"Night Will Fall" - Το ντοκιμαντέρ του Alfred Hitchcock, που ήταν πολύ σοκαριστικό για να προβληθεί - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

“Night Will Fall” – Το ντοκιμαντέρ του Alfred Hitchcock, που ήταν πολύ σοκαριστικό για να προβληθεί

Ειδήσεις | 21-1-2015 |

Το 1945, με υπεύθυνο τον Alfred Hitchcock, μία ομάδα Βρετανών κινηματογραφιστών πήγαν στην Γερμανία για να βιντεοσκοπήσουν τον τρόμο των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Ενώ οι πάντες υποστήριζαν ότι είναι αριστούργημα, η ταινία δεν προβλήθηκε ποτέ. ry of its creation and suppression is being told

“Την άνοιξη του 1945”, ξεκινάει ο αφηγητής με πλάνα της Γερμανίας την Άνοιξη, “οι σύμμαχοι προχωρούν στην καρδιά της Γερμανίας. Τακτοποιημένοι και καθαροί οπωρώνες, καλά σχεδιασμένα χωράφια, και ο Βρετανός Στρατιώτης, δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς παρά να θαυμάσει το μέρος και τους κατοίκους. Τουλάχιστον, μέχρι να ξεκινήσει να αισθάνεται την μυρωδιά…”

Έτσι ξεκινάει το βρετανικό φιλμ σχετικά με το ολοκαύτωμα το οποίο εγκαταλείφθηκε για 70 χρόνια γιατί ήταν πολιτικά ευαίσθητο. Η μυρωδιά ερχόταν από τους νεκρούς, είτε από τα καμμένα σώματά τους είτε από τα σώματά τους που σάπιζαν στον δρόμο. Αλλά υπήρχε και άλλος λόγος. Η μυρωδιά από τους καπνούς εκείνους που έβγαιναν όταν οι άρρωστοι κρατούμενοι καίγονταν ζωντανοί στους φούρνους των Γερμανών.

Καθώς οι σύμμαχοι ελευθέρωναν κατασκηνώσεις σε όλη την Ευρώπη, ο Βρετανός Υπουργός Πληροφοριών, Sidney Bernstein (ο οποίος αργότερα ίδρυσε την ‘Granada Television’) του ανατέθηκε να φτιάξει ένα ντοκιμαντέρ ως απόδειξη των φρικτών εγκλημάτων των Ναζί.

Alfred Hitchcock in 1939

Ο Bernstein συγκέντρωσε μία εξαιρετική ομάδα, συμπεριλαμβανομένου και του μελλοντικού υπουργού εργασίας, Richard Crossman, ο οποίος έγραψε το λυρικό σενάριο, και τον Alfred Hitchcock, ο οποίος ήρθε από το Hollywood για να συμβουλέψει τον Bernstein σχετικά με την παραγωγή. Ο αρχικός τίτλος του φιλμ ήταν “Πραγματικά Γεγονότα των Γερμανικών Στρατοπέδων Συγκέντρωσης” (German Concentration Camps Factual Survey). Καθώς δούλευαν, κομμάτια από την ταινία στέλνονταν από Βρετανούς, Αμερικάνους και Σοβιετικούς, με υλικό από Auschwitz, Buchenwald, Dachau και Bergen-Belsen, το οποίο έδειχνε πεινασμένους επιζώντες, και ανθρώπινα μέλη στους φούρνους.

Σε ένα κομμάτι του υλικού από το στρατόπεδο του Majdanek, βλέπουμε μεγάλες σακούλες με μαλλιά. “Τίποτα δεν πάει χαμένο. Ακόμα και τα δόντια τους. “, συνεχίζει ο αφηγητής.

Τώρα, 70 χρόνια μετά, ο σκηνοθέτης και ανθρωπολόγος, André Singer έφτιαξε ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο “Night Will Fall”, το οποίο θα προβληθεί στο Channel 4 στο τέλος του μήνα, με θέμα το πως γυρίστηκαν τα πλάνα του Hitchcock, το υλικό που είχαν τραβήξει, και την μοίρα του σχεδίου του Bernstein.

A US combat cameraman from Night Will Fall

Ο Singer βρήκε και πήρε συνέντευξη από τους επιζώντες που συμμετείχαν στην πρωτότυπη ταινία. Μέσα σε αυτούς, η Anita Lasker-Wallfisch, 89 ετών τώρα, η οποία θυμάται την ημέρα που οι Βρετανοί στρατιώτες, μπήκαν στο Belsen-Bergen:“Ήταν μία απίστευτη στιγμή. Ξαφνικά ακούς Αγγλικά, ‘Πρέπει να παραμείνετε ήρεμοι. Μην φύγετε. Βοήθεια είναι καθ’ οδών’. Είναι δύσκολο να το περιγράψω. Περνάς τα χρόνια σου, προετοιμάζοντας τον εαυτό σου για τον θάνατο, και ξαφνικά είσαι ακόμα εδώ. Ήμουν 19. Κάθε Βρετανός στρατιώτης έμοιαζε με θεό. Δεν το περιμέναμε να ζήσουμε, αλλά να ‘μαστε. Κάποιοι που ελευθερώθηκαν, έφυγαν από εκεί μετά από 5 χρόνια γιατί δεν είχαν που αλλού να πάνε”.

A British soldiers sprays DDT on a woman liberated from Bergen-Belsen

Ο Singer πήρε συνεντεύξεις από όσους περισσότερους κατάφερε να εντοπίσει, συμπληρώνοντας έτσι το υλικό του Bernstein, ο οποίος πέθανε το 1993.

Το αρχικό υλικό είναι και απόλυτης ιστορικής σημασίας, καθώς αποτέλεσε αποδεικτικό στοιχεία στις δίκες του 1945, όπως εκείνη της Νιρεμβέργης.

Το σενάριο του Crossman τελειώνει με την φράση:“Αν ο κόσμος δεν μάθει τίποτα από αυτές τις εικόνες, η νύχτα θα πέσει. Αλλά με την βοήθεια του Θεού, θα μάθουμε. Μακάρι να είχα δίκιο. Αλλά από το 1945 μέχρι σήμερα, έχουν γίνει γενοκτονίες, οι οποίες δεν σταμάτησαν από τα μαθήματα του παρελθόντος. Μπορούμε να κατανοήσουμε τον τρόμο του πολέμου, μόνο όταν χρησιμοποιούμε εικόνες σαν κι αυτές”.