Wim Wenders - Ένας οραματιστής δημιουργός μίλησε για σινεμά.. - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Wim Wenders – Ένας οραματιστής δημιουργός μίλησε για σινεμά..

Αφιερώματα | 12-8-2016 |

Εάν η δεκαετία του ’70 θεωρείται η χρυσή εποχή των πρωτοποριακών ταινιών, τότε μπορούμε κάλλιστα να ισχυριστούμε ότι η εκείνη του ’80 είναι η εποχή της τυποποίησης του κινηματογράφου. Παρόλα αυτά υπήρξαν και οι σκηνοθέτες που συνέχισαν να επινοούν νέους δρόμους για δημιουργούν σινεμά και ο Win Wenders ήταν από τους ηγέτες τούτης της ομάδας. Έπειτα από ταινίες που είχαν μεγάλη απήχηση στους κριτικούς, αλλά παρέμειναν άγνωστες στο ευρύ κοινό(“Ένας Αμερικάνος Φίλος” 1997, “Αστραπή Πάνω από το Νερό” 1980, ο Wenders σκηνοθέτησε το “Παρίσι-Τέξας“(1984) και απέδειξε ότι το κοινό διψούσε ακόμη για κάτι καινούριο. Η ταινία είχε μια πειραματική προσέγγιση και συγχρόνως ήταν πολύ ποιητική, έσπασε τους παραδοσιακούς κανόνες της διήγησης. Μια ολόκληρη γενιά σκηνοθετών ακολούθησε τα βήματα του Wenders, αλλά εκείνος διάλεξε να αλλάξει κατεύθυνση. Εξέπληξε το στερέωμα της 7ης τέχνης με το κομψοτέχνημα “Τα Φτερά του Έρωτα” και συνέχισε να περπατά στο μονοπάτι της επιτυχίας.

wim-wenders

Για έναν σκηνοθέτη όμως που δεν παύει ποτέ να εξερευνά μέσα από τις δημιουργίες του, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξουν και αποτυχίες. Κάπως έτσι και ο σπουδαίος Wenders παρέδωσε μερικές ταινίες(“Το Τέλος της Βίας” 1997, “The Million Dollar Hotel” 2000) λιγότερο ενδιαφέρουσες από εκείνες της πρώιμης κινηματογράφησης του. Κατάφερε όμως και πάλι να εκπλήξει ευχάριστα τον φιλμικό πλανήτη με το ανεπανάληπτο ντοκιμαντέρ “Buena Vista Social Club” το 1999.

Πως άραγε δημιουργεί κινηματογράφο ο Wim Wenders και με ποιον τρόπο το καταφέρνει τόσο καλά..;;

Υπάρχουν 2 τρόποι να κάνει κάποιος μια ταινία ή, αν προτιμάτε, δύο λόγοι. Ο πρώτος είναι να έχει μια πολύ ξεκάθαρη ιδέα και να προσπαθεί να την εκφράσει. Ο δεύτερος είναι να κάνει την ταινία προκειμένου να ανακαλύψει τι θέλει να πει. Προσωπικά, πάντα ένιωθα διχασμένος ανάμεσα στις δύο προσεγγίσεις. Τις έχω δοκιμάσει όμως και τις δύο!
Έχω γυρίσει ταινίες με ξεκάθαρα δομημένα σενάρια, τα οποία ακολούθησα κατά γράμμα, έχω κάνει κι άλλες όπου η όλη εμπειρία ήταν εκτός ορίων και εκτός της αρχικής ιδέας. Αυτή η ταινία μοιάζει με περιπέτεια και νομίζω ότι παραμένει η αγαπημένη μου προσέγγιση.
Μου αρέσει να δοκιμάζω πολλά πράγματα, όπου μπορώ να εξερευνώ και να αλλάζω την πορεία της ιστορίας καθώς προχωράω. Βέβαια είναι ένας προνομιακός τρόπος γυρίσματος ο οποίος προϋποθέτει ότι η ταινία γυρίζεται χρονολογικά.
Επομένως είναι εύκολα κατανοητό ότι ο τρόπος με τον οποίο κάνει κάποιος μια ταινία εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον λόγο για τον οποίο την κάνει..
Εγώ προσωπικά θεωρώ πως ο σκηνοθέτης που γυρίζει ένα φιλμ μόνο για χάρη των εικόνων, το κάνει μόνο για τον εαυτό του.
Εξάλλου η τελειοποίηση μιας εικόνας, η δύναμη της είναι μια εξαιρετικά προσωπική έννοια, ενώ το να λες την ιστορία είναι εξ ορισμού μια πράξη επικοινωνίας.”

1200x630_299230_wim-wenders-honoured-at-berlinale-2015

Αξεπέραστος Wim Wenders χάρισε τις παραπάνω γραμμές στο Φεστιβάλ της Βενετίας μερικά χρόνια πριν στον Γάλλο κριτικό κινηματογράφου Laurent Tirard ο οποίος δήλωσε με την σειρά του εντυπωσιασμένος από τον χρόνο το οποίο έπαιρνε ο Wenders για να σκεφτεί τις απαντήσεις που έδινε. Για του λόγου το αληθές χαρακτήρισε αναζωογονητικό το να βλέπεις τον μεγάλο σκηνοθέτη να αναλύει τα πράγματα σε τέτοιο βάθος..

Διαβάστε περισσότερα για: , ,