Κάννες 2015: Τα βραβεία, ο Λάνθιμος, το ανανεωμένο Φεστιβάλ και το σινεμά - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

Κάννες 2015: Τα βραβεία, ο Λάνθιμος, το ανανεωμένο Φεστιβάλ και το σινεμά

Απόψεις, Φεστιβάλ | 27-5-2015 |

Με ένα ακόμη Φεστιβάλ των Καννών να τελειώνει πολλά ακούσατε για τα βραβεία, για τον Λάνθιμο, τις ταινίες του Φεστιβάλ, την αξιοκρατία και το σινεμά. Ας δούμε λοιπόν όλα αυτά από την πλευρά του Cinefreaks που παρακολούθησε το Φεστιβάλ από κοντά και σας μεταφέρει τις συνολικές εμπειρίες του.

Ξεκινάμε λοιπόν από τα βραβεία του Φεστιβάλ, για τα οποία πολλοί έγραψαν και σχολίασαν, ακόμα και αν δεν είδαν τις ταινίες του Φεστιβάλ. Φέτος είχαμε να κάνουμε με ένα διαγωνιστικό που ήταν λίγο κατώτερο από το φετινό περσινό. Πέρσι είχαμε δει στις Κάννες σχεδόν αποκλειστικά καλές ταινίες. Φέτος υπήρξαν και κάποιες που ήταν πολύ κακές και μας έκαναν να αναρωτηθούμε γιατί βρίσκονται στο διαγωνιστικό. Ωστόσο ήταν και πάλι ένα πολύ καλό Φεστιβάλ με καλές στιγμές και σε μία προσπάθεια ανανέωσης όπως καμία άλλη χρονιά, κάτι που πρέπει να το πιστωθεί το σχετικά συντηρητικό σύστημα της κλίκας του Thierry Fremaux, καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, του οποίου βέβαια έχουμε άλλα 10 να του καταλογίσουμε.

40b75921-9659-4996-8cb0-ee11144de2a9-620x372

Φέτος λοιπόν στο Φεστιβάλ διαγωνίστηκαν μόλις 9 άτομα που είχαν ξαναδιαγωνιστεί για τον Χρυσό Φοίνικα και άλλοι 10 πρωτάρηδες στο διαγωνιστικό, με δύο από αυτούς να παίρνουν και δύο από τα μεγάλα βραβεία, ένας από τους οποίους ήταν και ο Γιώργος Λάνθιμος με το The Lobster. Για τις Κάννες που συνήθως ανακυκλώνουν τους ίδιους σκηνοθέτες και τις δημιουργίες τους αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα. Βέβαια σίγουρα από τις 1800 και πλέον ταινίες που κατατέθηκαν στο Φεστιβάλ, σίγουρα θα υπήρξαν καλύτερες από αυτές που επιλέχτηκαν, ενώ σίγουρα υπήρχαν εκπληκτικές ταινίες στο Un Certain Regard, που θα μπορούσαν να είναι στο Διαγωνιστικό, όμως αυτό γίνεται κάθε χρόνο, και φέτος ήταν σε πολύ πιο φυσιολογικά επίπεδα από άλλες χρονιές. Φαίνεται συνεπώς το Φεστιβάλ να κάνει κάποια θετικά βήματα. Πάμε να δούμε τα βραβεία ένα ένα για να τα σχολιάσουμε;

Χρυσός Φοίνικας (Palm d’Or)Jacques Audiard για το Dheepan 

Η ταινία του Audiard, δεν ήταν η καλύτερή του, όμως ήταν μήπως καλύτερη ταινία του Nuri Bilge Ceylan το Winter Sleep που πήρε τον Φοίνικα πέρσι; Ελάχιστοι θα το πιστέψουν, όμως το Φεστιβάλ και η εκάστοτε επιτροπή του φαίνεται ότι κρίνει και την συνολική δουλειά των σκηνοθετών και μέχρι ενός σημείου καλά κάνουν, όσο βραβεύονται ταινίες που είναι άξιες. Τέτοια ήταν και το Dheepan, που αν και όχι μία τέλεια ταινία, λέει μια ιστορία που έπρεπε να ειπωθεί και την λέει με όμορφο τρόπο. Ειδικά το πρώτο μέρος του Dheepan, είναι ένα ποίημα για την προσαρμογή ενός μετανάστη σε μία ξένη χώρα, έτσι όπως δεν έχει ξαναειπωθεί στο σινεμά. Γλυκό, συναισθηματικό, αληθινό, είναι ένας άξιος νικητής του Φοίνικα, άσχετα αν δεν ήταν μέσα στις προτιμήσεις μου για το βραβείο. Να πω βέβαια ότι στις προβλέψεις τις τελευταίας στιγμής, είχαμε βάλει το Dheepan σαν ένα από τα υποψήφια για το σενάριο, ενώ σε καμία άλλη σχετική λίστα με προβλέψεις δε το είχα δει. Οι Coen γενικά έκαναν καλή δουλειά σαν πρόεδροι της Επιτροπής, κάτι που το δαμε και στα άλλα Βραβεία. Το Ελληνικό Web βέβαια μίλησε μέχρι και για “με το ζόρι βράβευση Γαλλικής ταινίας“! Καταλαβαίνω απόλυτα την μη βράβευση της ταινίας που άρεσε σε κάποιον. Και γω εκνευρίστηκα απίστευτα ότι πέρσι στο Βερολίνο κέρδισε μία από τις χειρότερες ταινίες του Φεστιβάλ, για να μην αρχίσουμε για τα Oscar… Είναι τουλάχιστον γελοίο να υπονοεί κάποιος ότι κάποιος είπε στους Coen, βραβεύστε Γαλλική ταινία, ή δώστε βάση εκεί.

Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής (Grand Prix): Laszlo Nemes για το Son of Saul

Το Son of Saul ήταν όντως από τις καλύτερες ταινίες του Φεστιβάλ και πολλοί ήθελαν να δουν τον Ούγγρο Nemes να παίρνει τον Χρυσό Φοίνικα με την πρώτη του ταινία! Όχι στο Φεστιβάλ, γενικά… Δεν ξέρω αν έχει γίνει κάτι τέτοιο ποτέ, όμως αν και η ταινία ήταν πραγματικά πολύ καλή και καινοτόμα, δεν πιστεύω ότι θα έπρεπε να βραβευτεί με τον Φοίνικα. Το Grand Prix, είναι μια πολύ μεγάλη τιμή για πρώτη μεγάλου μήκους ταινία και είναι απόλυτα δίκαιο βέβαια.

11017171_474332346062374_856789667126192025_n

Βραβείο της Επιτροπής: Γιώργος Λάνθιμος για το The Lobster

Πάμε λοιπόν τώρα στα δικά μας. Οι Έλληνες κριτικοί, εξύμνησαν τον Αστακό του Γιώργου Λάνθιμου, με ακόμα και σε όσους δεν άρεσε τόσο πολύ, να γράφουν κριτικές που ήταν αρκετά καλές! Είμαστε βλέπετε ο λαός που θα θάψουμε τον Λάνθιμο αν δεν μας αρέσουν οι ταινίες του, αλλά αν είναι να πάρει το Φοίνικα, θα του δώσουμε καλή κριτική. Η ταινία του Λάνθιμου ήταν πράγματι πολύ καλή και ο σκηνοθέτης κάνει σίγουρα την καλύτερη μετάβαση στην Αγγλική γλώσσα που έκανε ποτέ σκηνοθέτης από την Ευρώπη! Χειρίζεται απίστευτα ένα δυνατό καστ και κάνει μία το ίδιο προσωπική ταινία με την “weird” υπογραφή του. Το Ελληνικό σινεμά ασφαλώς και χρειάζεται σκηνοθέτες σαν τον Λάνθιμο, πραγματικά καλούς σκηνοθέτες. Ωστόσο χρειάζεται και άλλα πράγματα πέρα από το weird που μας δίνουν αυτός και η Τσαγγάρη, χρειάζεται ταινίες πιο γειωμένες στην πραγματικότητά μας, πιο πολιτικές, πιο αιχμηρές, πιο ουσιώδεις. Οι σκηνοθέτες που κάνουν τέτοιες ταινίες είναι σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο από ότι είναι ο Λάνθιμος σε αυτό που κάνει. Όλα χρειάζονται, όμορφο το σινεμά του Λάνθιμου όμως προσωπικά θα προτιμούσα να δω πιο καλές Ελληνικές ταινίες που να μη κοπιάρουν τον Λάνθιμο και το στυλ του, καθώς στο εξωτερικό τείνουν να μας ξέρουν τελευταία μόνο για το weird…

Καλύτερος Ηθοποιός: Vincent Lindon για το La Loi du Marche

Το είχαμε προβλέψει όπως όλοι. Ένα δικαιότατο βραβείο για τον Lindon, σε μία ταινία που ίσως να μπορούσε να πάρει και κάτι περισσότερο από αυτό το Φεστιβάλ, ίσως αν είχε λίγο καλύτερο τέλος.

download-9

Καλύτερη Ηθοποιός: Emanuelle Bercot για το Mon Roi και Rooney Mara για το Carol

Η μόνη μου ίσως αρκετά μεγάλη διαφωνία με τα βραβεία είναι στην Bercot. Καλή ήταν στο Mon Roi, αλλά ήταν καλή σε μία ταινία ανούσια και σίγουρα δεν ήταν τόσο καλή όσο η Margherita Buy στο Mia Madre. Δικαιότατο το βραβείο στην Rooney Mara! Διαφωνώ με όσους υποστηρίζουν ότι η Mara θα έπρεπε να μοιραστεί το βραβείο με την Cate Blanchett, καθώς από την αρχή ήμουν από τους ελάχιστους που έλεγαν ότι η Mara ήταν καλύτερη της Blanchett στην ταινία, με την Cate να είναι βέβαια το ίδιο υπέροχη. Η σεμνότητα, η εξυπνάδα και το ταλέντο της Mara μπορούν σίγουρα να την κάνουν το επόμενο μεγάλο όνομα του Hollywood!

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Hou Hsiao-hsien για το The Assassin

Όλοι οι κριτικοί αγάπησαν την ταινία του Hsiao-hsien. Η αλήθεια είναι ότι ίσως να άξιζε το βραβείο σκηνοθεσίας, ενώ σίγουρα ο διευθυντής φωτογραφίας του άξιζε κι αυτός ένα βραβείο. Όμως το The Assasin παραμένει για μένα μία από τις πιο βαρετές ταινίες του Φεστιβάλ. Πως να μην είναι τέτοια βέβαια καθώς δεν έχει καθαρό θέμα, παρά μόνο όμορφες εικόνες. Δεν ξέρω που πήγαν οι κριτικοί που έφευγαν από την αίθουσα στα μισά της ταινίας, όμως η ταινία κέρδισε σχεδόν αποκλειστικά καλές κριτικές και ήταν από τα φαβορί ακόμα και για τον Φοίνικα. Ευτυχώς που δεν είχαμε ένα τέτοιο μεγάλο νικητή καθώς θα μιλούσαμε για μια μεγάλη ήττα του σινεμά της αφήγησης ιστοριών από ένα σινεμά εικόνων χωρίς νόημα ή μάλλον με νόημα που μόνο ο σκηνοθέτης του ίσως να καταλάβει.

Βραβείο Σεναρίου: Michel Franco για το Chronic

Νικητής πριν λίγα χρόνια στο Un Certain Regard, βραβείο για αγγλόφωνη ταινία φέτος στην πρώτη του παρουσία στο διαγωνιστικό, ακριβώς όπως και ο Λάνθιμος. Μπράβο του, αν και σεναριακά μάλλον είχαμε καλύτερες ταινίες στο Διαγωνιστικό.

Δείτε επίσης: Όλα τα βραβεία του Φεστιβάλ των Καννών 2015

Αδικημένοι από το φετινό Φεστιβάλ θα πρέπει να αισθάνονται οι Ιταλοί. Αυτό καθότι οι τρεις τους έφυγαν με άδεια τα χέρια, την ώρα που ο Moretti για τo Mia Madre και ο Sorentino για το Youth ίσως να έπρεπε να πάρουν κάτι.

Διαβάστε περισσότερα για: