Θανάσης Νεοφώτιστος: "O Ελληνικός κινηματογράφος χρειάζεται πάνω απ' όλα παιδεία" - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Θανάσης Νεοφώτιστος: “O Ελληνικός κινηματογράφος χρειάζεται πάνω απ’ όλα παιδεία”

Συνεντεύξεις | 26-2-2016 |

Ο Θανάσης Νεοφώτιστος είναι από τους πιο ταλαντούχους και πολλά υποσχόμενους νέους Έλληνες κινηματογραφιστές. Η βράβευσή του στην Δράμα το 2014 για την “Προσευχή” αλλά και πέρσι για το ντοκιμαντέρ “Πωγωνίσκος“, μόνο τυχαία δεν είναι καθώς ήδη ετοιμάζει την επόμενη μικρού μήκους ταινία του, “Λεωφόρος Πατησίων“, μαζί με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία που είναι στα σκαριά. Όλα αυτά τον έφεραν στην Berlinale και το Berlinale Talents, στο ειδικό τμήμα του Φεστιβάλ για νέους δημιουργούς, ηθοποιούς και επαγγελματίες του κινηματογράφου. Συναντήσαμε τον Θανάση στο Βερολίνο και κάναμε μια όμορφη κουβέντα.

– Πρώτη σου φορά στο Berlinale Talents. Πως σου φάνηκε η όλη εμπειρία; 

Ναι πρώτη μου φορά στο Talents. Ήταν μια πολύ ωραία εβδομάδα. Το πιο βασικό και η μεγαλύτερη προσδοκία είναι η ελπίδα ότι έρχεσαι εδώ για να συστηθείς σε μια μεγάλη κινηματογραφική οικογένεια. Είναι σημαντικό ότι κάποιος σε αναγνωρίζει, ότι αξίζεις να είσαι μέσα σε αυτή. Αυτό είναι το πιο βασικό του στοιχείο, για μένα είναι σαν μια σφραγίδα αναγνώρισης. Σα να μου λένε υπάρχεις, σε αναγνωρίζουμε, μπορείς να συνεχίσεις. Έχοντας το σαν εφόδιο, μπορείς να συστήνεσαι σαν Berlinale Talent και ο άλλος να σε παίρνει στα σοβαρά χωρίς να του δείξεις καν την ταινία σου πλέον.

– Λειτούργησε και σαν σχολείο; 

Για μένα τουλάχιστον δεν λειτούργησε σαν σχολείο. Για παράδειγμα τα masterclasses τα θεωρώ έτσι κι αλλιώς λίγο δυσλειτουργικά, με την έννοια του ότι δεν είναι για να μάθεις. Για παράδειγμα τα masterclasses από το Jury της Berlinale ήταν μεν ενδιαφέροντα, αλλά οι άνθρωποι αυτοί δεν έρχονται για μάθημα, είναι απροετοίμαστοι για κάτι τέτοιο, στην ουσία σου δίνουν λίγο από την εμπειρία τους, αλλά τα περισσότερα από αυτά μπορείς να τα δεις και στο ίντερνετ, δεν μαθαίνεις κάτι το συγκλονιστικό.

– Meryl Streep. Πως σου φάνηκε; 

Ε, η Meryl είναι θεά. Ήταν μια φοβερή εμπειρία. Είναι ένα πρόσωπο πολύ οικείο καθώς την έχεις δει τόσες φορές και αισθάνεσαι ότι την ξέρεις. Την βλέπεις να μιλάει και ακούς την φωνή της και συγκινείσαι για κάποιο λόγο. Είναι σαν να ναι κάποια γνωστή σου αλλά ταυτόχρονα μια μεγάλη ντίβα. Σίγουρα είναι μια πληθωρική παρουσία. Μοναδική εμπειρία. Το masteclass γινόταν βέβαια σε μια μεγάλη αίθουσα και έτσι  δεν ήμασταν και ακριβώς δίπλα της.

– Πιο ενδιαφέρουσα εμπειρία από το Berlinale Talents;

Δύσκολα μπορώ να ξεχωρήσω κάτι συγκεκριμένο, όπως σου πα τα masterclasses ήταν ενδιαφέροντα, αλλά περισσότερο μάθαινες τις προσωπικές εμπειρίες σημαντικών ανθρώπων και όχι κάτι συγκεκριμένο. Δεν έμαθα κάτι που δεν ήξερα, αλλά σίγουρα ήταν όλα πολύ ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα ήταν πολύ ενδιαφέρον το masterclass με τον διευθυντή φωτογραφίας του Game of Thrones. Σίγουρα η Meryl βέβαια ήταν ένα highlight.

– Τι κρατάς από το Berlinale Talents;

Tο σημαντικότερο για μένα είναι οι επαφές που γίνονται εδώ. Το να γνωρίσεις όλο αυτόν τον κόσμο, να μπεις μέσα στην κινηματογραφική οικογένεια της Ευρώπης. Είναι πολύ σημαντικά τέτοια events, όπως και για παράδειγμα ήταν σημαντικό το Nisi Masa European Short Pitch. Εδώ ένας από τους στόχους μου ήταν να γνωρίσω κόσμο και ιδανικά να βρω συμπαραγωγούς για την επόμενη μικρού μήκους ταινία μου, την Patision Avenue αλλά και να δικτυωθώ για μετέπειτα συνεργασίες. Είναι πολύ σημαντικό και αυτό το κομμάτι.

– Ελληνικό σινεμά σήμερα; 

Κοίτα το Ελληνικό σινεμά είναι μέρος του Ευρωπαϊκού σινεμά και σε στυλ και τεχνοτροπίες και στον τρόπο που δουλεύει. Είναι έτσι το κοινό που στην Ευρώπη δεν μπορείς να κάνεις εύκολα μια ταινία με μόνο μια χώρα στην παραγωγή, εκτός κι αν είσαι ο Παπακαλιάτης. Έτσι οι συμπαραγωγές είναι το κύριο κομμάτι που πρέπει να κυνηγήσει κάποιος στην Ευρώπη για να κάνει μια ταινία. Σε άλλες χώρες για παράδειγμα σε Κίνα και άλλες μεγάλες αγορές, το να κάνει κάποιος μια ταινία από αυτή την πλευρά είναι θέμα μόνο της δικής του χώρας και οι περισσότερες παραγωγές είναι καθαρά μιας χώρας. Αυτό στην Ευρώπη λόγω μεγέθους του κοινού είναι δύσκολο να γίνει. Σκέψου την Ευρώπη σαν να έχει την δική της συνολική βιομηχανία, κάτι σαν το Ευρωπαϊκό Bollywood.

– Προσευχή, Πωγωνίσκος, και μετά;

Είμαι ήδη στην παραγωγή της επόμενης μικρού μήκους μου, πήγα στο Nisi Masa για pitching, ενώ θα βρεθώ και στο Λουξεμβούργο για τον ίδιο λόγο. Ετοιμάζω και την πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία.

– Πες μας για την μεγάλου μήκους που ετοιμάζεις.

Είμαι στην φάση που ετοιμάζεται το σενάριο της ταινίας και είμαστε σε φάση να προχωρήσουμε. Ήδη στην παραγωγή βρίσκονται και οι Αργοναύτες και είμαστε στα τελικά στάδια της διαμόρφωσης της ιστορίας και του ψαξίματος χρηματοδότησης. Η ταινία θα είναι ένα σκοτεινό παραμύθι για ενηλίκους.

– Αν μπορούσες να άλλαζες ένα πράγμα στο Ελληνικό σινεμά από όλα την παραγωγή την διανομή, την χρηματοδότηση, τους κινηματογράφους τι θα ήταν αυτό; 

Θα έλεγα ότι θα δούλευα περισσότερο την παιδεία. Όντας τελευταία σε μια επιτροπή που δουλεύει με σχετικά θέματα για το τι μπορεί να γίνει στο σχολείο από καλλιτεχνικής γενικότερα άποψης αλλά και ειδικά στα κινηματογραφικά, νομίζω ότι αυτό είναι τελικά το πιο σημαντικό για να έρθουν και τα υπόλοιπα. O Ελληνικός κινηματογράφος χρειάζεται πάνω απ’ όλα παιδεία.

12733419_10153897828497567_221554616793595572_n

Διαβάστε περισσότερα για: