια… τέχνη. Με μία λέξη κινηματογράφο.. όπως τον φαντάστηκε.. όπως τον υπηρέτησε.. όπως τον δημιούργησε ο ένας και μοναδικός Jean-Luc Godard.

Εδώ και μερικά 24ωρα λοιπόν 86 καλοκαίρια βαραίνουν την πλάτη του και η ευχή είναι μια.. να φτάσει τα 100 και να συνεχίσει να διδάσκει μέσα από τον κινηματογράφο όπως έκανε μέχρι σήμερα. Έναν κινηματογράφο που χρωστάει πολλά στον Γάλλο. Για του λόγου το αληθές, ακριβώς όσα χρωστάει και ο Godard σε αυτόν.
Μα φυσικά για την σχέση εξάρτησης που είχαν.. ο ένας να δίνει ζωή στον άλλον..
Χρόνια πολλά και.. ευχαριστούμε monsieur Godard..

 

Φιλμογραφία

Adieu au langage – Αποχαιρετώντας στην Γλώσσα (2014)
•Ponts de Sarajevo – Οι Γέφυρες του Σαράγεβο (2014)
•Film Socialisme – Socialism (2010)
• Notre Musique – Η Δική μας Μουσική (2004)
• Liberte et Patrie (2002)
• Ten Minutes Older: The Cello – Δέκα Λεπτά Αργότερα: Το Τσέλο (2002)
• Eloge de l`Amour – Η Ελεγεία του Έρωτα (2001)
• For Ever Mozart – Μότσαρτ για Πάντα (1996)
• Je vous salue, Sarajevo (1993)
• Detective – Ντετέκτιβ (1985)
• Prenom Carmen – Όνομα Κάρμεν (1983)
• Sauve qui Peut (la Vie) – Ο Σώζων Εαυτόν Σωθήτω (1980)
• Tout Va Bien – Ολα Πάνε Καλά (1972)
• 2 ou 3 Choses que Je Sais d`Elle – 2 ή 3 Πράγματα που Ξέρω γι` Αυτήν (1967)
• La Chinoise – Η Κινέζα (1967)
• Loin du Vietnam – Μακριά από το Βιετνάμ (1967)
• Week End – Ένα Σαββατοκύριακο (1967)
• Made in USA – Συνέβη στην Αμερική (1966)
• Masculin Feminin: 15 Faits Precis – Αρσενικό, Θηλυκό (1966)
• Alphaville, une Etrange Aventure de Lemmy Caution – Αλφαβίλ (1965)
• Pierrot le Fou – Ο Τρελός Πιερό (1965)
• Le Mepris – Η Περιφρόνηση (1963)
• Le Petit Soldat – Ο Μικρός Στρατιώτης (1963)
• Les Carabiniers – Οι Καραμπινιέροι (1963)
• Cleo de 5 a 7 – Δύο Ωρες στη Ζωή μιας Γυναίκας (1962)
• Vivre sa Vie – Ζούσε τη Ζωή της (1962)
• Une Femme est Une Femme – Η Κυρία Θέλει Έρωτα (1961)
• A Bout de Souffle – Με Κομμένη την Ανάσα (1960)

Διαβάστε περισσότερα για: ,